نقش مردم و مسئولان در کاهش اثرات تحریم

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۱۵۴۲۴ سرخط اخبار

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص شعار سال جاری با عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: مشکلات موجود در این حوزه در زمینه سیاست های کلان اقتصادی و بخش های مالی و بانکی و کاهش اشتغال و عدم مدیریت بر نقدینگی و مانند آن باعث انتخاب این عنوان شده که برآیند این واقعیت است که در سال 92 باید مدیریت اقتصاد کشور را متناسب سازی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به برخی عوامل عدم مدیریت اقتصاد در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد بحث تحریم است که قابل انکار نیست و دیگری افزایش هزینه های دولت و بدهی های آن به بخش های مختلف از جمله بانک ها و بخش خصوصی است و از طرف دیگر کاهش منابع در اختیار پیمانکاران و سرمایه گذاران که باعث تعطیلی و تعدیل امور آنها شده است.

وی ادامه داد: با چنین رویکردی انتخاب این عنوان بیانگر این است که در راستای حفظ نظام باید یک رویکردی اتخاذ شود که با شرایط فعلی هماهنگ باشد به طوری که در حین حفظ آرمان و علاقه به آنها واقعیت ها را دید و اقدامی در خور و اندازه انجام داد تا در این راستا بتوان مباحث اقتصادی را مدیریت کرد.

*همدلی، شناخت واقعیات و نقش دولت 3 عامل مهم  در کاهش اثرات تحریم

ندیمی به 3 عامل اساسی و مهم نقش مسئولان در کاهش اثرات تحریم اشاره کرد و گفت: نیاز اول همدلی و هم اندیشی مسئولان است که به جای یکه تازی و دور زدن یکدیگر در رابطه با برنامه ها وحدت و همراهی داشته باشند و اختلافات خود را در زمینه استراتژی و تاکتیک به حداقل برسانند. 

وی دومین نیاز کاهش اثرات تحریم را شناخت واقعیات عنوان کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید دانست که تحریم چیست و چه اثراتی دارد و چه بخش هایی را تحت تأثیر قرار می دهد و چگونه باید توانمندی های خود را مدیریت کرد تا با برنامه ریزی بتوان موارد مناسب را جایگزین واردات کرد و از پتانسیل های موجود در داخل و نیروی کار و نیروی فکر و مالی کشور استفاده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نقش دولت در کاهش اثرات تحریم به عنوان سومین نیاز اشاره کرد و گفت: دولت باید منابع خود را به صورت های مختلف چند وجهی کند به عنوان مثال دولت برای انجام یک پروژه منابع مالی آن را خود باید تأمین کند و یا اگر با بخش دیگری مشارکت می کند باید نیمی از هزینه آن پروژه را پرداخت کند و یا در مورد استفاده از منابعی مانند اوراق مشارکت باید از حداقل آن استفاده کند نه اینکه تمامی منابع کشور را مدیریت کند.

وی افزود: هر چه دولت کوچکتر شود از نظر کارفرمایی و هر چه بزرگتر شود از نظر سیاستگذاری و نظارت موفق تر می شود بنابراین انتظار این است که 3 عامل وحدت و همدلی، تدبیر و برنامه ریزی و کاهش نقش کارفرمایی دولت می تواند در کاهش اثرات تحریم تأثیرگذار باشد.

*شفافیت، فرهنگ سازی و منابع در اختیار مردم 3 عامل مهم مردمی در کاهش اثرات تحریم

ندیمی به 3 نیاز مهم و اساسی نقش مردم از نظر اجتماعی در کاهش اثرات تحریم اشاره کرد و گفت: اولین نیاز شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح در خصوص مسئله تحریم به مردم است به دلیل اینکه عدم اطلاع رسانی مردم را به مقاومت وادار نمی کند و به هر میزان مردم مطلع تر باشند این اطلاعات و ارتباطات تقویت تر می شود.

وی دومین نیاز اساسی را فرهنگ سازی عنوان کرد و بیان داشت: باید از جهات مختلف مسئله تحریم و شرایط برای مردم تجزیه و تحلیل شود و در حقیقت باید مردم را به میدان فراخواند و از امکان حمایت عمومی استفاده کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منابعی که در اختیار مردم قرار می گیرد باید توأم با یک سیاست باشد، گفت: در بحث هدفمندی یارانه ها می توان به جای کمک های نقدی با ایجاد کار و سایر امور اقتصادی مشکل خانواده ها را حل و از این نقدینگی برای کاهش اثرات تحریم استفاده کرد.

ندیمی به برخی واقعیت های اقتصادی نفت در حال حاضر در کشور اشاره کرد و گفت: اولین و مهم ترین نکته در این خصوص اشتهای سیاسی برخی مسئولان برای نفت است به تعبیر دیگر اشتهای سیاست در اقتصاد نه برای حفظ کشور بلکه برای حفظ و تداوم حزب و قدرت خود با فروش نفت که به صورت خام فروشی استفاده می شود.

وی استفاده حداکثری از منابع فسیلی را از دیگر واقعیت های اقتصاد نفت ایران عنوان کرد و بیان داشت: در شرایط کنونی می توان نفت را بشکه ای 100 دلار فروخت که با کسب این درآمد می توان در جهت تولید و اشتغال استفاده کرد بنابراین باید از خام فروشی دست کشیده و به سمت تولید صنعت داخلی و صنایعی پیش رفت که بتوان آنهارا صادر کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: سومین نکته موضوع ساختار تصمیم گیری است که در مورد نفت سه شخص وزیر نفت، بانک مرکزی و معاون برنامه ریزی در خصوص مسائل نفتی تصمیم می گیرند که این ساختار سیاسی  است یعنی وزرای نفتی و اقتصادی درحوزه هدف گذاری ها و ساختارهای مشخص بیشتر اهداف سیاسی را دنبال می کنند.

* مصرف درآمدهای نفتی با برنامه 

وی استفاده از مردم را برای تولید به خصوص تولید قطعات در بخش های مختلف از جمله قطعه سازی در نفت مهم دانست و گفت: سپردن تولید به مردم ضمن ایجاد اشتغال در جهت دهی سرمایه و رفع نیازهای مختلف از جمله نیازهای نفتی تأثیرگذار است.

ندیمی با بیان اینکه هزینه های نفت و گاز جمعاً حدود 20 هزار میلیارد می شود که با فروش هر بشکه به مبلغ 95 میلیارد تومان می توان کسب درآمد ایجاد کرد، اظهار داشت: اگر این مبلغ ضربدر 3450 تومان نرخ ارز شود درآمد نفتی به دست می آید که باید برای این درآمد تعریف و برنامه داشت نه اینکه این هزینه صرف امور جاری شود.  

وی ادامه داد: متأسفانه علی رغم همه مباحث و حتی منتقدان که در خصوص بحث نفت و بودجه صحبت های مختلفی را بیان می کنند شاهد تصمیم گیری ها و پیشنهادات بر اساس نفت هستیم. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست های ابلاغی رهبری در خصوص تولید ملی در سال گذشته و حمایت های لازم برای سال جاری، اظهار داشت: در هفته گذشته در کمیسیون صنعت و معدن که وزیر صنعت و معدن و تجارت حضور داشتند بنده 6 شاخص مهم در بخش تولید را مطرح کردم. 

وی ادامه داد: اولین شاخص امنیت است که شامل امنیت سیاسی، اجتماعی، قانونی، مدیریتی، اجرایی و فضای کسب و کار است.

ندیمی دومین شاخصه را سوددهی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذار باید با اطمینان از هدف و کار و سود حاصل از آن بتواند سرمایه گذاری کند و نباید با کارهای سیاسی مانع سودهای افراد شد به دلیل اینکه انگیزه ای که بشر را به حرکت و سرمایه گذاری وادار می کند همین سود است. 

وی سومین شاخصه را هماهنگی ساختارها دانست و بیان داشت: باید منابع مالی، بانکی و اعتباری و نظارتی همه باید با هم هماهنگ باشند که متأسفانه در برخی موارد به دلیل این عدم هماهنگی باعث شده است که اکنون این فضا و فرهنگ عمومی علیه سرمایه گذار شود. 

ندیمی اظهار داشت: چهارمین شاخصه تعامل است تعامل بین بخش خصوصی و دولت، تعامل بین دانشگاه و بازار کار، تعامل بین تحقیقات و اجرا و انواع تعاملات داخلی و خارجی که مورد نیاز است.

وی پنجمین شاخص را بحث سیاست عنوان کرد و گفت: نمی توان نقش سیاست را به خصوص سیاست خارجی را از تولید جدا دانست و تولید بدون بیرون شکل نمی گیرد، نمی توان بیرون را در کوتاه مدت حذف کرد شاید بتوان در بلند مدت جایگزین کرد در هر صورت باید باور داشت که در مجموعه تولید باید اتفاقاتی صورت گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ششمین شاخص، عنوان کرد: مورد بعدی موضوع تولیت است که مقرر شده بود وزارت صنعت و معدن و تجارت در هم ادغام شوند که با این ادغام هنوز ساختارها مشخص نشده و نکته جالب این است که عموم هزینه صنعتی ها به تجارتی ها داده می شود در حالی که قرار بود تجارت در صنعت ادغام شود که اکنون برعکس شده است.

کلید واژه ها: اقتصادی تحریم کاهش اثرات کمیسیون سرمایه اقتصادی مجلس کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی مجلس مجلس سیاسی صنعت در کاهش عنوان کرد و اثرات تحریم کاهش اثرات تحریم در کاهش اثرات 3 عامل مالی تعامل درآمد اقتصاد


نظر شما :