عباسی: ادعای اعراب ژست سیاسی است

۲۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۵ کد : ۱۹۱۵۰۲۵ سرخط اخبار
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای کشورهای عربی در خصوص ایمنی نیروگاه بوشهر بعد از زلزله اخیر تاکید کرد: این مسئله بیشتر از یک سو ژست سیاسی است و هم جنبه تبلیغاتی دارد. بازرسان آژانس مرتبا در ایران حضور دارند و از کلیه فعالیت های هسته ای ما بازدید کرده و نظارت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از ظهر امروز در حاشیه نشست فناوری هسته ای که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در این باره که گفته شده سفر رئیس جمهور کشورمان به آفریقا و غنا به منظور خرید اورانیوم است، گفت: بعضی هایی که گفته اند چه کسانی بوده اند؟ بروید از همان ها بپرسید. من در این مورد خبری ندارم ما برنامه خاصی نداشته ایم در آنجا مذاکرات مختلفی می تواند صورت بگیرد بستگی دارد اصل مذاکرات روی چه محوری باشد که قطعا رئیس جمهور در شروع سفرشان ذکر کرده اند و بعد از بازگشت نیز طبق معمول دستاوردها را در مصاحبه مطبوعاتی در اختیار مطبوعات قرار می دهند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که شورای همکاری خلیج فارس از آژانس درخواست کرده بازرس هایی را جهت اطمینان به نیروگاه بوشهر بفرستند آیا آژانس درخواستی از ایران داشته است بیان کرد: این مسئله بیشتر از یک سو ژست سیاسی است و هم جنبه تبلیغاتی دارد. بازرسان آژانس مرتبا در ایران حضور دارند و از کلیه فعالیت های هسته ای ما بازدید کرده و نظارت می کنند. چیز خاصی در رابطه با نیروگاه بوشهر از سوی آژانس تا به حال گزارش نشده است که ما در زمینه ایمنی عدول کرده باشیم و آژانس بخواهد تذکری بدهد و اگر آژانس خود تشخیص بدهد در شرایط فعلی مانند گذشته از نیروگاه بوشهر بازدید داشته باشد ما استقبال می کنیم و می توانند از هر موردی که می خواهند نظارت و بازدید داشته باشند.

عباسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات آمانو قبل از مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی و اینکه این اظهارات معمولا قبل از مذاکرات ایران با 1+5 صورت می گیرد، گفت: من دقیق نمی دانم که آیا این اظهارات متعلق به خود آقای آمانو بوده است. ممکن است این بیان را رسانه ها به ایشان نسبت داده باشند به هر حال اگر بیانی از طرف ایشان صورت گرفته در اثر اطلاعات غلطی است که برخی از سرویس های امنیتی ممکن است از فعالیت های هسته ای ایران داده باشند.

وی ادامه داد: آقای آمانو نمی تواند بگوید ما چیزی را پیدا نکرده ایم و نمی توانیم اظهار نظر کنیم. وقتی چیزی نیست چیزی پیدا نمی کنند تا بخواهند در مورد آن اظهار نظر کنند. ایشان فقط مجاز است در همان محدوده ای که بازرسی کرده و داده هایی که از ایران به دست آورده اظهار نظر کند. بیش از آن اظهاراتی است که به مسئولیت ایشان مربوط نمی شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه راه اندازی کارخانه کیک زرد در اردکان یزد مورد واکنش تند از سوی آمریکا و دیگر کشورها قرار گرفت و اینکه آیا این اقدام ایران تهدیدی برای دنیا محسوب می شود، بیان کرد: هر پیشرفت و دستیابی به فناوری ممکن است از سوی برخی به عنوان تهدید برای خودشان تلقی شود. به طور مثال ما اگر به داروی خاصی دسترسی پیدا کنیم که بتواند درد مردم کشور خودمان را با هزینه های کمتر تمام کند مطمئنا این برای کسانی که این داروها را با هزینه های بالا به مردم دنیا تحمیل می کنند یک تهدید محسوب می شود.

وی تاکید کرد: به هر حال مسئله کیک زرد نیز یک مسئله خیلی پیچیده و یا خاصی نیست. دسترسی ما به کیک زرد توانمندی ویژه ای را برای ما ایجاد نمی کند ما در جهت تامین سوخت راکتورهای فعلی و آتی خود به دنبال منابع هستیم. اگر آنها به راحتی و تحت نظارت آژانس در اختیار ما گذاشته شود می توانیم تولیدات را حتی یک مقدار به تاخیر بیندازیم و در این زمینه زیاد سرمایه گذاری نکنیم و این کار را در طولانی مدت انجام دهیم.

عباسی گفت: این موضوع به هر حال یک مقداری کج سلیقگی برخی کشورهای غربی است که باعث می شود محدودیت هایی برای ما ایجاد شود و ما زودتر در این زمینه ها سرمایه گذاری کنیم و توان علمی خودمان را در این راستا به کار بیندازیم که از این منظر برای ما خوب است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر با بیان اینکه همیشه در این زمینه به خبرنگاران تذکر می دهم که دائما از من زمانی را نپرسید که بگویم به طور مثال دو روز دیگر و در آن زمان بگویید چرا افتتاح نشد، بیان کرد: ممکن است یک اتفاق فنی ایجاد شود و در آن دو روز گفته شده نیروگاه افتتاح نشود. به هر حال باید بازبینی هایی در نیروگاه انجام می شد و برخی از قطعات تعویض می شد این کار به خوبی توسط پیمانکار روس انجام شده، تعمیرات لازم صورت گرفته و تعویض قطعات خاص که البته به بخش برق مربوط می شد نه به بخش هسته ای. به هر حال این کارها انجام شده و راکتور در همین ساعت ها در حال طی کردن آزمایش های راه اندازی است.

وی تاکید کرد: آب راکتور کم کم گرم می شود فشار در آن بالا می رود و تست ها انجام می شود. امیدواریم ظرف چند روز آینده بتوانیم برق را به شبکه وصل کنیم. ممکن است در خلال آزمایش ها اشکالی بوجود بیاید که ما تشخیص دهیم این مسئله برای نیروگاه خوب نیست و یا صرف نمی کند با این اشکال سوخت را مصرف کنیم. راکتور را خاموش می کنیم چرا که اکنون نیاز عمده ای به برق وجود ندارد که بگوییم همین حالا برق هسته ای می خواهیم. سعی می کنیم اشکالات را برطرف کنیم و نیروگاه را در حالت ایمن وارد شبکه کنیم.

عباسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره افتتاح فاز یک و دو سارغند و ارکان که پروژه هایی بودند که باید در سال گذشته افتتاح می شدند و با تاخیر چند ساله افتتاح شده اند، گفت: تاخیر در افتتاح این پروژه ها مربوط به نگرش حاکم در روند اجرایی و نگرش به بحث موضوع اکتشاف بوده است که از اولویت کمتری نسبت به تولید سوخت و راکتور برای ما برخوردار بود. چون ما روی منابع خارجی بیشتر حساب می کردیم. چرا که وقتی در چند سال گذشته دیدیم از تامین کیک زرد محدودیتی برای ما بوجود آمده تغییر نگرش در مدیریت های اجرایی داده و به این مسئله سرعت بخشیدیم و سرمایه گذاری لازم را انجام دادیم دولت منابع لازم را تامین کرد و ما توانستیم این دستاوردها را داشته و این پروژه ها را در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری برسانیم.

 

کلید واژه ها: نیروگاه افتتاح به هر حال نیروگاه بوشهر هر حال به هر بوشهر برای ما پاسخ به سئوال دیگری راکتور کیک زرد به سئوال دیگری کیک مذاکرات پاسخ به سئوال برق در پاسخ به سئوال بازدید سئوال دیگری زرد به سئوال


نظر شما :