انتقاد ایران از تاخیر در اعزام بازرسان شیمیایی سازمان ملل به سوریه

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۱۴۷۴۱ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا،ˈمحمد مهدی آخوندزادهˈ در دیدار با رئیس سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی،تاکید کرد: بیش از سه هفته از درخواست دولت سوریه از دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعزام گروه تحقیقاتی این سازمان با همکاری سازمان منع سلاح های شیمیایی می گذرد اما متاسفانه این تیم هنوز اعزام نشده و ضروری است از هرگونه تاخیری در این زمینه پرهیز شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار که در آستانه آغاز سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در لاهه انجام شد،اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر تیم تحقیقاتی برای بررسی استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه و شناسایی مسببین و نیز کمک کنندگان به آنها به این کشور اعزام شود.

آخوندزاده همچنین با اشاره به موضوعات مهم مطروحه در سازمان منع سلاح های شیمیایی و هدف اصلی کنوانسیون یعنی خلع سلاح های شیمیایی،از اینکه کشور های بزرگ دارنده این سلاح ها نتوانسته اند به ضرب الاجل تعیین شده در کنوانسیون برای امحاء سلاح های شیمیایی عمل نموده و آن را نقض کرده اند اظهار تاسف نمود.

ˈکریستوف پتورهˈ رئیس کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی نیز در دیدار با معاون امور بین الملل وزیر امورخارجه کشورمان که درحضور

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و سفیر لهستان در این کشور انجام شد، نقش ایران در سازمان منع سلاح های شیمیایی را بسیار مهم خواند.

پتوره افزود: با توجه به گستردگی خانواده کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی که 188 کشور را در بر می گیرد،اهمیت این کنوانسیون دوچندان می شود.

وی همچنین در این ملاقات به تشریح رهیافت خود در مورد هدایت این کنفرانس و اولویت های آن پرداخت.

معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه ایران همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود در این دیدار به موضوع اجرای موادی از کنوانسیون ناظر بر همکاری های بین المللی و رفع موانع قانونی و اجرایی در این زمینه پرداخت.

آخوندزاده افزود: بایستی درخصوص پایبند نبودن کشورهایی که با اعمال تحریم های یک جانبه و غیرقانونی در روند انتقال فن آوری و مواد شیمیایی برای مقاصد صلح آمیز مانع ایجاد می کنند، مکانیزمی طراحی شود.

در پایان این دیدار دو طرف همچنین به همکاری های نزدیک با یکدیگر درخصوص رسیدن به موفقیت کنفرانس تاکید کردند.

سومین کنفرانس بازنگری که از روز دوشنبه در لاهه آغاز و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت به بررسی اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در طول 5 سال گذشته و تعیین نقشه راه برای 5 سال آینده می پردازد.

کلید واژه ها: شیمیایی سلاح سلاح های شیمیایی کنوانسیون منع منع سلاح های شیمیایی منع سلاح منع سلاح های کنفرانس کنوانسیون منع سلاح دیدار کنوانسیون منع سلاح های کنوانسیون منع کنفرانس بازنگری بازنگری


نظر شما :