آیا این پاسخی به آرگو است؟

تور سفارت سابق آمریکا در تهران برای خبرنگاران

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۱۳۸۹۹ اخبار اصلی آمریکا
روزنامه تلگراف در خصوص تور بسیج برای خبرنگاران نوشت، زمان برگزاری این تور نشان می دهد که احتمالا این پاسخی از سوی تهران به فیلم آرگو است.
تور سفارت سابق آمریکا در تهران برای خبرنگاران

دیپلماسی ایرانی: تعدادی از خبرنگاران، اخیرا از محل سفارت سابق آمریکا در تهران بازدید کرده اند. به گزارش المانیتور این تور بازدید خبرنگاران مانند تورهایی برگزار شده که برای بازدید از خط مقدم جبهه جنگ 8 ساله ایران و عراق ، برگزار می شد.  المانیتور در این زمینه خاطرنشان کرده است که با توجه به زمان برگزاری تور بازدید ها برای خبرنگاران ، احتمالا این واکنشی به فیلم آرگو است که اخیرا در هالیوود ساخته شد. این فیلم به کارگردانی بن افلک، جایزه اسکار را به دست آورد اما در عین حال بسیاری از نقد ها نیز به آن وارد است . به طور مثال گروهی بر این باورند که نقش کانادایی ها در این فیلم بسیار پررنگ تر از انگلیسی ها به تصویر کشیده شده است. آرگو روایت داستانی از فرار چند کارمند سفارت آمریکا از ایران در جریان گروگانگیری اعضای سفارت در سال 1979 ، است. این اقدام موجب شد که روابط تهران و واشینگتن از آن زمان به حال تعلیق درآید و روز به روز روابط دوجانبه تیره تر شود.

توماس اردبرینک، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در ایران در خصوص بازدید از محل سفارت سابق آمریکا در ایران در صفحع توییتر خود نوشت: من برای بازدید از سفارت سابق آمریکا در تهران دعوت شدم. او همچنین عکس هایی از این بازدید را در این صفحه به نمایش گذاشته است. در یکی از عکس ها فضای یک کنفرانس خبری نشان داده می شود که در آن فرمانده بسیج حضور دارد. ادبرینک در این زمینه می نویسد وی همان فرمانده ای است که در تور مناطق جنگی ایران و عراق نیز حضور داشته است.

آژانس خبری شینهوا نیز در این زمینه عکس های متعددی منتشر کرد که گفته می شود در تاریخ 10 مارس توسط یک روزنامه نگار ایرانی برای این خبرگزاری فرستاده شده است. در توضیح این عکس نیز آمده است: یک روزنامه نگار ایرانی در داخل سفارت سابق آمریکا در ایران ، 10 مارس 2013.

به گزارش شینهوا، تجهیزات آمریکایی همچنان در عکس هایی که از داخل ساختمان سفارت گرفته شده، به چشم می خورد.

اردبرینک نیز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه فرمانده بسیج در مورد سفارت به آنها توضیحاتی ارائه می کرده، نوشت: بسیج اکنون کنترل محل سفارت سابق آمریکا در ایران را در اختیار دارد و در آن پاویلیون هایی برای پیک نیک ایجاد کرده است. همچنین از تعدادی از بازدید کنندگان دعوت شد تا از روی پرچم آمریکا و اسرائیل که روی زمین کشیده شده بود، عبور کنند.

این در حالی است که المانیتور می نویسد، هنوز سفیر ایرن در سازمان ملل در خصوص دلیل برگزاری این تور اظهار نظر نکرده است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این مورد هنوز اظهار نظری نداشته است. اما روزنامه تلگراف در خصوص تور بسیج برای خبرنگاران نوشت، زمان برگزاری این تور نشان می دهد که احتمالا این پاسخی از سوی تهران به فیلم آرگو است.

پیش از این محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل با تاکید بر اینکه آرگو فیلم ضعیفی است،  از کارگردان و تهیه کننده فیلم آرگو خواسته بود برای درک واقعیت به ایران سفر کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: آمریکا تور سفارت سابق آمریکا آرگو بسیج


( ۲ )

نظر شما :