تازه ترین اظهار نظر کسینجر در خصوص کره شمالی

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۱۵۳۰۱ سرخط اخبار

 نام هنری کیسینجر را هم باید به لیست افرادی افزود که چندان درباره احتمال وقوع درگیری در شبه جزیره کره نگران نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس انرژی در پکن به سر می برد، گفت: اطمینان دارم که در نهایت به کره شمالی این اجازه را نخواهند داد تا یک درگیری تمام عیار را آغاز کند.

وی افزود که امیدوار است که تلاش برای مقابله با تحریکات کره شمالی، به فصل مشترک همکاری های چین و آمریکا تبدیل شود.

حتی در شرایطی که کره شمالی سینه خود را سپر کرده است و از «سیاست های خصمانه و تهدید هسته ای و باج گیری» علیه پیونگ یانگ سخن می گوید، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده تهدید این کشور را «کم اهمیت» جلوه داد.

همانطور که وال استریت ژورنال در اوایل این ماه گزارش داده است، داده ها نشان می دهد که مردم کره جنوبی احساس مثبتی در مورد وضعیت امنیتی در کشورشان ندارند چرا که در میان رگبار تهدیدات همسایه شمالی خود به سر می برند. با این حال معتقدند که بحران کنونی در نهایت حل خواهد شد.

در یک نظرسنجی تلفنی از شهروندان کره جنوبی که در تاریخ 8 آوریل توسط «موسسه مطالعات سیاست آسان» انجام شده، 8 / 58 درصد از پاسخ دهندگان گزارش «احساس خوش بینانه» در مورد چشم انداز امنیتی کشورشان داشتند. این در حالی است که در اوایل ژانویه، پیش از سومین آزمایش هسته ای کره شمالی در اواسط فوریه، این میزان 60 درصد بود.

کیسینجر که نقشی اساسی در عادی سازی روابط ایالات متحده و چین در دهه 1970 ایفا کرد، همچنان به تعامل با مقامات ارشد چین ادامه می دهد، اما اخیرا تا حدودی از تحریکات جدید کره شمالی «بهت زده» شده است.

وی گفت: این وضعیت عجیب و غریب است. آنها یک کشور کوچک هستند، اما ما حتی نمی دانیم که آیا آن ها سلاح هسته ای دارند یا خیر. با این حال آن ها کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده را تهدید می کنند که این امر به نابودی کامل آن ها می انجامد. این اقدام حتی اهداف کاملا هسته ای آن ها را نیز تخریب می کند.

کیسینجر افزود: کره کشوری است که از لحاظ جغرافیایی با چین مرتبط است. بنابراین بدیهی است که برای منافع امنیتی چین و همینطور ایالات متحده که تمایل به پیشگیری از گسترش سلاح های هسته ای دارد، مهم باشد.

با این حال کیسینجر گفت که وی نسبت به همکاری آمریکا و چین برای اعمال فشار علیه کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای «خوش بین» است. وی همچنین تاکید کرد که منافع امنیتی چین در حمایت از کره شمالی «لزوما با سلاح های هسته ای گره نخورده است.»

کلید واژه ها: چین کره شمالی سلاح


نظر شما :