آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک نفتی ایران- عربستان

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۹۱۳۸۰۹ سرخط اخبار
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با تشریح آخرین وضعیت توسعه میادن مشترک نفتی با عربستان در خلیج فارس، اعلام کرد: نخستین افزایش تولید نفت از میدان فروزان در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

محمود زیرکچیان زاده در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک نفتی با عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس، گفت: در حال حاضر مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سکو و جکت های دریایی میدان نفتی فروزان در خلیج فارس در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه اولین پایه سکوی میدان فروزان در خلیج فارس تاکنون نصب شده است، تصریح کرد: دومین جکت طرح توسعه این میدان مشترک نفتی تا فروردین ماه سال آینده روانه آب های خلیج فارس خواهد شد.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه تا چند هفته آینده تمامی مراحل نصب و راه اندازی خطوطو لوله زیر دریایی این میدان نفتی به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: در مجموع پیش بینی می شود در سال 1391 شرایط برای افزایش تولید نفت در میدان فروزان فراهم شود.

به گزارش مهر، شرکت ملی نفت تاکنون 2 طرح توسعه بلندمدت و ضربتی را برای افزایش تولید نفت در میدان فروزان پیاده سازی کرده است و در مجموع پیش بینی می شود در صورت اجرای دو طرح ضربتی و 24 ماهه توسعه میدان نفتی فروزان، امکان استخراج روزانه 100 هزار بشکه نفت و بیش از 250 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت فراهم شود.

مطابق با برنامه زمان بندی با اجرای طرح توسعه زودهنگام و ضربتی این میدان مشترک نفتی با عربستان، تعمیر و بازسازی چاه های موجود و تزریق گاز در حال انجام است و با اجرای این پروژه بدون نیاز به حفاری چاه های جدید، امکان افزایش 55 تا 60 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت وجود دارد.

همچنین یک طرح توسعه 24 ماهه از ابتدای سالجاری برای توسعه این میدان نفتی تعریف و عملیاتی شده است که در این بخش، برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی 2 پایه سکو، 2 سکوی تولید و زیست، 156 کیلومتر خط لوله زیر دریایی تا جزیره خارگ و بین سکویی و حفاری چاه های جدید دریایی برنامه ریزی شده است.

مهمترین ویژگی توسعه 24 ماهه توسعه میدان مشترک فروزان، طراحی، نصب و راه اندازی بزرگترین پایه سکوی 6 پایه منطقه خلیج فارس به وزن تقریبی چهار هزار تن است که در شرایط فعلی آخرین مراحل نصب و راه اندازی آن در دست انجام است ضمن آنکه در مجموع وزن سکوهای اصلی تولید و زیست و برخی از متعلقات این پروژه فراساحلی حدود 10 هزار تن برآورد می شود.

مشارکت خارجی ها در توسعه میدان اسفندیار

زیرکچیان زاده در ادامه در خصوصآخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی اسفندیار توضیح داد: در حال حاضر طرح جامع توسعه این میدان نفتی در شرکت نفت تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به مذاکرات متعدد با سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عربستان، تاکید کرد: با تعیین تکلیف سرمایه گذاران توسعه میدان بلافاصله با مرحله اجرایی خواهد شد.

به گزارش مهر، میدان اسفندیار هم یکی دیگر از میادین مشترک نفتی ایران و عربستان در خلیج فارس بوده که قرار است با توسعه این میدان در مجموع روزانه 12 هزار بشکه نفت برداشت شود.

برای توسعه این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس به حدود 400 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز است که تاکنون شرکت نفت برنامه نهایی خود برای توسعه این میدان را اعلام نکرده است.
 

 

کلید واژه ها: میدان این میدان مشترک نفتی خلیج فارس خلیج توسعه این توسعه این میدان فروزان میدان مشترک شرکت نفت میدان نفتی نصب و راه و راه اندازی میدان مشترک نفتی راه اندازی نصب و راه اندازی در خلیج فارس توسعه میدان و راه در خلیج عربستان نصب و شرکت نفت فلات قاره فلات قاره با نفت فلات قاره با نفت فلات قاره شرکت نفت فلات مشترک نفتی با مشترک نفتی با عربستان با عربستان این میدان مشترک فلات نفت فلات فلات قاره نفتی با قاره با نفتی با عربستان طرح توسعه این میدان مشترک نفتی در مجموع میدان فروزان


نظر شما :