عباسی: 1+5 مسوول تاخیر در مذاکرات است

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۰۱:۱۶ کد : ۱۹۱۵۰۲۹ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی ادعای کشورهای حوزه خلیج فارس درباره نیروگاه بوشهر را یک ژست سیاسی و تبلیغاتی دانست و گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون درباره این که نیروگاه بوشهر از مسائل ایمنی عدول کرده باشد گزارشی نداده است و اگر تشخیص دهد می تواند از نیروگاه بوشهر مثل گذشته بازرسی کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشستی با عنوان "فن آوری هسته یی، تهدید و فرصت؟" که در دانشگاه شریف برگزار شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که آیا قرار است بازرسان آژانس بر اساس درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازدید از نیروگاه بوشهر به ایران بیایند؟ گفت: درخواست این کشورها بیش تر یک ژست سیاسی است و استفاده تبلیغاتی دارد. بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و از فعالیت های هسته یی ایران بازدید می کنند. در رابطه با بوشهر تاکنون آژانس گزارش خاصی را ارائه نکرده است که از مسائل ایمنی عدول کرده باشد و یا در این رابطه تذکری داده باشد.

او گفت: اگر آژانس تشخیص دهد که از بوشهر بازدید داشته باشد مثل گذشته ما از آن استقبال می کنیم و می توانند بازرسی شان را انجام دهند.

عباسی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نسبت به افتتاح کارخانه تولید کیک زرد در اردکان یزد واکنش داشته و آن را غیرقابل قبول عنوان کردند، گفت: ممکن است از هر پیشرفت ایران برخی کشورها ناراحت شوند و آن را تهدیدی برای خود تلقی کنند. در موضوع تولید کیک زرد موضوع خیلی پیچیده و خاص نیست. دسترسی ما به کیک زرد توانمندی ویژه ای برای ما ایجاد نمی کند. ما در جهت تامین سوخت راکتورهای فعلی و آینده خود به دنبال منابع اورانیوم هستیم. اگر این منابع تحت نظارت آژانس و به راحتی در اختیار ما گذاشته شود طبیعی است می توانیم تولیدمان را مقداری به تاخیر بیندازیم و سرمایه گذاری زیادی نیز در این زمینه انجام ندهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: واکنش تند این کشورها به تولید کیک زرد در ایران، کج فهمی آن ها را می رساند. آن ها باعث محدودیت ما می شوند اما اتفاقا این مساله برای ما حسن دارد و ما را به سمت سرمایه گذاری و تولیدات بومی سوق می دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که در برخی رسانه های اعلام شده است رییس جمهور در سفر به کشور نیجر درباره خرید اورانیوم مذاکراتی خواهد داشت، با بیان این که من از این موضوع خبری ندارم، تصریح کرد: ما در این باره برنامه خاصی نداشتیم، از سویی رییس جمهور قبل از سفرشان به کشورهای آفریقایی، رئوس برنامه های شان را ارائه کردند، هم چنین رییس جمهور پس از بازگشت دستاوردهای سفرش را به اطلاع مطبوعات و رسانه ها می رساند.

عباسی در پاسخ به این که به نظر می آید 1+5 بنا ندارد تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران به میز مذاکره باز گردد؟ گفت: آن ها هر چیزی را می توانند بگویند. معمولا آن ها خودشان برای مذاکره آمادگی ندارند. در گذشته هم بیش از هشت ماه به بهانه انتخاب رییس جمهور آمریکا مذاکرات را به تاخیر انداختند اما مساله این بود که حرفی برای گفتن نداشتند. تیم مذاکرات ایران مشخص است و از استدلال و منطق لازم برای مذاکره برخوردار است. آن ها (1+5) هستند که به وقت نیاز دارند تا بخش سیاسی شان را بازسازی و تغذیه کنند. اگر هم تاخیری در مذاکرات باشد به عهده آن هاست.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران موضع منطقی در مذاکرات دارد و ما امیدواریم آن ها این موضع را بیش از گذشته درک کنند و به آن پاسخ دهند و موضوع هسته یی را برای دنیا حل کنند چرا که بیش از این خودشان را اذیت می کنند.

وی درباره اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از مذاکرات "آلماتی 2" درباره فعالیت های هسته یی ایران، خاطرنشان کرد: من نمی دانم دقیقا اظهارات آقای آمانو متعلق به ایشان است یا از سوی رسانه ها به آن پرداخته شده است. به هر حال اگر بیان خود او هم باشد فکر می کنم بر اساس اطلاعات غلطی است که برخی سرویس های امنیتی درباره فعالیت های هسته یی ایران به او می دهند. او نمی تواند بگوید که در ایران چیزی پیدا نکرده ایم یا نمی توانیم درباره فعالیت های هسته یی ایران اظهارنظر کنیم. وقتی چیزی نیست خب کلا وجود ندارد که بخواهد درباره آن اظهارنظر کند. آمانو مجاز است در محدوده بازرسی ها و داده هایی که از ایران کسب می کند اظهارنظر کند.

عباسی درباره راه اندازی نیروگاه بوشهر و اتصال دوباره آن به شبکه سراسری برق کشور، تصریح کرد: نیروگاه برای برخی بازبینی ها و تعویض برخی قطعات کارش متوقف شده است و این اقدامات توسط پیمانکار روس به خوبی انجام گرفته است. این بخش از بازبینی ها و تعمیرات مربوط به بخش برق نیروگاه بوده است و همین حالا که با شما صحبت می کنم راکتور آزمایش های راه اندازی را طی می کند و امیدواریم ظرف چند روز آینده برق نیروگاه مجددا به شبکه متصل شود.

او در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که فاز 1 و 2 ساغند و کارخانه تولید کیک زرد اردکان یزد پروژه هایی بودند که باید در سال های گذشته افتتاح می شدند، دلیل این تاخیر چیست؟ گفت: بخشی از این تاخیر مربوط به نگرش حاکم بر روند اجرایی و بحث اکتشاف بوده است که از اولویت کم تری نسبت به تولید سوخت و راکتور برخوردار بوده است. در چند سال گذشته محدودیت هایی برای ما در زمینه تامین کیک زرد به وجود آمد و همین امر باعث شد به لحاظ مدیریتی تغییراتی دهیم از این رو سرمایه گذاری کرده و دولت هم از این مساله حمایت کرد و توانستیم در کوتاه مدت به این دستاورد برسیم.

کلید واژه ها: نیروگاه یی هسته یی بوشهر انرژی کیک کیک زرد زرد نیروگاه بوشهر مذاکرات مبنی بر این مبنی بر این که تولید کیک بر این که های هسته یی فعالیت های هسته یی تاخیر فعالیت های هسته های هسته یی ایران یی ایران در پاسخ به سوال تولید کیک زرد هسته یی ایران سازمان انرژی اتمی به سوال پاسخ به سوال


نظر شما :