پیکار ایران و 1+5 در میدان آلماتی

۱۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۱۴۶۸۸ سرخط اخبار

 

مذاکرات آلماتی2 شامگاه گذشته(شنبه) پس از دو روز مذاکرات فشرده و طولانی با نشست خبری روسای هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 با خبرنگاران بدون مشخص شدن زمان و مکان دور بعدی مذاکرات پایان یافت.

هر دو طرف اعلام کردند که مواضع طرفین با یکدیگر فاصله دارد. اکنون باید منتظر پاسخ 1+5 به برنامه عملیاتی پیشنهاد شده از سوی ایران در تماس تلفنی کاترین اشتون به سعید جلیلی بود.

 

به گزارش خبرنگار هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مذاکرات "آلماتی 2 " صبح روز جمعه ساعت 10:30 دقیقه به وقت محلی در آلماتی قزاقستان آغاز شد. در این دور از مذاکرات هیات مذاکره کننده ایرانی، متشکل از سعید جلیلی، رییس هیات مذاکره کننده، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، مهدی صفری، سفیر ایران در چین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، رسول موحدیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس بودند.

 

نمایندگان هیات های کشورهای 1+5 هم بدون تغییر در مذاکرات آلماتی حاضر شدند، که وندی شرمن، نماینده آمریکا، سایمون گس، نماینده انگلیس، ما ژائوشو، نماینده چین، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات حضور داشتند.

 

در ابتدای مذاکرات سخنگوی کاترین اشتون گفت: حرف جدیدی در مذاکرات آلماتی جز شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادهای 1+5 نداریم.

 

هم چنین مایکل مان در اولین روز مذاکرات در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم.

وی ادامه داد که قرار نیست حرف جدیدی از سوی 1+5 در این مذاکرات مطرح شود.

سخنگوی اشتون در ادامه تکرار مواضع غرب درباره ایران گفت که ما می خواهیم ایران برنامه اعتمادسازی را دنبال کند و به اثبات کند که برنامه هسته یی اش به سمت و سویی نمی رود که ابعاد نظامی داشته باشد.

مذاکرات روز نخست ایران و گروه موسوم به 1+5 در دو نوبت صبح و عصر به وقت آلماتی در مجموع حدود 5 ساعت به طول انجامید.

 

جلیلی در روز اول در نماز جمعه شهر آلماتی نیز شرکت کرد.

 

پس از پایان مذاکرات "آلماتی 2" در روز نخست، علی باقری در جمع خبرنگاران گفت: ایران در جلسه صبح جمعه برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح جامع مسکو را در ابعاد کوچک ارایه کرد و تاکید کرد که اقدام هایی که از آن به عنوان گام اعتمادساز یاد می شود باید بخشی از راه حل باشد نه جدای از آن نه در کنار آن.

 

وی ادامه داد: در جلسه بعد از ظهر نمایندگان شش کشور سوال ها و ابهام های خود درباره پیشنهادهای ایران را ارایه کردند و دکتر جلیلی به تفصیل به آنها پاسخ داد و قرار شد جلسه شنبه برای جمع بندی بحث ها ادامه یابد.

 

معاون جلیلی با اشاره به دیدارهای دوجانبه روز جمعه میان نمایندگان ایران و 1+5 اظهار کرد: دیدارهای دو جانبه بین نمانیدگان ایران و برخی کشورهای طرف مقابل برگزار شد.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که که جلسه بعد از ظهر چه نکته تازه ای داشت؟ گفت : نکته مهم این بود که پیشنهاد ایران مورد توجه آن ها قرار گرفت و آن ها سوالات و ابهامات خود را در نشست عصر مطرح کردند.

 

این عضو تیم مذاکره کننده به جزییات بیش تر از نشست روز نخست اشاره ای نکرد.

 

 

صبح شنبه، پیش از برگزاری دور سوم مذاکرات ایران و 1+،5 سعید جلیلی و کاترین اشتون با یکدیگر ملاقات کردند.

 

در این جلسه آخرین وضعیت مذاکرات و ابعاد مختلف مواضع دو طرف به طور مشروح مورد بحث قرار گرفت.

 

مذاکرات در روز دوم در ساعت 10:15 آغاز شد. پس از وقفه کوتاهی برای اقامه نماز ظهر ادامه یافت.

 

در دور سوم مذاکرات ایران و 1+5 ، ایران جزییات پیشنهاداتش را به طرف مقابل ارائه کرد.

 

کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده 1+5 برای مشورت با اعضای این گروه درخواست تنفس کرد و پس از آن معاونان جلیلی و اشتون برای جمع بندی مذاکرات گفت وگو کردند.

 

پس از آن که طرفین رایزنی هایی را با یکدیگر داشتند و بیانیه پایانی این مذاکرات از سوی ایران و 1+5 آماده شد، این دور از مذاکرات پایان یافت.

 

 

مذاکرات دو روزه "آلماتی 2" در حالی پایان یافت که در این دور از مذاکرات برخلاف چند دور گذشته زمان و مکان مذاکرات بعدی مشخص نشد.

 

در پایان این دور از مذاکرات قرار شد نمایندگان کشورهای 1+5 نتایج گفت وگوهای آلماتی را به پایتخت های خود منتقل کنند و پس از آن کاترین اشتون نتایج بررسی ها را در تماسی با سعید جلیلی به وی اطلاع دهد.

پس از پایان مذاکرات دو روزه "آلماتی 2"، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در بیانیه پایانی این مذاکرات گفت: در این دور از مذاکرات بحث های محتوایی و مشروح درباره برنامه عملیاتی صورت گرفت و به ابهامات 1+5 درباره ی برنامه عملیاتی به تفصیل پاسخ داده شد.

 

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان دو روز مذاکرات "آلماتی 2" در نشست خبری در این دوره از مذاکرات نیز جمهوری اسلامی برنامه ی عملیاتی در چارچوب طرح جامع مسکو ارایه کرد که این برنامه ی عملیاتی در راستای پیشنهاد تجدیدنظر شده ی 1+5 و ملاحظات جلسه کارشناسی در بین دو دوره ی آلماتی 1 و 2 در نظر گرفته شده است.

 

جلیلی با اشاره به اینکه میان ایران و 1+5 فاصله هایی وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران چنان چه بارها اعلام کرده است با تاکید بر حقوق مشروع خود از جمله حق غنی سازی از گفت وگو برای همکاری استقبال می کند. دو محور اساسی در این جا مطرح است؛ اول شناسایی حق غنی سازی و دوم خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است. بر مبنای دو محور، برنامه ی عملیاتی در مسیر سازنده به 1+5 ارایه شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور مان خاطر نشان کرد: غنی سازی را بر اساس نیازهای ملت ایران دنبال می کنیم

 

وی اعلام کرد: غنی سازی اورانیوم چه 20 درصد و چه 5 درصد جزو حقوق ملت ایران است.

جلیلی گفت: اگر صحبت از گام های اعتمادساز می شود نیاز به یک چارچوب وجود دارد. باید در یک طرح جامع تعریف شود و مبتنی بر این طرح جامع گام هایی را دنبال کنیم.

هم چنین کاترین اشتون رییس هیات 1+5 در نشست خبری بدون اشاره به تعیین زمان و مکان بعدی مذاکرات با ایران گفت که به پایتخت های مان باز می گردیم و پس از رایزنی و مشورت با دکتر جلیلی برای این که ببینیم چگونه مسیر را ادامه دهیم تماس می گیرم. اشتون تاکید کرد که 1+5 هنوز به مذاکره با ایران متعهد است.

 

وی افزود: مواضع ایران و 1+5 با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش تر به کشورهای خود برگردند.

کلید واژه ها: مذاکرات جلیلی اشتون آلماتی مذاکره ایران و 1+5 عملیاتی و 1+5 از مذاکرات مذاکره کننده نماینده دور از مذاکرات "آلماتی این دور از کاترین اشتون این دور از مذاکرات این دور دور از کاترین 2" "آلماتی 2" برنامه عملیاتی مواضع غنی سازی سعید جلیلی این مذاکرات


نظر شما :