احتمال افزایش فشار غرب بر ایران پس از انتخابات

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۱۵۲۹۴ سرخط اخبار

گفت و گوهای ایران و آژانس برای تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره تحریم های ایران، تحلیل وزیر دفاع سابق آمریکا از فشارهای غرب بر ایران، تأکید وزیر جنگ رژیم اسرائیل بر راهکار دیپلماتیک در مقابل ایران و ادعاهای یک مقام آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مربوط به ایران که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته، به گمانه زنی ها پیرامون تعیین تاریخ دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می شود.

«گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که این موضوع را مورد توجه قرار داده و می نویسد: آژانس روز گذشته اعلام کرده در حال گفت و گو با ایران درباره زمان های احتمالی برای برگزاری مذاکرات هسته ای است.

به نوشته این روزنامه، سخنگوی آژانس تأیید کرده که گفت و گو ها در این زمینه در جریان است؛ اما درباره اخبار منتشره در رسانه های ایران، مبنی بر برگزاری مذاکرات در تاریخ ۲۱ می در وین اظهارنظری نکرده است. گالف تودی اشاره می کند مذاکرات آتی، دهمین دور گفت و گوهای ایران و آژانس از اواخر سال ۲۰۱۱ تاکنون خواهد بود.


اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره تحریم های ایران، از جمله دیگر اخبار کم و بیش پربازتاب از روز گذشته تاکنون بوده است. به نوشته سایت خبری «عربین بیزنس»، ویلیام هیگ اظهار داشته در حال حاضر، اتحادیه اروپا به جای وضع تحریم های جدید علیه ایران، باید در پی اعمال تحریم های فعلی باشد. به باور وی، طی یک سال اخیر به واسطه تحریم های موجود علیه بخش بانکی و صنایع ایران، فشار اقتصادی بر ایران رو به افزایش بوده و بر همین اساس، باید برای وضع تحریم های جدید بیشتر صبر کرد. عربین بیزنس اشاره می کند سخنان هیگ در حالی بیان شده که چند روز پیش، جان کری، همتای آمریکایی وی نیز از سناتورهای این کشور خواسته بود در زمینه اعمال تحریم های جدید علیه ایران، بردباری پیشه کنند.


در همین حال، وزیر دفاع سابق آمریکا از احتمال افزایش فشار ها بر ایران پس از ماه ژوئن خبر داده است. روزنامه «نشنال» امارات می نویسد، «لئون پانه تا» که روز گذشته در امارات متحده عربی بوده، اظهار داشته، انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، کلیدی برای حل و فصل موضوع هسته ای این کشور است و انتظار می رود، پس از برگزاری انتخابات، ایران درباره روند مذاکرات هسته ای تصمیم بگیرد. با این حال، به ادعای وی، در صورتی که در فاصله ماه های ژوئن تا سپتامبر یا اکتبر، ایران از مذاکره خودداری کند، فشار بسیار بیشتری از سوی غرب علیه این کشور اعمال خواهد شد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، از ضرورت خریدهای تسلیحاتی بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور مقابله با ایران سخن گفته است.


«موشه یعالون»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل، از دیگر افرادی است که روز گذشته درباره ایران موضع گیری و اظهاراتی را مطرح کرده است. به نوشته «جروزالم پست»، یعالون روز گذشته و در جریان کنفرانس خبری با چاک هیگل، همتای آمریکایی خود اظهار داشته، رژیم اسرائیل راهکار دیپلماتیک را در موضوع هسته ای ایران ترجیح می دهد.

با این حال، وی با تکرار مواضع پیشین مقامات آمریکایی و اسرائیلی اظهار داشته رژیم اسرائیل این حق را دارد که در مقابل هر تهدیدی، خودش به تنهایی از خودش دفاع کند. هیگل نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشته، همه گزینه ها، چه نظامی و چه موارد دیگر باید روی میز باشد. با این حال، وی تأکید کرده گزینه نظامی باید آخرین دستاویز مورد استفاده قرار بگیرد.

در پایان، خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات یک مقام ارشد کنترل تسلیحات آمریکایی را منتشر کرده که ادعاهایی را علیه ایران مطرح نموده است. به ادعای این مقام آمریکایی، برنامه هسته ای ایران، بزرگترین تهدید را متوجه اعتبار معاهده جهانی منع گسترش سلاح های هسته ای می کند.

به نوشته این خبرگزاری، «توماس کانتریمن»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امنیت بین الملل و عدم اشاعه، در ادامه اظهارات خود افزوده ایران تاریخچه ای طولانی در فریب آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد و فعالیت های هسته ای این کشور، بسیار فرا تر از آن چیزی است که برای استفاده صلح آمیز مورد نیاز است.

کلید واژه ها: ایران تحریم مذاکرات حال رژیم اسرائیل اسرائیل


نظر شما :