سال ۹۱ سال مذاکرات و پیشرفت‌های هسته‌ای

۲۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۱۴۰۸۶ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، غرب و آمریکا در یک سال گذشته و پس از نشست مسکو تمام توان خود را با اعمال تحریم های گسترده فرا قطعنامه ای با هدف فشار علیه ایران به کار بستند تا شاید ایران در مذاکرات با آنها از موضع خود در خصوص غنی سازی اورانیوم و گسترش فعالیت های هسته ای کوتاه بیاید، با این حال ایران برای اثبات حسن نیتش پس از 9 ماه مجددا پای میز مذاکرات آلماتی نشست.

*اما چرا 9 ماه وقفه برای ادامه مذاکرات ایجاد شد

ماجرا از این قرار بود که در مذاکرات مسکو هر یک از طرفین بسته های پیشنهادی خود را ارائه کرده و تلویحا خواستند که این بسته ها محور مذاکرات قرار بگیرد. بر این اساس بود که طرفین توافق کردند برای درک بهتر از درخواست های یکدیگر نشست کارشناسی برگزار شود. بر این اساس، 2 دور نشست کارشناسی و نشست معاونان و روسای دو طرف در تابستان گذشته در شهر استانبول برگزار شد.

هر چند که اخبار منتشره از محتوای مذاکرات کارشناسی کلی و بر محور اظهار امیدواری نسبت به آینده بود، اما تحریم ها و فشارهای پی در پی همچنان بر ابهامات دامن می زد.

در همین حین مذاکرات فنی و حقوقی نیز بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر مطالعات ادعایی آژانس PMD (احتمال فعالیت های هسته ای نظامی ایران) در یک سال گذشته در جریان بود، هر چند که تا به امروز نتیجه مشخصی از این گفت وگوها همانند مذاکرات با گروه 1+5 حاصل نشده است.

اصرار آژانس بین المللی انرژی اتمی بر بازدید از سایت نظامی پارچین و تاکید ایران بر همکاری با آژانس بر اساس تعیین مدالیته ساختارمند سرفصلی است که دو طرف بر آن پایبند هستند و به گفته 2 طرف تلاش ها برای نزدیک کردن دیدگاه ها همچنان ادامه دارد.

در طرف دیگر درست زمانی که تنور مذاکرات فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیمه دوم سال 91 گرم بود، گفت وگوهای تلفنی و شاید حتی دیدارها و چانه زنی های دیپلمات های ایران و گروه 1+5، پشت پرده برای از سر گیری مذاکرات سیاسی در جریان بود تا این که بالاخره علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در نشست مونیخ خبر از زمان برگزار هشتمین مرحله گفت وگوهای ایران و 1+5 در قزاقستان در اواخر بهمن ماه سال جاری خبر داد.

به این ترتیب آلماتی شهر شکوفه های سیب 27 و 28 بهمن ماه سال جاری میزبان مذاکرات هسته ای شد.

اما قزاقستان که برای میزبانی انتخاب شد نزدیک به 40 سال تجربه غنی سازی و فروش سوخت هسته ای به کشورهای خارجی را دارد. کشوری که قرار است به بانک سوخت هسته ای مبدل شود.

به این ترتیب این کشور انحصار پذیرش مازاد تولید کشورهای صاحب فن آوری غنی سازی را خواهد داشت.

بر همین اساس بود که  شبکه «فاکس نیوز» آمریکا در خبری اعلام کرد که کشورهای غربی انجام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان را به فال نیک می گیرند، زیرا این کشور (قزاقستان) در سال 1990 ذخایر هسته ای خود را تحویل روسیه داد و امروز امیدوار است که تبدیل به بانک سوخت هسته ای برای برخی از کشورها مثل ایران شود.

البته این گمان زنی در حالی بود که متقابلا این انتظار هم وجود داشت که غرب در گام نخست حق غنی سازی اوارنیوم را برای ایران به رسمیت بشناسد.

به هر حال نشست آلماتی 1 به پایان رسید و شش کشور در مذاکرات قزاقستان در چارچوب یک بسته پیشنهادی جدید، به طرح پیشنهادی 9 ماه قبل ایران در مسکو پاسخ دادند، پاسخی که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آن را واقع بینانه تر از گذشته دانست، اما کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر نشد در کنفرانس خبری خود پس از مذاکرات آلماتی، چیز زیادی در خصوص مفاد پیشنهاد شش کشور ارائه کند.

با وجود این که در پایان مذاکرات آلماتی دو طرف به توافق رسیدند تا 16 فروردین 92، مجددا در آلماتی بر سر میز مذاکرات بنشینند، اما قرار شد تا کارشناسان 2 طرف، 28 اسفند 91، در استانبول با یکدیگر دیدار کنند و در خصوص پیشنهادات مطرح شده در آلماتی از سوی 2 طرف در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی به بحث و تبادل نظر بپردازند و در نهایت سر فصل مذاکرات آلماتی 2 را آماده کنند. اینطور به نظر می رسد که نشست استانبول نقش تعیین کننده ای در روند مذاکرات 16 فروردین خواهد داشت، چرا که کارشناسان بر اساس کدهایی که از سوی مسئولان خود دارند، تلاش خواهند کرد تا نظرات و زبان مذاکرات 2 طرف را به هم نزدیک سازند.

بر این اساس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایرانی امروز 27 اسفند راهی استانبول خواهد شد. بر اساس اخبار شنیده این احتمال وجود دارد که در پایان مذاکرات استانبول که 28 اسفند برگزار خواهد شد، دو طرف بیانیه ای صادر کنند.

 در زیر نگاهی داریم به فراز و فرود و تحولاتی که در سال 91 در خصوص موضوع هسته ای ایران رخ داده است:

 *نشست استانبول 2

26 فروردین ماه 91 مذاکرات استانبول برگزار شد. در پایان نشست یک روزه استانبول 2، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسما از حق هسته ای ایران سخن گفت.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت که طرفین توافق کردند با دستور کار گفت وگو برای تدوین یک مدالیته جامع در بغداد مذاکره کنند.

هیئت های شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول در پایان دو دور مذاکره توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در 23 می – خرداد - در بغداد برگزار شود.

در مجموع طرفین که گفت وگوها را پس از 15 ماه توقف از سر گرفته بودند را مثبت ارزیابی کردند.

*نشست بغداد

سوم خرداد، 23 می 2012، ادامه گفت وگوهای 1+5 با ایران بر اساس چارچوبی که پس از نشست استانبول از سوی نمایندگان اشتون و جلیلی تهیه شده است دنبال می شود.

با وجود اینکه همگان نشست استانبول را مثبت ارزیابی کردند، مذاکرات بغداد نشان داد که طرف غربی گروه 1+5 به هیچ عنوان حاضر نیست گامی در جهت اعتماد سازی بردارد و صرفا می خواهد از ایران امتیاز بگیرد و عملا نتیجه از این دور حاصل نشد و ادامه مذاکرات به مسکو موکول شد.

*همزمان با برگزاری مذاکرات دیپلماتیک ایران و 1+5 نشست فنی و حقوقی تهران و آژانس اتمی نیز جریان داشت

بر اساس گزارش آبان ماه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آبان 90 و طرح ادعاهای مطالعاتی که دیگر تبدیل به اتهامات مطالعاتی شده است، اول خرداد 91 آمانو راهی تهران شد و در خصوص بازدید از سایت نظامی پارچین با مقامات ایرانی گفت وگو کرد. در ادامه نیز پیش از مذاکرات مسکو دور دیگری از مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی 19 خرداد 91 بر سر بازدید از سایت نظامی پارچین در وین برگزار شد، اما باز هم به نقل از نمایندگان آژانس نتیجه ای حاصل نشد. (بازرسان این آژانس با وجود این که در سال 2004 و 2005 از سایت پارچین بازدید کرده اند اما تاکنون نیز نتوانسته اند مدرکی دال بر گرایش نظامی هسته ای ایران در سایت پارچین پیدا کنند.)

انعکاس اظهارات نمایندگان آژانس در فضای حاکم بر رسانه های غربی کاملا مشهود بود. جوسازی و جنگ تبلیغاتی از سوی غربی ها بر سر عدم پذیرش بازرسی از سایت نظامی پارچین از سوی ایران، تا آستانه نشست مسکو دنبال شد.

پیش از نشست مسکو وزیر امور خارجه روسیه به ایران سفر کرد تا به قول خود در خصوص سوریه با مسئولان ایرانی صحبت کند، هر چند که همگان بر این امر واقف بودند که موضوع هسته ای ایران و مذاکرات مسکو اگر بحث نخست لاوروف با مسئولان ایرانی نبود، اما اهمیت کمتری از موضوع سوریه نداشت.

*نشست مسکو

29 خرداد - 18 و 19 ژوئن، هفتمین مرحله مذاکرات ایران و گروه 1+5 روی میز مسکو دنبال شد و این انتظار وجود داشت که روسیه با ارائه دستور کاری مشخص روند گفت وگوها را هدایت کند.

پایان روز بلند مسکو هم پایان مذاکرات ایران و 1+5 را رقم نزد و 2 طرف این بار در انتظار برگزاری نشست های کارشناسان فنی و معاونان خود در13 تیر وبه میزبانی استانبول برای فراهم کردن زمینه برگزاری نشستی دیگر ماندند.

کاترین اشتون مذاکره کننده ارشد گروه 1+5 در پایان دو روز مذاکرات فشرده 2 طرف با اعلام این که «فاصله عظیمی بین مواضع دو طرف وجود دارد» افزود: «اما در نهایت به این توافق رسیدیم که سطحی برای کار کارشناسی تعریف کنیم تا به گروه 1+5 کمک کند حرفهای ایران را بفهمد و حرفهای ما را هم به آنها بزند.»

سعید جلیلی نیز در پایان مذاکرات مسکو گفت: «دیدگاه هایمان صریح و واضح بیان شد. تأکید کردیم غنی سازی اورانیوم حق مسلم ملت ایران است. غنی سازی برای مصارف صلح آمیز در همه سطوح حق مسلم است. آنها امروز در معرض یک انتخاب هستند که بخواهند از مسیرهای بن بست گذشته خارج شوند و در مسیری که همکاری با ملت ایران است، گام بردارند.»

مذاکره کننده ارشد ایران ادامه داد: «هیچ منطقی برای مقابله با مسیر پیشرفت ملت ایران وجود ندارد. امیدواریم این فرصت موجب شود آنها بتوانند با استفاده از بحث های جلسات کارشناسی مسیر صحیح را انتخاب و از مسیر بن بست گذشته خارج شوند. آمادگی داریم در جلسات کارشناسی، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و سیاسی با منطق روشن حقانیت مواضع ایران را به خصوص در فعالیت های صلح آمیز هسته ای بیان کنیم.»

یکی از مهمترین ویژگی های گفت وگوهای مسکو این بود که هیئت ایرانی بیشترین زمان این دور از مذاکرات را به خود اختصاص داد تا دیدگاه های خود را به طور تفصیلی برای طرف مقابل تشریح کند. با توجه به همین موضوع بود که دیپلمات های کشورمان با تاکید بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم، به طور مستدل و با استفاده از اسناد حقوقی، مبانی رفتار 1+5 در قبال ایران از جمله قطعنامه های شورای امنیت را به چالش کشیدند تا به طرف غربی ثابت کنند بسیاری از خواسته های آنها خلاف و غیرقانونی است از این رو باید متوقف شود.

علاوه بر این موضوع، بر اساس توافقات استانبول 2 و گفت وگوی معاونان دو طرف در ژنو، ایران چارچوب جامعی را به طور دقیق به طرف غربی ارائه کرد. البته این چارچوب در بغداد نیز ارائه شده بود، اما در مسکو به طور تفصیلی و دقیق در اختیار نمایندگان شش کشور درگیر در مذاکرات با ایران قرار گرفت که شامل پنج محور اصلی بود؛ 1. اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، 2. اهداف، 3. موضوعات، 4. ساختار شکلی فرآیند گفت وگوها و 5. گام های متقابل دو طرف که باید برداشته شود.

ویژگی این دور از مذاکرات این بود که مباحث، محتوایی و سنگین بود و جدی تر و فراتر از همیشه مطرح شد. همین امر موجب ناتمام ماندن گفت وگوها شد چراکه طرف مقابل برای بررسی ایده های تفصیلی ایران که به صورت مکتوب ارائه شده بود، نیاز به زمان داشت. از این رو بود که بحث بیشتر درباره نظرات ایران به جلسات کارشناسی موکول شد تا با توجه به ماحصل این نشست ها، درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 تصمیم گیری شود.

بدین ترتیب ماراتن مذاکرات مسکو نیز پایان یافت، درست با همان نتیجه ای که مذاکرات استانبول و بغداد پایان یافته بود، ادامه مذاکرات در آینده؛ با این تفاوت که در این دور، حتی مکان بعدی نیز مشخص نشده بود.

*ادامه اتهامات مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های مشکوک در سایت نظامی پارچین همزمان با نشست های کارشناسی

اول تیر 91 خبرگزاری رویترز خبر داد که یوکیا آمانو در بوداپست پایتخت مجارستان در کنفرانس خبری خود پس از دیدار با نخست وزیر این کشور گفت است که ما مطلعیم که فعالیت هایی در سایت پارچین در حال انجام است و نگران هستیم که این [فعالیت ها] به فعالیت های راستی آزمایی اختلال وارد کند.

آژانس خرداد ماه 91 مدعی شد بر اساس تصاویر ماهواره ای به دست آمده از سایت پارچین به این نتیجه رسیده است که فعالیت هایی در این سایت جریان دارد که احتمالا نشان می دهد ایران در حال انجام اقدامات پاکسازی است.

*نشست های فنی در استانبول

نشست فنی کارشناسان هسته ای ایران و غرب که در استانبول و 13 تیرماه برگزار شد و 4 مرداد نیز به عنوان زمان نشست علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، رایزنان هسته ای ایران و 1+5 تعیین شد.

پیش از برگزاری این نشست مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در بیانیه ای گفت که معاونان جلیلی و اشتون درصدد هستند تا بررسی کنند چگونه اختلاف های طرفین را می توان کاهش داد. هدف این نشست بررسی چگونگی کم کردن شکاف های موجود در مواضع طرفین و چگونگی پیشبرد این فرایند رو به جلوست.

*موضوع هسته ای ایران از گفت وگوهای دیپلماتیک به سمت مذاکرات فنی و حقوقی بین ایران و آژانس سوق داده شد

از دیدار باقری و اشمیت نیز نتیجه روشنی حاصل نشد به طوری که پس از آن موضوع هسته ای ایران از گفت و گوهای دیپلماتیک به سمت مذاکرات فنی و حقوقی بین ایران و آژانس سوق داده شد و این بار تیم آمانو در چارچوب پیگیری ادعاهای مطالعاتی خود در خصوص بعد نظامی فعالیت های اتمی ایران، تلاش خود را برای فشار بر تهران آغاز کردند.

در این راستا و بر اساس گزارش های آمانو که هر 3 ماه در خصوص فعالیت های هسته ایران به شورای حکام داده می شود، این فشارها دنبال شد.

تهران مانند گذشته شرط همکاری با آژانس و اجازه بازدید از پارچین را تدوین یک مدالیته جامع و ساختارمند عنوان کرد.

بر همین اساس ایران و آژانس در بهمن و اسفند سال 90، اردیبهشت، خرداد، شهریور، آذر، دی و بهمن ماه 91 با یکدیگر بر سر تهیه مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات باقیمانده بر سر برنامه هسته ای ایران مذاکره کرده اند، اما هنوز به توافقی بر سر چگونگی حل و فصل موضوعات دست پیدا نکرده اند.

در رابطه با موضوعات فنی میان ایران و آژانس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اول خرداد سال جاری در سفری یک روزه به تهران درباره درخواست های آژانس از ایران به ویژه اجازه بازدید و بازرسی بازرسان از سایت نظامی پارچین با مقامات کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

پس از دیدار مدیرکل آژانس با مقامات ایرانی، دور دیگری از مذاکرات اواخر خرداد ماه سال جاری برگزار شد.

ایران همواره تاکید دارد که موضوعات و سوالاتی که آژانس درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده باید در چارچوب یک برنامه عمل مشخص به توافق برسد تا پس از آنکه ایران به آنها پاسخ داد و ابهامات رفع شد به ادعای برخی کشورها و ارایه اسناد ادعایی، موضوعاتی که قبلا طرح و به آنها پاسخ داده شده است دوباره طرح نشود.

ششمین، هفتمین و هشتمین دوراز مذاکرات ایران و آژانس آذر، دی و بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار شد.

ایران به عنوان عضو آژانس اصرار دارد مشابه مدالیته (برنامه عمل) 2007 برای پایان دادن به آنچه از سوی آژانس مطالعات ادعایی نامیده می شود، تدوین و توافق شود. این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهایی که مدعی دستیابی به اسنادی علیه برنامه هسته ای ایران هستند آژانس را به شدت از توافق بر سر یک مدالیته مشابه مدالیته 2007 پرهیز داده و عملا تاکنون مانع حل و فصل مسایل میان ایران و آژانس شده اند.

*تدوین مدالیته جامع پیش شرط غیر قابل بازگشت ایران برای اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین

در نوامبر 2011 آژانس بین المللی اتمی با وجود این که ایران به 6 سئوال مطرح شده، بر اساس مدالیته 2007 پاسخ داده بود و در حالی که انتظار می رفت پرونده ایران به حالت عادی باز گردد، گزارشی منتشر کرد که حاوی ادعاهای جدید درباره وجود بعد نظامی در برنامه هسته ای ایران بود و خواستار پاسخگویی تهران به آن شد.

در گزارش نوامبر 2011 و بر اساس ادعای موسسه آمریکایی، علوم و امنیت بین الملل (ISIS) عنوان شد که تهران در پارچین محفظه های بزرگی ساخته است که در آنها آزمایش های انفجاری با قدرت بالا انجام می دهد.

ادعایی که در سال 2000 نیز مطرح شده بود و بازرسان آژانس در سال های 2004 و 2005، 2 بار از پارچین بازدید کردند و در نهایت نیز البرادعی دبیرکل وقت آژانس در گزارش خود که آبان ماه 84 منتشر شد عنوان کرد که «ایران به آژانس درباره ساختمان های درخواست شده در منطقه مورد علاقه آژانس اجازه دسترسی داده و نمونه برداری انجام شد. آژانس هیچ فعالیت غیرمعمول در این ساختمان ها پیدا نکرده است»

ایران ورود به این مباحث را مشروط به تنظیم و قبول یک مدالیته میان ایران و آژانس کرد تا بر اساس این مدالیته وظایف و تعهدات هر یک از 2 طرف در هر مقطع مشخص شود.

بر همین اساس بود که، دور جدید مذاکرات تهران و آژانس، از بهمن 90 آغاز شد.

آن چه که ایران در تدوین مدالیته جدید دنبال می کند شبیه به مدالیته 2007 است، همان چیزی که آمریکا، به شدت از تکرار آن نگران است (ایران در مدالیته 2007 به 6 سئوال آژانس پاسخ داد، اما آمریکا بر خلاف توافق ایران و آژانس بحث PMD ابعاد نظامی ادعایی را مطرح کرد) و به هر شکل سعی دارد آژانس را از چنین توافقی دور سازد.

چرا که اگر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر مدالیته به توافق برسند و ایران بر اساس این مدالیته مرحله به مرحله به پرسش های آژانس پاسخ دهد و در نتیجه ادعاها و نگرانی های آژانس برطرف شود پرونده ایران باید از شورای امنیت به شورای حکام ارجاع داده شده و در نتیجه تحریم های شورای امنیت نیز برطرف شود.

درست پیش از آغاز نشست 27 دی ماه تهران موسسه آمریکایی، علوم و امنیت بین الملل با انتشار گزارشی مدعی شده است که ایران می تواند در اواسط سال 2014 اورانیوم تسلیحاتی کافی برای ساخت یک بمب و یا تعدادی بیشتر از آن را تولید کند.

بر همین اساس آمریکا و متحدینش باید تحریم ها علیه تهران را پیش از رسیدن ایران به این نقطه تشدید کنند.

بنا بر گزارش رویترز این موسسه در گزارش خود به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا توصیه می کند که اعلام کند آمریکا برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به اقدام نظامی دست خواهد زد.

حال ایران با توجه به تجربه همکاری های گذشته آژانس، به دنبال این است که این بار با آژانس بر سر اجرای مدالیته الزام آور به توافق برسد تا مجددا وارد بازی جدید آمریکا و همپیمانانش در شورای حکام نشود.

بر این اساس این حق را برای خود قائل است که بداند محدوده سئوالات و ابهامات آژانس تا کجاست و کی به پایان می رسد و آیا در قبال همکاری امتیازی خواهد گرفت؟ آیا پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس باز خواهد گشت و به حالت عادی باز می گردد؟

*همچنان عدم توافق بر سرمدالیته

هفتمین و هشتمین دور گفت وگوهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران که به میزبانی تهران و در محل سازمان انرژی اتمی برگزاری شد بدون کسب نتیجه به پایان رسد.

هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو در امور پادمان ها ریاست هیئت فنی و کارشناسی آژانس و علی اصغر سلطانیه ریاست هیئت ایرانی را برعهده داشتند.

پس از انتخابات آمریکا و تمدید ریاست جمهوری اوباما برای 4 سال دیگر، رسانه های خارجی به نقل از دیپلمات های غربی خبر از برگزاری احتمالی نشست ایران و 1+5 در ژانویه 2013 دادند، به نظر می رسید که مذاکرات پشت پرده بین نماینده اشتون و جلیلی در این مدت قطع نشده بود و هر چند گاهی تماس هایی در خصوص ازسرگیری گفت و گوها دنبال می شده است

*صالحی در مونیخ خبر از نشست آلماتی داد

تا این که 15 بهمن علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس مونیخ در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد: خبر خوشی دارم روز گذشته شنیدم که گروه 1+5، 25 فوریه در قزاقستان گردهم خواهند آمد.

وی همچنین بیان کرد که این امکان وجود دارد که کشورش پیشنهاد مذاکره دو جانبه با آمریکا را که از سوی جوبایدن معاون رییس جمهور آمریکا در مونیخ مطرح شده بپذیرد. اگر نیت صادقانه طرف مقابل مشخص شود به این مساله با جدیت نگاه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران معتقد است بهتر است دشمنانت را به دوستانت تبدیل کنی افزود: اما ما اهمیت زیادی برای استقلال مان قائل هستیم.

*آغاز جنگ روانی علیه ایران در آستانه مذاکرات

درست 5 روز پیش از آغاز نشست آلماتی آمانو طبق روال گذشته گزارش 3 ماهه اخیر خود خود را ارائه کرد. این در حالی بود که همگان بر این امر واقف هستند که محتوای اینگونه گزارش ها بر فضای نشست آلماتی تاثیر گذار است.

در این گزارش 12 صفحه ای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس گزارش برای اولین بار از آغاز نصب نسل جدید سانتریفیوژها از سوی ایران در نطنز خبر داد.

وی در گزارش خود در عین حال با اشاره به اینکه به هیچ توافقی با ایران برای پرداختن به ابعاد احتمالی برنامه هسته ایش نرسیده اند درخواست های آژانس در این باره را تکرار کرد.

مدیر کل آژانس همچنین خبر داده که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده 5 درصدی ایران به 8271 کیلوگرم و 20 درصدی به 280 کیلوگرم افزایش یافته است که ایران مقدار 113 کیلو از اورانیوم 20 درصد را به سوخت تبدیل کرده است.

تبدیل اورانیوم 20 درصد به سوخت احتمال استفاده از آن در ساخت سلاح هسته ای را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

این در حالی  بود که در واکنش به این گزارش آمریکا و اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

در همین حال و در همان زمان رویترز به نقل از ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که اقدام ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژهای پیشرفته یک گام تحریک کننده است.

*نشست آلمانی 1

27 و 28 بهمن ماه شش کشور در مذاکرات قزاقستان در چارچوب یک بسته پیشنهادی جدید، به طرح پیشنهادی 9 ماه قبل ایران در مسکو پاسخ دادند، پاسخی که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آن را واقع بینانه تر از گذشته دانست، اما کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حاضر نشد در کنفرانس خبری خود پس از مذاکرات آلماتی، چیز زیادی در خصوص مفاد پیشنهاد شش کشور ارائه کند.

با وجود این که در پایان مذاکرات آلماتی دو طرف به توافق رسیدند تا 16 فروردین 92، مجددا در آلماتی بر سر میز مذاکرات بنشینند، اما قرار شد تا کارشناسان 2 طرف، 28 اسفند 91، در استانبول با یکدیگر دیدار کنند و در خصوص پیشنهادات مطرح شده در آلماتی از سوی 2 طرف در ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی به بحث و تبادل نظر بپردازند و در نهایت سر فصل مذاکرات آلماتی 2 را آماده کنند.

 

اینطور به نظر می رسد که نشست استانبول نقش تعیین کننده ای در روند مذاکرات 16 فروردین خواهد داشت، چرا که کارشناسان بر اساس کدهایی که از سوی مسئولان خود دارند، تلاش خواهند کرد تا نظرات و زبان مذاکرات 2 طرف را به هم نزدیک سازند.

کلید واژه ها: مذاکرات مدالیته آلماتی 2 مسکو آمریکا توافق ایران و آژانس فنی پارچین 91 2 طرف آمانو بین المللی نتیجه اشتون خرداد کارشناسی امنیت انرژی بهمن جلیلی از سایت گروه 1+5 آژانس بین المللی انرژی بازدید بین المللی انرژی اتمی


( ۱ )

نظر شما :