بازگشت کاردار مصر به دمشق جنجال شد

مرسی گرفتار میان ایران و اعراب

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۵۸۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر اعتراف کرد که بازگرداندن کاردار کشورش به دمشق موجی از انتقادها را از سوی جریان‌های اسلامی در داخل مصر به وجود آورده است.
مرسی گرفتار میان ایران و اعراب

دیپلماسی ایرانی: حرکت تهران و قاهره برای عادی سازی روابط و پشت سر گذاشتن اختلافات سابق موجی از خشم و نگرانی را نزد اعراب به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به وجود آورده است. اعرابی که ابا ندارند بگویند که از گسترش روابط ایران و مصر نگران هستند و معتقدند که این گسترش روابط به قیمت کنار زدن آنها از عرصه سیاسی بین المللی و منطقه ای تمام خواهد شد و ایستادن تهران و قاهره در کنار هم که هر دو پتانسیل رهبری بلامنازع در منطقه را دارند، خطری برای عرض اندام آنها محسوب می شود. خشم اعراب از قاهره و شخص محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بر سر این موضوع از هم اکنون آغاز شده و با نزدیک شدن تهران و قاهره در پرونده سوریه به اوج خود نزدیک می شود. مساله ای که می تواند دو طرف را بدون حضور دیگر قدرت های عربی برای حل پرونده بحران سوریه بیش از پیش به هم نزدیک کند.

در همین رابطه محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر اعتراف کرد که بازگرداندن کاردار کشورش به دمشق موجی از انتقادها را از سوی جریان های اسلامی در داخل مصر به وجود آورده است. وی همچنین گفت که کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز بر سر این موضوع انتقادهای تندی را متوجه قاهره کرده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یک منبع نزدیک به دفتر محمد بدیع، دبیرکل اخوان المسلمین مصر گفت که اخباری که به دستشان می رسد نشان می دهد موجی از خشم نزد اخوانی های کویت و اردن به خصوص به وجود آمده و آنها معتقدند که هم پیمانی ای میان قاهره با تهران بدون توجه به واکنش دیگر کشورهای عربی به وجود آمده است.

چهره های اسلامی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می گویند که از حمایت خود از اخوان به دلیل اتخاذ تصمیم بازگرداندن کاردار مصر به سوریه دست کشیده اند و می گویند از این که دولت مصر گفته است که او در مرخصی بوده شگفت زده شده اند، آنها متعجب هستند که چگونه می شود یک دیپلمات مصری یک سال کامل را در مرخصی به سر ببرد.

منابع نزدیک به اخوان المسلمین اردن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفته اند که آنها به طور جدی در تنگنای بزرگی در برابر یاران و افراد هم نظر با آنها گرفتار شده اند و نمی دانند که چگونه می توانند به آنها درباره روابط قاهره و تهران توضیح بدهند. آنها پرسیده اند که چگونه محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر دست در دست ایرانی ها گذاشته است در حالی که آنها به اخوانی ها حمله می کنند و آنها و یارانشان را تکفیر می کنند. مرسی به هزاران سوری ای که در جریان ناآرامی های اخیر این کشور کشته شده اند، چه پاسخی دارد، بگوید؟

منابع نزدیک به چهره های اسلامی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می گویند که این افراد از حمایت خود از اخوان به دلیل اتخاذ تصمیم بازگرداندن کاردار مصر به سوریه دست کشیده اند و می گویند از این که دولت مصر گفته است که او در مرخصی بوده شگفت زده شده اند، آنها متعجب هستند که چگونه می شود یک دیپلمات مصری یک سال کامل را در مرخصی به سر ببرد.

این در حالی است که محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر بر اهمیت بازگشت هیئت مصری به دمشق تاکید کرد و گفت که وظیفه این هیئت بازگرداندن شهروندان مصری از سوریه و انعکاس واقعیت های حقیقی موجود در این کشور است.

وی همچنین گفت: «کاردار ما در عمل توانسته است برای 60 مصری از طریق بیروت تسهیلات فراهم کند که به مصر بازگردند. او ابتدا گزارشی درباره کار خود ارائه داد و سپس اجازه یافت که به سر کارش در دمشق برگردد.»

به اعتقاد کارشناسان این حرکت مصر که تا پیش از این موافقت کرده بود تا کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان تعلق بگیرد، سبب می شود تا دیگر کشورهای عربی نیز اقدام به بازگرداندن دیپلمات های خود به سوریه کنند.

وزیر امور خارجه مصر وجود هر گونه فشاری از سوی ایران برای بازگرداندن کاردار این کشور به دمشق و تغییر مواضع قاهره در قبال بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را رد کرد و گفت که این تصمیم یک تصمیم کاملا مصری و به دور از هر گونه فشار خارجی بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وعده های اقتصادی ایران و تسهیلاتی که ایرانی ها به مصری ها برای ارسال گردشگر به این کشور داده اند سبب شده تا مصری ها به ایجاد هم پیمانی با ایران بسیار متمایل شوند و رسما به فکر افتادن در خط ایران بیفتند.

در همین رابطه ایران و مصر تصمیم گرفته اند تا رایزنی های خود بر سر از سرگیری فعالیت کمیته چهار جانبه که شامل ترکیه و عربستان نیز می شود را بر سر سوریه گسترش دهند و گفته اند که حتی اگر عربستان و ترکیه نخواهند در این کمیته فعالیت کنند خود به تنهایی قادر خواهند بود تا برای حل بحران سوریه با یکدیگر به رایزنی بپردازند و به راه حلی در این زمینه برسند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر سوریه کشورهای عربی خلیج فارس


نظر شما :