تازه ترین اظهارات اوباما و نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران

۰۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۱۴۱۴۶ سرخط اخبار

در پایان اولین روز سفر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی که با موضع گیری ها و اظهاراتی درباره برنامه هسته ای ایران نیز همراه بوده، مطالب اول مربوط به ایران در میان اکثر قریب به اتفاق مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است. بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در آستانه سال نو، از دیگر مطالب مربوط به ایران در مطالب امروز مطبوعات بین المللی است.


به گزارش «تابناک»، در این رابطه، سایت شبکه خبری «الجزیره» از وعده اوباما به مقامات اسرائیلی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خبر داده است. این سایت می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا وعده داده از طریق همکاری نزدیک با رژیم اسرائیل، هر اقدام ممکن را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام دهد. وی که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل سخن می گفته، اظهار داشته هرچند ایالات متحده ترجیح می دهد موضوع ایران را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند، اما در صورت شکست اقدامات دیپلماتیک، همه گزینه ها روی میز خواهد بود. وی همچنین گفته تعهد آمریکا به امنیت رژیم اسرائیل بسیار سخت و شدید است.


در همین زمینه؛ خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو را در کنفرانس خبری مذکور بازتاب داده که گفته به اعتقاد وی، اوباما نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای مصمم است. با این حال، وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته رژیم اسرائیل نمی تواند حق دفاع از خود را به دیگران واگذار کند و به این ترتیب، گزینه حمله احتمالی این رژیم به صورت یکجانبه به تأسیسات هسته ای ایران را رد نکرده است. رویترز می نویسد اوباما نیز در بخش هایی از سخنان خود ضمن تأکید بر این موضوع گفته زمانی که پای تصمیمات مهم برای انجام اقدامات نظامی به میان بیاید، هر دولتی حق دارد تصمیم خود را به تنهایی بگیرد.


البته به جز این اظهارات، نتانیاهو بار دیگر ادعاهایی را نیز درباره ماهیت و سرعت برنامه هسته ای ایران مطرح کرده که در روزنامه «واشنگتن اگزمینر» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، نتانیاهو مدعی شده ایران کمتر از یک سال تا رسیدن به «مرحله مصونیت» هسته ای فاصله دارد. به ادعای وی، رسیدن ایران به این مرحله می تواند این کشور را در مقابل حمله نظامی مصون سازد. واشنگتن اگزمینر این اظهارات نشانگر آن است که نتانیاهو با زمان بندی ارائه شده در این زمینه از سوی اوباما موافقت ندارد. نتانیاهو گفته هرچند ایران برای ساخت سلاح هسته ای به یک سال زمان نیاز دارد، اما زمان موردنیاز رژیم اسرائیل برای جلوگیری از این امر، کمتر از یک سال است.


اما در میانه این مباحث، سایت شبکه خبری «راشا تودی» گزارشی را به نقل از روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» منتشر کرده که در آن ادعا شده ایالات متحده در حال حاضر برنامه ای را برای انجام «حملات نقطه ای» علیه ایران آماده کرده است. در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد امنیتی رژیم اسرائیل آمده ایالات متحده به طور بسیار جدی برنامه هایی را برای انجام عملیات نظامی علیه ایران تهیه کرده است. این مقام اسرائیلی مدعی شده بر اساس طرح تهیه شده آمریکا، اگر این کشور در نهایت تصمیم به حمله به ایران بگیرد، قادر خواهد بود عملیات هایی را علیه تأسیسات هسته ای ایران انجام دهد، بدون آنکه ضرورتاً یک جنگ گسترده منطقه ای بروز کند.

کلید واژه ها: اسرائیل اوباما رژیم اسرائیل نتانیاهو سلاح هسته ای سلاح جلوگیری آمریکا


نظر شما :