دمشق تنها به مسکو اعتماد دارد

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۱۵۴۴۴ سرخط اخبار

 در حالی که ادعاهای کشورهای غربی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه همچنان ادامه دارد، دولت سوریه پیشنهاد داد کارشناسان روسی تحقیق در این خصوص را به عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با شبکه خبری روسیه الیوم، پیشنهاد داد که کارشناسان روسی تحقیقات درباره امکان استفاده از سلاح های شیمیایی در درگیری های سوریه را به عهده بگیرند.

وی با اعلام اینکه کشورش هرگز از این نوع سلاح ها علیه گروه های مسلح مخالف استفاده نکرده است عنوان داشت: سوریه هرگز و در هیچ صورتی از این سلاح ها استفاده نکرده و امکان ندارد که استفاده کند چرا که این تصمیم نه فقط از لحاظ سیاسی محکوم است بلکه تصمیمی منافی اخلاق، شرع و آموزه های دین اسلام و مسیحیت است.

همچنین فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز با رد اتهامات اخیر علیه کشورش اعلام کرد: سازمان ملل نمی خواهد کمیته را به سوریه اعزام کند و این به خاطر اعمال فشار کشورهای غربی است در حالی که دمشق بیش از هر کس دیگری می خواهد کمیته مذکور نه فردا بلکه امروز به سوریه بیاید.

المقداد با هشدار نسبت به احتمال اجرای مجدد سناریوی عراق در سوریه با بهانه سلاح های شیمیایی، درباره نمونه برداری از خاک سوریه توسط کشورهای غربی و مخالفان و ارائه آن به سازمان ملل عنوان داشت، این در حقیقت نقض آشکار حاکمیت سوریه از سوی کشورهای غربی است.

در همین راستا، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: اسنادی که آمریکا در خصوص سلاح های شیمیایی سوریه در اختیار دارد قاطع نیست.

وی تاکید کرد: هنوز این اسناد مورد بررسی است و جدول زمانی برای تاکید بر صحت آنها ارائه نشده است و بهتر است تحقیقات همچنان ادامه داشته باشد.

این در حالی است که معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز جمعه در مصاحبه با رادیو اسرائیل از آمریکا خواست تا به منظور سلطه بر سلاح های شیمیایی سوریه وارد عمل شود.

وی گفت: پس از دستیابی به اسنادی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، عدم اتخاذ موضعی قاطع در این خصوص اشتباه است چرا که این مساله می تواند به تکمیل برنامه های نظامی غیر قانونی بدون هیچ مجازاتی بیانجامد.

این مسئول صهیونیستی ادامه داد: همان اولین لحظه ای که جامعه جهانی متوجه شد سوریه از خطوط قرمز گذشته و از سلاح شیمیایی استفاده کرده است باید می دانست که هیچ راه دیگری جز وارد عمل شدن وجود ندارد. مشخص است که آمریکا و جامعه جهانی توانایی و اراده کافی برای سلطه بر زرادخانه سلاح های شیمیایی در سوریه را دارند.

دولت ترکیه نیز با ابراز نگرانی نسبت به اخبار و ادعاهای کشورهایی چون انگلیس و آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اعلام کرد: احتمال استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه بحران این کشور را پیچیده تر می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای عنوان داشت: ما اخیرا اخباری درباره استفاده از سلاح های شیمیایی به دست ارتش سوریه شنیده ایم که این باعث می شود بحران سوریه به مرحله جدیدی وارد شود که نگران کننده است.

این اظهارات مقامات ترکیه همزمان با آن است که وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد: سلاح های شیمیایی که در نزدیکی حلب استفاده شده به احتمال زیاد از ترکیه آمده است.

در همین راستا، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: نظام سوریه باید به خواسته های جامعه جهانی برای حضور بازرسان سازمان ملل در تمامی مناطق این کشور جهت انجام تحقیقات درباره استفاده احتمالی از سلاح های شیمیایی موافقت کند چرا که تحقیقات باید در همه اراضی سوریه باشد و تیم تحقیقات باید دارای استقلال کافی در عملکرد باشند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: هیچ کس در استقلال این تحقیقات و شایستگی تیمی که برای این مساله تشکیل شده شکی ندارد اما چیزی که تاسف بار است این است که نظام سوریه با انجام تحقیقاتی که خودش خواسته بود مخالفت می کند. ما از هیات سازمان ملل می خواهیم عملیات خود را آغاز کرده و تا پایان ادامه دهد و این عملیات در همه اراضی سوریه واجب است.

سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد: محققان سازمان ملل اقدامات خود در خارج از سوریه را برای جمع آوری اطلاعات و اظهارات شاهدانی که این مساله را تایید می کنند، آغاز کرده اند و تحقیقات در خارج از سوریه به دلیل ادامه مخالفت دمشق با ورود کارشناسان به داخل خاک این کشور است.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون پنجشنبه گذشته به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نامه ای فرستاده و از وی خواسته به تیم محققان اجازه دهد وارد سوریه شده و در آزادی کامل تحقیقات خود را انجام دهند.

وی افزود: بان کی مون همچنین در نامه خود تاکید کرده که سوریه هر چه سریعتر پاسخی مثبت به درخواست سازمان ملل بدهد.

ائتلاف مخالفان سوریه نیز در واکنش به اتهامات اخیر علیه دمشق از سازمان ملل خواست تا اقدامی جدی و فوری اتخاذ کند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ناصر جوده، همتای اردنی خود تاکید کرد: حل و فصل بحران سوریه نیازمند بسیج تلاش های بین المللی برای ایجاد خروجی سیاسی از بحران این کشور است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای آورده است، دو طرف در این دیدار ضمن بررسی وضعیت سوریه بر لزوم هماهنگ شدن تلاش های بین المللی و منطقه ای در حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند.

همچنین وزیران خارجه اردن و روسیه درباره اتخاذ گام های هماهنگ از سوی جامعه جهانی در حل و فصل اوضاع انسانی سوریه و کمک به کشورهای همجوار توافق کردند.

وزیر امور خارجه اردن نیز با اشاره به مشکلات اردن به دلیل پذیرش تعداد زیاد آوارگان سوری، خواهان اقدامی جدی برای پایان دادن به وضع موجود شد.

بحران سوریه در حالی وارد سومین سال خود شده که تلاش های کشورهای منطقه و جهان برای پایان دادن به بحران از طریق ارائه طرح ها و پیشنهادات سیاسی تاکنون به شکست انجامیده و همچنان درگیری ها میان ارتش و گروه های مسلح در بخش های مختلف سوریه ادامه دارد.

کلید واژه ها: سوریه سلاح شیمیایی سلاح های شیمیایی از سلاح تحقیقات بحران استفاده از سلاح شیمیایی در شیمیایی در سوریه کشورهای غربی از سلاح های شیمیایی جامعه جهانی غربی ترکیه از سلاح شیمیایی از سلاح های روسیه جامعه آمریکا سلاح شیمیایی


نظر شما :