سوریه و مثلث آمریکا،روسیه و اتحادیه عرب

۱۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۱۳۶۰۶ سرخط اخبار

 روسیه اعلام کرد که نمایندگان مسکو و واشنگتن به زودی نشست مشورتی جدیدی را در خصوص سوریه برگزار می کنند. این در حالی است که وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب نیز فردا (چهارشنبه) در باره فلسطین و سوریه تشکیل جلسه می دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اخبار روسیه، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: نمایندگان وزیران خارجه آمریکا و روسیه هفته آینده نشست مشورتی در خصوص سوریه و اوضاع این کشور برگزار می کنند و احتمالا در نشست مذکور نمایندگانی از اتحادیه اروپا نیز حضور داشته باشند.

چورکین در ادامه تاکید کرد که کشورش برای ادامه مذاکرات با آمریکا در خصوص اوضاع سوریه آماده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفت: نشستی جدید میان میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در اروپا برگزار شود.

چورکین همچنین با بیان اینکه دیدگاه های روسیه و آمریکا نسبت به نحوه حل بحران سوریه متفاوت است، تاکید کرد: آمریکا اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد به مخالفان مسلح در سوریه کمک کند. ما نسبت به این مساله ابراز تاسف کردیم چرا که به عقیده ما این طرح باعث کاهش احتمال آغاز مذاکره میان دولت و مخالفان سوریه می شود.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به منطقه خاورمیانه و در دیدار با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود در ریاض به کمک آمریکا به مخالفان سوری اقرار و اعلام کرد: به گروههای مخالف میانه رو و معتدل کمک می کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: ریاض و واشنگتن درباره افزایش فشارها علیه دمشق و نظام سوریه توافق کردند.

این در حالی است که پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با جان کری در برلین اعلام کرده بود: نتایج این دیدار دو ساعته با کری رضایت بخش بود و آمریکا و روسیه بر ممانعت از ادامه خشونت در سوریه و تلاش برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت آغاز مذاکرات میان دولت و مخالفان در اولین فرصت ممکن توافق دارند.

روزنامه فرامنطقه ای الحیاة نیز اعلام کرد: وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب فردا نشست خود را در خصوص پاره ای از مسائل منطقه ای از جمله مساله فلسطین و سوریه برگزار می کند.

قرار است در این نشست که به ریاست محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر برگزار می شود، در باره تصمیماتی که توسط نمایندگان دائم اعضای اتحادیه عرب گرفته شده، گفتگو شود.

نمایندگان دائم اتحادیه عرب در نشست اخیرشان پیش نویس تصمیماتی را به ویژه در خصوص سوریه به وزیران خارجه این کشور ارائه کردند تا وزیران خارجه تصمیماتی مناسب در این خصوص اتخاذ کرده و جدول کاری بیست و چهارمین نشست عادی سران عرب در دوحه را نیز تنظیم کنند.

علاوه بر این، طرحهای ارائه شده از سوی نمایندگان دائم اتحادیه عرب به مساله فلسطین نیز مربوط می شود. نشست فردا در دو روز متوالی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از ناتوانی جامعه جهانی در برابر بحران سوریه اعلام کرد: دلیل این ناتوانی کوتاهی شورای امنیت در عمل به مسئولیت هایش است.

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این خصوص گفت: آن چه در سوریه توسط ارتش و گروههای تروریستی اتفاق میفتد تاکیدی است بر این که راهکار نظامی نه تنها به حل و فصل بحران سوریه نمی انجامد بلکه کشتارها و خرابیها در این کشور را تشدید می کند.

وی تاکید کرد: راهکار سیاسی با حضور دو طرف درگیر بر سر میز مذاکره و با نظارت بین المللی و نیز وضع اصولی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت ممکن می شود.

همچنین احمد بن حلی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب نیز به رهبران مخالفان سوریه نسبت به خطرات و پیامدهای لجاجت و عدم پاسخگویی به خواسته های بین المللی هشدار داده و تاکید کرد که این مساله هیچ سودی برای آنها ندارد.

همچنین بن حلی تاکید کرد: غفلت برخی مسئولان سوری در اتحادیه عرب نیز سودی برای سوریه به دنبال ندارد.

بن حلی در ادامه افزود: گروهی میانه رو در داخل نظام کنونی سوریه وجود دارند که می توان با آنها مذاکره ای جدی آغاز کرد اما این در صورتی است که هدف و نیت واقعی آنها منافع سوریه باشد.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب همچنین هشدار داد: در صورتی که نتوان در این مرحله به راهکاری درباره سوریه دست یافت، سوریه به مسیری نامعلوم کشیده خواهد شد.

وی درباره موضوعات نشست سران عرب که قرار است ماه جاری در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود نیز گفت: این نشست روزهای ششم و هفتم ماه جاری با محوریت مساله فلسطین و سوریه برگزار خواهد شد.

بن حلی مساله لیبی و یمن را نیز از دیگر مسائل مورد بحث و تبادل نظر در نشست مذکور اعلام کرد.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی نسبت به اوضاع سوریه ابراز نگرانی و اعلام کرد: کمکهای آمریکا و برنامه ریزیهای این کشور بر فراهم کردن آینده ای بهتر پس از سقوط اسد تمرکز دارد. ما طرفدار مردم سوریه هستیم و به همراه جامعه جهانی برای فراهم کردن آینده ای بهتر برای مردم سوریه تلاش می کنیم.

وی تاکید کرد: کمک های آمریکا شامل کمک های غیرکشنده بوده و هدف آن فراهم کردن خدمات برای مردم این کشور است.

در همین راستا قیس العزاوی، نماینده دائم عراق در اتحادیه عرب نیز اعلام کرد: اتحادیه عرب در حل وفصل بحران سوریه که از مارس سال 2011 تاکنون ادامه دارد دچار خطای بزرگی شده است.

وی گفت: اتحادیه عرب به خاطر مذاکره با یک طرف درگیر سوری و عدم مذاکره با طرف دیگر، دچار خطای بزرگی در خصوص سوریه شد چرا که مذاکره باید بین دو طرف باشد و این خطایی بود که به مدت دو سال ادامه داشته است.

سرگئی لاوروف نیز در دیدار با همتای اسلواکی خود با وی در خصوص مساله سوریه، افغانستان، روند صلح در خاورمیانه و موضوعات بین المللی گفت وگو کرد.

بنا بر بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه روسیه، لاوروف در این دیدار که در سوریه برگزار شد در خصوص برخی از مسائل مشترک روسیه و اسلواکی در عرصه های مختلف با وزیر خارجه اسکواکی گفتوگو برگزار کرد.

همچنین میخائل بوگدانف معاون لاوروف نیز بنا به خواسته مقامات سوریه با ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو دیدار و با وی درباره مساله سوریه و پاره ای از مسائل منطقه گفتوگو کرد.

علاوه بر این دفتر اطلاع رسانی کاخ کرملین نیز اعلام کرد: ولادیمیر، پوتین رئیس جمهوری روسیه و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه تماس تلفنی با یکدیگر داشتند و در خصوص همکاریهای دو جانبه و بخشی مسائل منطقه ای از جمله نحوه حل و فصل بحران سوریه گفتوگو کردند.

پوتین در پی دیدارش با اولاند بر لزوم اقدام جامعه جهانی برای ممانعت از سوء استفاده گروهای تندرو از اوضاع سوریه برای رسیدن به اهدافشان تاکید کرد.

کلید واژه ها: سوریه عرب اتحادیه آمریکا اتحادیه عرب روسیه دیدار مذاکره وزیران خارجه تاکید کرد: وزیران بحران وزیر خارجه در خصوص سوریه اتحادیه عرب نیز لاوروف ای از نمایندگان سوریه برگزار فلسطین عرب نیز حلی خصوص سوریه فراهم کردن


نظر شما :