ضرب‌الاجل 48 ساعته بان کی مون به سوریه

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۱۵۵۸۹ سرخط اخبار

به دنبال مخالفت سوریه با استقبال از هیات تحقیقات سازمان ملل برای ورود بی قید و شرط به همه بخش های سوریه دبیرکل این سازمان مهلتی زمانی را برای دمشق جهت موافقت با ورود هیات تحقیقات تعیین کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی از مقام های سوریه خواست ظرف 24 تا 48 ساعت آینده به تیم محققان سازمان ملل اجازه دهند برای انجام تحقیقات در خاک سوریه وارد این کشور شوند.

 

وی افزود: برخی از اعضای تیم محققان در حال حاضر در قبرس به سر می برند و منتظرند تا سوریه با ورود آنها به این کشور موافقت کنند.

 

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: تیم محققان همه تلاش خود را به کار بسته و اطلاعات مربوط به این زمینه را جمع آوری و تحلیل خواهد کرد.

 

وی تاکید کرد: باید با گزارش های سازمان اطلاعات آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه با جدیت برخورد کرد.

 

پیشتر سازمان ملل در ماه مارس کمیته بین المللی را برای انجام تحقیقات در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه خان العسل حلب بنا به درخواست دولت سوریه تشکیل داد اما در پی تغییر موضع این سازمان و درخواست برای انجام تحقیقات در سراسر سوریه دمشق با این درخواست و حضور بی قید و شرط تیم محققان در همه جای سوریه مخالفت کرد.

 

بان کی مون در ادامه گفت: نباید فراموش کرد تیم محققان تحقیقاتش را کاملا صادقانه و بی طرفانه انجام می دهد لذا مسوولان سوریه نیز باید به اعضای این تیم اجازه دهند بدون تاخیر و هیچ قید و شرطی وارد خاک سوریه شوند تا بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی تحقیقات شان را در مناطق مختلف سوریه به ویژه مکان هایی که گفته می شود در آنها از سلاح شیمیایی استفاده شده، آغاز کنند.

 

همچنین کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا درصدد همکاری با انگلیس، فرانسه و سایر هم پیمانان خود برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است تا به این ترتیب بتواند این مساله را ثابت کرده و مسوولان آن را معرفی و محاکمه کند.

 

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: آمریکا و هم پیمانانش همواره برای کشف جزئیات مساله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تلاش می کنند. ما تحقیقات مان درباره اینکه چه چیزی کجا و چگونه اتفاق افتاده و همه سوال های دیگر را ادامه می دهیم و به عقیده من بهتر است که منتظر بوده و قبل از اینکه هرگونه حکمی درباره اقداماتی که لازم است اتخاذ شود صادر کنیم به حقیقت دست یابیم.

 

از سوی دیگر، بنیامین بن الیعازر، یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی نسبت به خروج سلاح های شیمیایی از سوریه و دستیابی حزب الله لبنان به این سلاح ها هشدار داد.

 

وی مدعی شد: من شکی ندارم ارتش سوریه از این سلاح ها علیه گروه های مخالف استفاده کرده است اما در حال حاضر صحبت درباره اثبات این مساله است چراکه برخی از اطلاعات موثق توسط سازمان های اطلاعاتی حاکی از استفاده این سلاح هاست.

 

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان در پی دیدارش با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که کشورش دیگر قادر به تحمل فشارهای اقتصادی و انسانی ناشی از افزایش تعداد آوارگان سوری در خاک لبنان نیست.

 

وی همچنین در این دیدار از فرانسه و جامعه جهانی خواست کمک هایشان را به لبنان برای خدمات رسانی بیشتر به آوارگان و حل مشکلات اقتصادی مربوط به آوارگان فلسطینی افزایش دهند.

 

لوران فابیوس نیز در این دیدار ضمن گفت وگو با نخست وزیر لبنان در خصوص راه های تقویت همکاری های مشترک میان دو کشور اعلام کرد: فرانسه همه تلاش خود را برای حمایت از لبنان در خصوص آوارگان سوری به کار خواهد بست.

 

بحران سوریه از سه سال گذشته تاکنون آغاز شده و به رغم تلاش های کشورهای منطقه و جهان برای حل و فصل بحران این کشور همچنان سوریه شاهد اقدامات خشونت آمیز و عملیات نظامی میان ارتش و گروه های مسلح مخالف در نواحی مختلف است.

کلید واژه ها: سوریه سلاح تحقیقات شیمیایی لبنان از سلاح شیمیایی از سلاح سلاح شیمیایی محققان تیم محققان از سلاح شیمیایی در آمریکا فرانسه شیمیایی در استفاده از سلاح شیمیایی سلاح شیمیایی در آوارگان استفاده از سلاح


نظر شما :