نامزد منتخب چاوز پیشرو است

۲۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۱۴۹۳۵ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز روز یک شنبه از کاراکاس گزارش داد که ˈنیکلاس مادوروˈ کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات امروز این کشور برخوردار است.
 

این گزارش به قلم ˈدانیل والیسˈ افزود: با وجود اینکه وی پیشتاز صندوق های انتخاباتی این کشور است به همراه رقیب خود ˈهنریک کاپریلسˈ نگران هستند مردم به سبب خستگی از شرکت در رای گیری ها کمتر پای صندوق های رای بیایند.

این گزارش همچنین افزود که براساس شواهد موجود بر سر صندوق های رای گیری، رقیب مادورو پیش بینی می کند با نتیجه مایوس کننده ای در پایان این انتخابات مواجه شود.

براساس این گزارش، مردم ونزوئلا امروز پای صندوق های رای آمدند تا یا به وصیت ˈهوگو چاوزˈ رئیس جمهور فقید شان برای ادامه آرمان سوسیالیستی او پس از مرگ عمل کنند و یا اینکه قدرت را به رقیب جوانی بسپارند که وعده ایجاد تغییرات غربگرایانه اقتصادی و تجاری در کشور داده است .

به اعتقاد نویسنده، مادور که در اغلب حوزه های رای گیری با اختلاف رای دو رقمی از رقیب خود جلوتر است، این پیروزی را مدیون برکت اعتبار عمومی رییس سابق خود چاوز و حمایتش از وی است که ماه قبل براثر ابتلا به سرطان در گذشت.

اما جدیدترین نظرسنجی ها حکایت از آن دارند که فاصله بین مادورو و رقیب انتخاباتی اش طی روزهای اخیر اندکی تا هشت درصد کاهش داشته است.

زیرا به اعتقاد کاپریلس، فرماندار ایالت میراندای این کشور، گرچه مردم ونزوئلا دیگر از سیاست های دوران چاوز خسته شده اند ولی هنوز محبوبیت او در میان مردم و میزان حمایت از آرمان های او به قدری است که می تواند پیروزی های بعدی این آرمان را تضمین کند.

اما مادوروی 50 ساله که پیشتر یک راننده اتوبوس بود به حامیان خود از طبقه کارگر کشور وعده داد که در صورت پیروزی در این انتخابات اصول سوسیالیزم قرن 21 هوگو چاوز را عملی خواهد کرد و لذا به پیروزی عظیم در این انتخابات امیدوار است.

وی که رنگین پوست (قهوه ای) است می گوید هرچه این پیروزی عظیم تر باشد، کشور بیشتر روی صلح و آرامش را به خود خواهد دید و چنانچه فاصله آرای او با رقیب کمتر شود نشان این است که رقیب توانسته است گروه بیشتری از ونزوئلایی ها را مردد و گمراه کند.

براساس این گزارش، پیروز این انتخابات کسی خواهد بود که در واقع کنترل بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در یکی از کشورهای عضو اوپک به دست خواهد گرفت.

همچنین براساس این گزارش، رای گیری در پایگاه های اخذ رای در سراسر ونزوئلا ساعت شش صبح به وقت محلی آغاز شد و تا 18 ادامه می یابد که در صورت استقبال زیاد مردم از آن ممکن است زمان برگزاری آن تمدید نیز بشود.

هر دو رقیب اصلی این انتخابات از هواداران خود خواسته اند در نخستین ساعات برگزاری انتخابات به پای صندوق های رای بروند و کاملا مراقب تقلب در انتخابات باشند.

انتخابات ریاست جمهوری اکتبر (مهر ماه) گذشته ونزوئلا با حضور 80 درصدی رای دهندگان برگزار شده بود که همچنان چاوز بر قدرت باقی ماند.

براساس این گزارش، مادورو در مبارزات انتخاباتی خود سعی کرد با نامیدن خود به عنوان پسر هوگو چاوز، توجه بسیاری از حامیان رییس جمهور فقید را به خود جلب کند.

از اینرو، بارها در این مبارزات انتخاباتی اتفاق افتاده بود که هواداران وی شعارهایی سر می دادند و فریاد می زدند که با چاوز و مادورو، مردم در امان خواهند ماند پس ای چاوز، قول می دهیم به مادورو رای دهیم.

این گزارش حاکی است که مادورو در این مبارزات انتخاباتی بارها با پخش فیلمی از چاوز، در تایید اینکه او جانشین چاوز خواهد بود، سعی کرد از اعتبار رییس جمهور فقید برای کسب محبوبیت خود بهره ببرد.

براساس گزارش رویترز، در صورتی که مادورو در این انتخابات پیروزی شود، با وجود اینکه از محبوبیت و جاذبه هوگو چاوز میان مردم برخوردار نیست ولی تلاش خواهد کرد قدرت خود را به رخ رقبا کشیده و البته با چالش های بزرگی نیز در این زمینه مواجه خواهد شد.

به اعتقاد نویسنده، پیش بینی اینکه وی پس از پیروزی چگونه عمل خواهد کرد، قدری دشوار است، اما مسلم است که وی مانند بسیاری از مقامات بلند پایه کشورش، به چاوز وفادار خواهد ماند و ذره ای از خط او عدول نخواهد کرد.

به اعتقاد طرفداران مادورو، بعید نیست وی بخواهد به سبب سابقه و تجربیات سیاسی خود برای برقراری روابط با کشورها و شاید حتی با امریکا نیز تلاش کند.

به اعتقاد نویسنده، بزرگترین چالش فعلی کاپریلس 40 ساله در این میان این خواهد بود که چگونه بر طرفداران بدگمان چاوز و مادورو پیروز شود.

یادآوری می شود که کاپریلس خود رقیب انتخابات مهرماه گذشته چاوز هم بود که نتیجه را به او واگذار کرد.

وی در این مبارزات انتخاباتی بارهای از مادورو و نزدیکان وی به عنوان سوسیالیست های قلابی انتقاد کرده و اعلام کرد که مادور اعتقادی به چاوز ندارد و فقط ادعای پیروی از ایدئولوژی های چاوز را می کند.

براساس این گزارش، کاپریلس همچنین مدعی شد که در صورت پیروزی در این انتخابات، از هبه کردن ثروت نفتی ونزوئلا به کشورهای چون کوبا و بولیوی جلوگیری خواهد کرد و از میزان مناسبات کشورش با برخی متحدان چاوز نظیر سوریه، بلاروس و ایران خواهد کاست.

کلید واژه ها: چاوز مادورو پیروزی انتخاباتی ونزوئلا گزارش صندوق این گزارش مبارزات انتخاباتی مبارزات کاپریلس در این انتخابات رای گیری صندوق های رای


نظر شما :