گزارش خبرگزاری فرانسه از سفر آفریقایی احمدی نژاد

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۱۵۰۳۹ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از نیجر نوشت : در جریان دیدار دو روزه محمود احمدی نژاد با رییس جمهوری نیجر کشوری که چهارمین تولید کننده بزرگ اورانیوم در جهان است ، دو طرف ˈ مذاکرات ثمر بخشی انجام دادند، ولی هیچگونه صحبتی در مورد اورانیوم نکرده اند.

محمد و ایسوفو رییس جمهوری نیجر در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیامی گفت : نیجر یک تولید کننده اورانیوم است ˈ ولی شاید عجیب به نظر برسد که ما در آن مورد صحبت نکرده ایم مسئله خاص اورانیوم مورد بحث قرار نگرفته است.

قدرتهای غرب به ایران سوء ظن دارند که سعی دارد به طور مخفیانه توانایی و ظرفیت خود را برای تولید بمب هسته ای بالا ببرد ولی ایران این اتهام را تکذیب کرده و می گوید که برنامه هسته ایش اهداف تامین انرژی و پزشکی را دنبال می کند.

نیجر اخیرا ضمن انتقاد از توافق دیرینه اش با فرانسه که اورانیوم مورد نیاز خود را عمدتا از این مستعمره سابق تامین می کند، خواستار سهم بیشتری از سود حاصل از استخراج سنگ اورانیوم شده است.

وزیر امورخارجه نیجر در ماه فوریه از تهران دیدار کرد.

ایسوفو به خبرنگاران گفت : ما ( هردو ) امضا کنندگان پیمان عدم تکثیر هسته ای هستیم و توافق نظر داریم که اورانیوم باید در راستای خدمت به مردم و ارتقای سطح زندگی باشد نه اینکه برای انهدام به کار رود. ˈ

احمدی نژاد با بیان این که پاسخ رییس جمهوری ایسوفو روشن و کافی است، افزود : دو رهبر ˈ مذاکرات ثمربخش ، مفصل و سازنده ای با تمرکز بر همکاری اقتصادی انجام دادند.

هفته پیش ایران پس از تنها دوروز از به بن بست رسیدن مجدد مذاکرات هسته ایش با قدرت های جهانی ، از یک تاسیسات جدید تولید اورانیوم و دو معدن رونمایی کرد.

امریکا در واکنش به آن اعلام کرد که از این تحول ˈ بسیار نگران ˈ است .

به گفته یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه ، رییس جمهوری ایران حوالی ساعت پنج و سی دقیقه بعداز ظهر به وقت جی ام تی وارد غنا شد و مورد استقبال ˈ جان درامانی مهماما رئیس جمهوری این کشور و جمعیت زیادی از روحانیون مسلمان و مقامات دولتی قرار گرفت .

احمدی نژاد در فرودگاه هیچ گونه اظهارنظر علنی نداشت. دیدار وی از غنا در روزی صورت گرفت که زلزله مهیبی به قدرت 8/7 درجه ریشتر جنوب شرقی ایران را لرزاند و دست کم 34 کشته در امتداد مرز پاکستان برجا گذاشت و ساختمانهایی را که در فاصله دور در خلیج فارس و دهلی نو قرار داشتند ، لرزاند.

قرار است که این رهبر ایران پیش از بازگشت به کشورش مذاکرات دو جانبه ای در روز چهارشنبه با میزبان خود انجام دهد.

کلید واژه ها: اورانیوم ˈ نیجر مذاکرات


نظر شما :