تازه ترین درخواست سوریه از ابراهیمی

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۱۵۳۸۵ سرخط اخبار

 یک مسئول بین المللی اعلام کرد که اخضر ابراهیمی به شورای امنیت پیشنهاد کرده است که ممنوعیت تسلیحاتی را درباره هر دو طرف درگیر در سوریه تصویب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در یک بررسی در شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه گفت: اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه درخواست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را در زمینه توقف فروش سلاح به دو طرف درگیر تکرار کرده و از شورای امنیت خواسته است که به فکر اعمال ممنوعیت تسلیحاتی باشد.

این مسئول افزود: ابراهیمی تاکید کرده است که دستیابی به یک راهکار سیاسی مبتنی بر معاهده ژنو که اصول انتقال سیاسی در سوریه را بیان می کند یک نیاز است و نسبت به هر گونه نظامی گری و افراطگرایی در داخل سوریه هشدار داده است.

این در حالی است که وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: دمشق با ابراهیمی تنها به عنوان فرستاده سازمان ملل نه به عنوان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب همکاری می کند.

وزارت خارجه سوریه در توجیه این مساله گفت: اتحادیه عرب گروهی است که علیه سوریه توطئه چینی می کند.

دولت سوریه اشاره کرد که در صورتی که اخضر ابراهیمی رابطه اش را با اتحادیه عرب قطع نکند با آن همکاری نخواهد کرد.

در بیانیه دولت سوریه آمده است: از ابراهیمی انتظار داریم اگر می خواهد در ماموریتش موفق شود با گروه های مربوطه در جهت توقف خشونت و تروریسم و خشکاندن منابع آن و افشای نقش برخی از کشورهای اروپایی و عربی از جمله فرانسه، انگلیس، ترکیه ، قطر و عربستان تلاش کند.

دولت سوریه افزود: ادامه حضور ابراهیمی نیازمند بی طرفی وی به عنوان میانجی گر سازمان ملل است.

از سوی دیگر ، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که خرید نفت از سوی اتحادیه اروپا نقض معیارهای بین المللی و حاکمیت یک کشور است.

وی خاطرنشان کرد: حساب باز کردن روی جنگ منجر به بحرانی شدن اوضاع و گسترش خطر تروریسم می شود.

چورکین در جلسه شورای امنیت درباره خاورمیانه گفت: ما از تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه واردات نفت و مشتقات نفتی از اراضی سوری تحت کنترل مخالفان شدیدا حیرت زده هستیم و تصمیم گیرندگان این امر در واقع قوانین بین المللی و اصول حاکمیت ملی را نقض کردند چرا که این مساله به گسترش فعالیت تروریست ها منجر خواهد شد.

در ادامه خوزه مانوئل گارسیا، وزیر امور خارجه اسپانیا بعد از دیدار با عدنان منصور، همتای لبنانی اش در بیروت گفت: اسپانیا تشکیل دولت ملی در سوریه را حمایت می کند و راهکار مذاکره را ترجیح می دهد.

معاذ الخطیب، رئیس مستعفی ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز در پیامی در صفحه فیس بوک خود از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان خواست تمامی مبارزانش را از سوریه به منظور عدم تبدیل درگیری های این کشور به جنگ طایفه ای خارج کند.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نیز گفت: نباید اجازه ارسال سلاح یا اعزام افراد مسلح به سوریه را داد. همچنین باید مانع از ایجاد پایگاه های آموزشی در داخل لبنان شد.

وی تصریح کرد: این درخواست تنها در راستای اجرای سیاست عدم دخالت در امور سوریه نیست بلکه در راستای حفظ وحدت ملی لبنان و ایجاد همزیستی مسالمت آمیز است.

کلید واژه ها: سوریه ابراهیمی اتحادیه امنیت شورای امنیت اتحادیه عرب عرب لبنان


نظر شما :