مالکی: آمریکا با حمله به ایران موافق نیست

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۱۴۶۳۳ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق تاکید کرد که با حمله هر کشوری به ایران مخالف است.به گزارش ایسنا نوری المالکی در گفت وگو با روزنامه ی الاهرام، چاپ مصر درباره مواضع کشورش در قبال حمله احتمالی آمریکا یا هر کشور دیگری به ایران گفت: مطمئنا با این مساله مخالفیم. همه دنیا معنای حمله به ایران را می داند و کشورهای منطقه می دانند که واکنش ایران در این باره چه خواهد بود و این مساله چه پیامدهایی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: در صورت بروز جنگ ما در عراق بیش ترین زیان را متحمل خواهیم شد؛ چرا که همه صادرات نفتی ما به واسطه بنادر صورت می گیرد و اگر تنگه هرمز بسته شود عراق چگونه می تواند درآمدهای نفتی اش را به دست آورد؛ علاوه بر آن این مساله موجب تحریک فتنه انگیزی ها در منطقه خواهد شد. فتنه انگیزی در عراق، لبنان و خلیج (فارس). من همواره با طرف آمریکایی و دیگر طرف ها در این باره صحبت می کنم و دریافتم که دولت آمریکا هم با حمله نظامی به ایران موافق نیست چرا که آن ها نیز از پیامدها و واکنش ها مطلعند.

مالکی در پاسخ به این سوال که برنامه هسته ای ایران تا چه اندازه برای عراق نگران کننده است، گفت: زمانی که فضا، فضای تهدید به جنگ باشد، طبیعی است که این مساله ما را نگران می کند هم چنان که سخن از سلاح هسته ای باشد چرا که ما بخشی از این منطقه هستیم.

وی افزود: هم چنین مواضع بین المللی در قبال مساله سلاح هسته ای در منطقه عربی ما را نگران می کند و متاسفیم از این که می بینیم جامعه جهانی نسبت به مواضع موجود در قبال سلاح هسته ای، بی توجه رفتار می کند. ما مخالف سلاح هسته ای هستیم و نمی خواهیم که کشوری آن را در اختیار داشته باشد چه ایران چه دیگر کشورها.

نخست وزیر عراق ادامه داد: سکوت در قبال سلاح هسته ای اسراییل به چه معنا است؟ این مساله ما را نگران می کند. جامعه جهانی باید ما را از سلاح هسته ای اسراییل رهایی بخشد تا دیگران به سوی تولید سلاح هسته ای نروند.

کلید واژه ها: سلاح سلاح هسته ای عراق ما را


نظر شما :