ایران از حق غنی سازی دست نمی کشد

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۲ کد : ۱۹۱۵۲۲۳ سرخط اخبار
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت های صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی را در چارچوب معاهده ان پی تی ،حق خود می داند و هرگز از این حق صرفنظر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و نماینده وزارت امورخارجه در مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5، روز یکشنبه نشستی توجیهی در خصوص مذاکرات اخیر درآلماتی (معروف به آلماتی 2) برای سفرا و روسای نمایندگیهای خارجی مقیم تهران، برگزار کرد.

وی با اشاره به اهم روندهای منتهی به مذاکرات آلماتی 2 تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در آلماتی 2 گام های قابل اجراء و عملی خود را به کشورهای 1+5 پیشنهاد کرد که در صورت موافقت با آنها، مسائل مرتبط با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ، در روندی گام به گام و متعادل ، با سرعت بیشتری به حصول نتیجه و اعتماد سازی متقابل منتهی می شود.

عراقچی تاکید کرد که هیات ایرانی در این گفتگوها آماده ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهائی بود، اما این طرف های مقابل بودند که ظاهرا از آمادگی لازم و اختیارات کافی برخوردار نبوده و نیازمند کسب نظرات پایتخت های خود بودند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالیت های صلح آمیز  هسته ای از جمله غنی سازی را در چارچوب معاهده ان پی تی ،حق خود می داند و هرگز از این حق صرفنظر نخواهد کرد.

عراقچی اظهار داشت : در مذاکرات آلماتی 2 دو مسیر برای ادامه مذاکرات به طرف مقابل پیشنهاد شد؛ یکی مسیر گام به گام اعتماد سازی که مورد نظر کشورهای1+5 می باشد، این مسیر طولانی و زمانبر است و البته جمهوری اسلامی برای  آن آمادگی دارد. اما مسیر دوم ، مسیری کوتاه و میانبر است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر کشورهای 1+5 حقوق ملت ایران به ویژه غنی سازی را مورد شناسایی قرار دهند و از رویکرد خصمانه اجتناب نموده و تحریم ها را لغو نمایند، آنگاه همه چیز راحت و سریع جلو خواهد رفت.

عراقچی در خاتمه اظهارات خود با تصریح بر اینکه تحولات سیاست داخلی ایران تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای ندارد، اظهار امیدواری کرد، 1+5 بتواند به درک صحیحی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی برسد و با رویکردی مثبت به مذاکرات برگردد.

در ادامه این جلسه همچنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران در  تولید و توسعه نیروگاهها و رئیس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور توضیحاتی در خصوص رعایت ایمنی در طراحی و ساخت نیروگاههای هسته ای بویژه از جنبه مقابله با رخداد زلزله و به طور خاص در مورد طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و مطابقت با آخرین استانداردهای بین المللی و رعایت ضوابط ملی ، همراه با اطلاعات تفصیلی در مورد زلزله اخیر ارائه نمود.

در این نشست برخی از سفرای خارجی دیدگاه ها و سوالات خود را مطرح کردند که پاسخ داده شد.

 

کلید واژه ها: مذاکرات جمهوری اسلامی حق آلماتی


نظر شما :