هاشمی:فتوای رهبری بسیار بالاتر از یک تعهد سیاسی است

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۳ کد : ۱۹۱۵۳۱۸ سرخط اخبار

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 قانون و انصاف رعایت شود عبور از مرحله کنونی سخت نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سفیر جدید ایتالیا در جمهوری اسلامی ایران در ابتدای مأموریت خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت وگو کرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خوشامدگویی به آقای لوکاجانسانتی سفیر جدید ایتالیا و ابراز امیدواری نسبت به موفقیت وی در انجام مأموریت های محوله در گسترش روابط و همکاریهای متقابل، روابط جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را تاریخی خواند و گفت: اگرچه در مرحله کنونی روابط دو کشور در چارچوب سیاست های اتحادیه اروپا و ایران دچار مشکلاتی شده، اما هنوز روابط تهران و رم از سایر اعضای اتحادیه اروپا در سطح بالاتری قرار دارد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی، ماموریت سفرای جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را در مرحله کنونی بسیار حساس و خطیر خواند و تصریح کرد: اگر در مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 قانون و انصاف رعایت شود عبور از مرحله کنونی سخت نیست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری در چارچوب قوانین بین المللی را راهگشا خواند و با تأکید بر حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوب قوانین آژانس، افزود: ادعای نادرست استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای توسط ایران در گذشته نیز مطرح بود و ما توانستیم با مذاکرات منطقی و حسن نیت طرفین به سئوالات و ابهامات پاسخ دهیم و اکنون نیز می توانیم در چارچوب قانون به نتایج مشترک برسیم.
وی با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران چیزی بیش از حق خود نمی خواهد"، به فتوای رهبری معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح هسته ای اشاره کرد و گفت: فتوای رهبر جمهوری اسلامی بسیار بالاتر از یک تعهد و قول سیاسی عادی است و معنای آن این است که اگر خلاف این فتوی عمل شود، گناهی نابخشودنی و خلاف عدالت رفتار شده است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به سنت رایج رفع اختلافات بین المللی، به لزوم اثبات ادعای طرحهای غربی در پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و یادآور شد: طی 20 سال گذشته غربی ها با وجود داشتن منابع اطلاعاتی قوی و ماهواره ها هنوز نتوانسته اند سند محکمی مبنی بر تخلف جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز جمهوری اسلامی از انرژی هسته ای ارائه کنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد اعتماد را دو طرفه و متقابل خواند و با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد اعتماد و بین المللی و اثبات حسن نیت خود، تأکید کرد: قطعاً ادعاهای بی پایه، گزارش های مغرضانه و جنگ روانی رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان آن در طولانی شدن دستیابی به نتیجه دلخواه دو طرف مذاکرات هسته ای مؤثر بوده، و گرنه مسئله دارای پیچیدگی خاصی نیست و هیچ یک از طرفین مذاکره نیز از وضع موجود نفع نمی برند و خواستار دستیابی به اعتماد متقابل، رفع تحریم ها و گسترش روابط در همه زمینه ها هستند.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار آقای لوکاجانسانتی، سفیر ایتالیا در جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از شروع مأموریت و خدمت خود در جمهوری اسلامی ایران، به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در توسعه روابط میان کشورها در دوران مدیریت اجرایی ایشان اشاره کرد و گفت: دولت و مردم ایتالیا همواره به توسعه و گسترش روابط دو کشور می نگریسته اند.
سفیر ایتالیا تاکید کرد: عدم دستیابی به راه حل در مسئله هسته ای ایران در طول سالهای گذشته خسارت های فراوانی را برای طرفین به دنبال داشته و پیام دوستانه من این است که از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و جلوی خسارات بیشتر را بگیریم.

کلید واژه ها: جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران ایتالیا مجمع تشخیص خواند و مصلحت نظام تشخیص مصلحت مجمع تشخیص مصلحت نظام رفسنجانی مرحله کنونی تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران و مجمع تشخیص مصلحت چارچوب اسلامی ایران و مصلحت مذاکرات تشخیص


نظر شما :