سخنرانی متفاوت وزیر دفاع جدید آمریکا

۱۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۱۳۴۰۶ سرخط اخبار

 وزیر دفاع آمریکا پس از آغاز رسمی کار خود اعلام کرد: آمریکا نمی تواند به دنیا فرمان دهد و باید به دنبال گفت وگو و تعامل با جهان باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارات چاک هاگل پس از ادای سوگند در پنتاگون به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا و یک روز پس از رأی اعتماد سنا به وی مطرح شد.

سناتورهای کنگره روز سه شنبه با رأی گیری نهایی در مورد نامزد پیشنهادی باراک اوباما، به هاگل اعتماد کردند و با 58 رأی موافق در برابر 41 رأی مخالف سکانداری پرهزینه ترین نیروی نظامی جهان را به او سپردند.

چاک هاگل در سخنرانی 15 دقیقه ای خود در پنتاگون خواستار مستحکم تر شدن رابطه آمریکا با متحدان جدید و قدیم خود شد.

بیست و چهارمین وزیر دفاع آمریکا درنخستین روز کاری خود با ظاهر شدن در برابر پرسنل نظامی و غیرنظامی پنتاگون و با اشاره به اینکه امریکا «نیرویی برای خیر» است گفت نیروهای ما نباید برنامه خود را به جهان دیکته کنند.

وی افزود ما باید تلاش کنیم تا با کشورهای جهان برسر منافع مشترک متحد شویم.

هاگل گفت: ارتش آمریکا باید معقولانه از منابعش در سراسر جهان استفاده کند.

این در حالی است که قرار است دو روز دیگر، 46 میلیارد دلار از بودجه برنامه های نظامی آمریکا کم شود.

هاگل از کارکنان وزارت دفاع برای آماده شدن و برنامه ریزی جهت مقابله با تبعات کاهش بودجه تشکر کرد و گفت، خطر اصلی «بلاتکایفی برنامه ها» و «تردید در تعهد» است.

وزیر دفاع جدید آمریکا در ادامه گفت: من در سخنان خود تمامی کسانی را خطاب قرار می دهم که در سراسر جهان در تلاش هستند تا کشورمان را جایی امن، قدرتمند و دارای ملتی بی نظیر نگاه دارند. همچنین می خواهم از بسیاری از فرماندهانی که امروز در اینجا نیز حضور دارند، قدردانی کنم.

وی گفت: ساعاتی پیش در مراسم ادای سوگند شرکت و به عنوان بیست و چهارمین وزیر دفاع آمریکا کار خود را شروع کردم. این افتخاری بسیار بزرگ است و من همان گونه که در حضور رئیس جمهور این کشور نیز اعلام کردم، هرآنچه در توان دارم به کار خواهم گرفت تا همان فرماندهی باشم که شما انتظارش را دارید و مستحق آن هستید.

هاگل تصریح کرد: ما در دوره ای تعیین کننده زندگی می کنیم؛ دورانی سخت، با چالش های فراوان. با این حال، فرصت هایی نیز وجود دارد و ما باید تمرکز بر کارمان را حفظ کنیم و مسئولیت پذیر باشیم اما چشم از احتمالات موجود برای دستیابی به دنیایی بهتر برنداریم.

وزیر دفاع جدید آمریکا گفت: می توانیم برای کشورمان کاری خاص انجام دهیم. من به کنگره و رئیس جمهور نیز این مسأله را گفتم که به عنوان وزیر دفاع هرآنچه بتوانم انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کنیم که امنیت، سلامت و آینده تمامی شما و خانواده های شما تأمین شود.

چاک هاگل سپس به بیان اظهاراتی درخصوص خانواده پرداخت و گفت: خانواده ها همواره در دشوارترین نقطه قرار گرفته اند چرا که آن ها پشت سر قرار گرفته اند و مجبورند با شمار زیادی از مؤلفه های غیرقابل کنترل دست و پنجه نرم کنند. ما مشغول انجام کارهایمان هستیم اما این خانواده ها هستند که دوران دشواری را سپری می کنند.

وی افزود: می خواهم بدانید که من خود را متعهد می دانم تا تمامی خانواده ها از نظامی گرفته تا غیرنظامی، همگی از حقوقی برابر برخوردار باشند و هیچ گونه تبعیضی در مورد آ ن ها وجود نداشته باشد.

وزیر دفاع جدید آمریکا اعلام کرد: من همواره بر این باور بوده ام و این را گوشزد کرد ه ام که نقش آمریکا در سراسر جهان باید به صورت مشارکت و رایزنی در امور باشد. ما نمی توانیم نظراتمان را به جهان دیکته کنیم بلکه باید با آن ها تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید فرماندهی خود را به همراه متحدانمان به پیش بریم. همان طور که تمامی حاضران در این جلسه استحضار دارند، متحدان ما اهمیتی خاص دارند. هیچ کشوری نمی تواند تمامی دستاوردهای خود را به تنهایی به دست آورد. ما باید به ایجاد روابط و رایزنی های خود ادامه دهیم و روابطی را که ایجاد کرده ایم، حفظ کنیم. فکر می کنم این همان کاری است که دوستان من و نفرات پیشین من از جمله باب گیتس و لئون پانه تا انجام داده اند.

هاگل گفت: ما باید اتحادهای قدیمی را تجدید کنیم و اتحادهای جدیدی را نیز بنا نهیم؛ اتحاد بر مبنای منافع مشترک افراد.

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: ما صاحب قدرت هستیم اما این که چگونه باید از قدرت خود استفاده کنیم، مسأله مهمی است. چنین تعامل و مشارکتی در جهان باید با عقل و خرد به انجام برسد. جهان چشم به نحوه فرماندهی آمریکا دوخته است. جالب است که به بستر متلاطمی که در مسیر ما قرار گرفته است، نگاهی بیاندازیم.

وی افزود: تنها نهادی که توانسته است اعتبار چشم گیر و اطمینان به وجود آمده در کشور را برای خود حفظ کند، وزارت دفاع است. من نیز هرآنچه در توانم باشد، به کار خواهم گرفت تا ساخت چیزی را که وزرای پیشین در پیش گرفتند، ادامه دهم.

هاگل تأکید کرد: در جای دیگری نیز گفتم که فرماندهی در واقع یک کار تیمی است. مسأله به فرماندهان برنمی گردد، بلکه متوجه کل تیم است و هریک از اعضا در آن نقشی دارند.

وی ادامه داد: امروز پس از مراسم ادای سوگند به محل حادثه یازده سپتامبر رفتم و در آنجا قدری به آنچه اتفاق افتاد، فکر کردم. حادثه دیگری که 28 فوریه بیست و دومین سالگرد آن فرا می رسد، پایان طوفان بیابانی است. اگر نگاهی به این دو رویداد بیاندازید، متوجه ظاهر شدن تصویری می شوید که در خود، گونه های مختلف تهدید را دربر دارد. این تصویر همچنین، ابعادی را از آنچه در سراسر جهان در حال وقوع است، به ما نشان می دهد. جهان در دورانی بسیار بی ثبات قرار دارد. ما با مشکل مالی مواجه هستیم و حتی اگر هیچ مسأله ی دیگری نداشته باشیم، از این نمی توان گذشت که ارزش دلار در حال پایین آمدن است.

هاگل اعلام کرد: اما این مشکل ناشی از بی ثباتی و ناپایداری در برنامه ریزی ها است؛ ناپایداری در تعهدها و در آنچه در پیش داریم. همه شما می دانید که مردم همواره مهم ترین منبع برای هر نهادی هستند و به همین خاطر شما همیشه در ابتدا به فکر محافظت از مردم هستید و به همین خاطر هم مردم اعتماد خود را به این نهاد حفظ کرده اند.

هاگل 66 ساله یک سناتور پیشین، نخستین وزیردفاع آمریکا در 10 سال اخیر است که باید بر کاهش جدی وعمیق بودجه نظامی آمریکا نظارت کند، بودجه ای که پس از حمله های یازدهم سپتامبر سال 2001 شدیدا افزایش یافته است.

حتی اگر کاهش هزینه های خودکار که قرارست در این هفته آغاز شود- تاثیری بر وزارت دفاع نگذارد، وزیردفاع جدید باید راه دیگری را برای کاهش میلیاردها دلار از هزینه های دفاعی تا ماه سپتامبر پیدا کند.

مقامات وزارت دفاع می گویند در راستای کاهش بودجه نظامی آ مریکا، ممکن است تا 800 هزار نفر از غیرنظامیان پنتاگون به مرخصی اجباری فرستاده شوند و همچنین هزینه های آموزشی و از جمله ساعتها پرواز خلبانان و استقرار ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس را نیز کاهش دهند.

کلید واژه ها: آمریکا بودجه خانواده سراسر جهان فرماندهی وزارت دفاع دفاع جدید آمریکا در سراسر جهان وزیر دفاع پنتاگون مسأله هاگل خود را به دفاع جدید جدید آمریکا


نظر شما :