پیشنهاد ایران به 7 کشور آسیایی برای تشکیل آژانس خبری

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۱۵۸۵۰ سرخط اخبار
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارائه پیشنهاد کشورمان برای تشکیل آژانس خبری ACD مجمع گفتگوی همکاری آسیا در نخستین اجلاس وزرای فرهنگ این مجمع که طی دو روز آتی در تهران برگزار می شود، خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اجلاس دو روزه وزرای فرهنگ عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا صبح امروز دوشنبه 16 اردیبهشت با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست از آغاز به کار این اجلاس از فردا تا شنبه 17 اردیبهشت و با تشکیل اجلاس کارشناسان در هتل آزادی تهران خبر داد و گفت: چهارشنبه نیز اجلاس وزرای فرهنگ در همین محل با حضور آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.

همچنین به گفته وزیر ارشاد وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا فردا شب میهمان رئیس جمهور هستند.

وی ادامه داد: در سال 2001 معاونین وزرای فرهنگ نشستی با عنوان مجمع گفتگوی آسیا و به پیشنهاد نخست وزیر تایلند برگزار کردند. این مجمع تا به حال 11 بار تشکیل جلسه داده که آخرین آنها سال 1391 بود که به میزبانی کویت برگزار شد و آقای احمدی نژاد در آن حضور داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در آن اجلاس پیشنهاد برگزاری اولین اجلاس وزرای فرهنگ عضو مجمع همکاری گفتگوی آسیا را به میزبانی ایران دادیم.

حسینی ادامه داد: مجمع گفتگوی همکاری های آسیا فراگیرترین مجمع آسیایی است که از ظرفیت بالایی هم برخوردار است و ما می توانیم پیشنهادهایی را که در زمینه های مختلف سینمایی، مطبوعاتی و رسانه ای تضمین کرده ایم به این مجمع ارائه کنیم.

وی افزود: فلسفه اینکه ما در برگزاری نشست هایی در ایران تاکید داریم، نشان دادن تحرک دیپلماسی ایران است که برخلاف آنچه غربی ها می خواهند که ایران در انزوا باشد سعی می کنیم در هر نشستی پیشنهادهای جدی ارائه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو این مجمع در فروردین ماه سال آینده در تهران خبر داد.

وی سپس گفت: تاکنون حضور 7 نفر از وزرای فرهنگ عضو مجمع همکاری آسیایی در اجلاس پیش رو قطعی شده و 32 کشور دیگر نیز در سطح معاونین وزرا، مشاوران و یا سفیر در اجلاس حضور دارند.

به گفته حسینی، وزرای فرهنگ قطر و کویت از جمله حاضران در این اجلاس هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کند علی رغم نوسانات سیاسی در رابطه ایران با این دو کشور، تعاون فرهنگی با آنها را حفظ کند.

وی ادامه داد: تاکنون 20 پروژه در این مجمع تعریف شده که غالباً توسط کشورهای دیگر پیشنهاد شده است که از جمله آنها می توان به پروژه هایی در زمینه تکنولوژی، زیست فناوری، انرژی، آموزش، محیط زیست و امنیت جاده ای اشاره کرد. امسال ریاست پروژه فرهنگی و آموزشی بر عهده ایران گذاشته شده است و ما در این راستا برنامه های خوبی داریم.

حسینی آسیا را مهد فرهنگ و تمدن خواند و یادآور شد همکاری و همگرایی بین کشورهای آسیایی به نفع این کشورهاست و ما هیچ گاه از این همکاری ها متضرر نخواهیم شد. آسیا جاذبه های فراوانی که دارد می تواند دیگر کشورها را تحت تأثیر خود قرار دهد. با این راهکار اجرای پروژه های فرهنگی ضروری است.

وی با یادآوری تشکیل سه کمیته کاری در اجلاس سال 1390 گفت: ما امسال پیشنهادهای مشخصی را به این کمیته ها برده ایم که در مجمع هم ارائه خواهد شد. ما امیدواریم این مجمع به یک سازمان تبدیل شود و یک دبیرخانه دائمی داشته باشد. همچنین ما در نشست قبلی پیش نویسی را در زمینه پروژه های سینمای تدوین کردیم که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. ایران همچنین ایده راه اندازی آژانس خبری ACD (عنوان اختصاری مجمع مذکور) پیگیری خواهد کرد.

حسینی ادامه داد: از دیگر پیشنهادهایی که در این مجمع مطرح می شود همکاری بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و علمی و نیز پروژه اسناد فرهنگ آسیایی است که این مورد اخیر از سوی کشور سریلانکا به مجمع پیشنهاد شده است تا یک مرکز مجازی برای به اشتراک گذاشتن اسناد موجود در کشورهای عضو مجمع تشکیل شود.

حسینی همچنین از پیشنهاد کشورمان برای بزرگداشت چهره های ماندگار آسیایی در قالب این مجمع خبر داد و گفت: ما پیشنهاد تدوین دایرةالمعارف بزرگ ACD و انتشار فصلنامه فرهنگ آسیا را داده ایم. همچنین کشور هند هم پیشنهاد داده تا مجموعه اشعار شعرای بزرگ عضو ACD منتشر شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور وزرای فرهنگ 7 کشور کویت، قطر، تاجیکستان، افغانستان، برونئی، فیلیپین و بنگلادش در اجلاس پیش رو قطعی شده و کشورهای عضو هم در سطح معاونین وزیر، مدیران ارشد و یا سفیر آن کشور در ایران، در اجلاس حضور خواهند داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری هفته فرهنگی ایران در تایلند طی روزهای آتی خبر داد و گفت: در این زمینه فیلم مشترکی هم در مورد شیخ احمد قمی که یک روحانی معروف در این کشور است، در حال ساخت است. هر چند به خاطر مشکلات مالی هنوز به نتیجه نرسیده اند.

حسینی در پاسخ به سئوالی درباره مشکلات ارزی حجاج برای حج تمتع گفت: خیلی از مواردی که نیازمند تأمین ارز هستند، با یک افزایش قیمت روبرو بوده است. چرا کاغذ گران شده است؟ به خاطر اینکه عمده کاغذ مصرفی کشور از طریق واردات تأمین می شود. در خصوص حج هم یا باید ریال سعودی تهیه کنیم یا یورو و دلار. به هر حال تمام هزینه های مربوط به حمل و نقل و مسکن حجاج با ارز حساب می شود و طبیعی است که قیمت آن افزایش پیدا کند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: ثبت نام برای حج در گذشته انجام شده و نمی شود کسانی را که در نوبت هستند اعزام نکرد و به افراد دیگر اجازه عزیمت داد. راهکار دیگر در این خصوص وجود ندارد. البته بعضی ها پیشنهاد داده اند که از بیت المال یعنی پول دولت برای این مسئله هزینه شود. ما می توانیم این مسئله را به صورت یک پیشنهاد مطرح کنیم، ولی خودمان اعتبار ویژه ای در اختیار نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره حوادثی که در میانمار می گذرد، گفت: این حوادث همگان را متأثر می کند و واکنش های زیادی را هم به همراه داشته است. ما هم اعلام کردیم اگر افرادی بخواهند برای تهیه مستند به این کشور بروند ما آمادگی انجام هماهنگی ها برای اعزام آنها را داریم. گزینه ما آقای رضا برجی بود که اعلام آمادگی کرد که با همکاری ارشاد برود مستندش را تهیه کند.

 

کلید واژه ها: فرهنگ اجلاس ارشاد وزرای فرهنگ و آسیا وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجمع و ارشاد ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد پروژه گفتگوی عضو مجمع آسیایی مجمع گفتگوی در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری اجلاس وزرای کشورهای عضو گفتگوی همکاری acd


نظر شما :