باقری: تاخیر در زمان مذاکرات به ضرر ما نیست

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۹۱۵۸۸۰ سرخط اخبار

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان با انتقاد از اظهارنظر برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره دیپلماسی هسته یی کشور با بیان این که این اظهارنظرها چندان پایه و اساس ندارد و بدون پشتوانه منطقی و عملی بیان می شود، گفت: برخی می گویند هنر این است که هسته یی شویم اما قطعنامه نگیریم و یا 20 درصد را بدون تحریم داشته باشیم اما چه جوری. وقتی خوب نگاه می کنیم می بینیم همان تیمی که بلای گذشته را برسر کشور آورد، عقبه همین آقایان هستند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی باقری، معاون امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران که عصر سه شنبه برگزار شد، با اشاره به مذاکرات دوجانبه اشتون و جلیلی که قرار است چهارشنبه هفته آینده بیست و پنج اردیبهشت در استانبول برگزار شود، گفت: نتیجه مذاکرات آلماتی2 بین ایران و 1+5 این شد که طرف 1+5 پس از مشورت با طرف های خود نتیجه جمع بندی شان را به طرف ایرانی برسانند. براین اساس هفته آینده ملاقاتی میان جلیلی و اشتون در استانبول صورت می گیرد تا ببینیم پاسخ آن ها (1+5) چه خواهد بود.

باقری با تاکید بر این که روند مذاکرات هسته یی در گذشته و اکنون با یکدیگر به هیچ وجه قابل مقایسه نیست اظهار کرد: در دوره گذشته ما مذاکره نداشتیم. منافع و امنیت ملی ما مخدوش و صدمه دید. واژه های مجعولی مثل «تعلیق» را پذیرفتیم که موجب ارجاع ما به شورای امنیت شد. ما با پذیرش واژه تعلیق و اجرای آن به این مساله مشروعیت دادیم و صرفا به خاطر شکستن تعلیق از شورای حکام به شورای امنیت، موضوع ایران ارجاع شد.

او ادامه داد: در دوره گذشته عرصه فنی به طور کلی تعطیل شد و در نهایت طرف مقابل به ما گفت که کل چرخه سوخت را جمع کنیم. این موضوعی است که آقای روحانی در کتابش به نام "امنیت ملی و دیپلماسی هسته یی" به آن اذعان کرده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان خاطرنشان کرد: سرنوشت آن دوره (دوره گذشته مذاکرات هسته یی با سه کشور اروپایی) ناکام مانده و دوره ای نیست که خدای ناکرده بخواهیم به آن دوره رجعت کنیم. ملت ما هوشمند است و اگر برخی خواب و خیالی در سر دارند، ملت در آینده آن ها را بیدار خواهد کرد.

باقری در پاسخ به دانشجویی مبنی بر این که ایران برای اعمال فشار در مقابل هجمه مخالفانش در عرصه بین المللی چه اقداماتی را انجام می دهد؟ خاطرنشان کرد: ما از تمام توان خود استفاده می کنیم تا در این عرصه و قدرت وارد شویم. از جمله درباره فعالیت های هسته یی رژیم صهیونیستی که عضو ان .پی .تی نیست و در حال اشاعه سلاح هسته یی است، از ابزارهای سیاسی و رسانه یی استفاده می کنیم تا آن را در انزوا قرار دهیم و حمایت سایر کشورها از جمله آمریکا را از این رژیم محدود سازیم و این از جمله دستورکارهای سیاست خارجی ماست.

وی در پاسخ به دانشجوی دیگر مبنی بر این که متاسفانه در فضای رسانه یی جای بحث و گفت وگو درباره "سیاست مقاومت" در برابر "سیاست سازش" در موضوع هسته یی خالی است، گفت: بله این حرف درستی است، اما چرا جامعه نخبه ما هیچ حرفی در این زمینه نمی زند. تمامی بحثی که من امروز در دانشگاه داشتم، از موضوعات علنی و روشن است که در یک کتاب منتشر شده. برخی که به این موضوع علاقه دارند، چرا به خود زحمت نمی دهند و بر روی آن مطالعه نمی کنند.

او افزود: آن چه که من گفتم نقد کوچکی بود براساس حرف های کسی که خودش در آن دوره مسوول بوده است. در هر حال قبول دارم که باید افکار عمومی را نسبت به اقدامات و سیاست ها توجیه کرد و به آن ها توضیح داد و در رسانه ها به این مساله بیش تر پرداخته شود.

معاون جلیلی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که با وجود انتقادها به دوره گذشته، چرا روند آن دوره متوقف نشد؟ گفت: متاسفانه بعضا گزارش های نادرست و غیرواقعی برای برخی جاها تهیه می شود و از آن به عنوان مستند نام برده می شود. مثلا در همین کتاب آقای روحانی در یک گزارش یک جور می گوید و در جای دیگر طور دیگری آن را بیان می کند. او در گزارشی که آخر فروردین 84 ارائه می کند، در بخشی اطمینان می دهد که روند موضوع هسته یی ایران یکی، دو سال طول می کشد اما در جای دیگر که در همین کتاب آمده است، می گوید پرونده ای که 18 سال در آن مخفی کاری شده است، نمی توان یکی، دو ساله حل و فصل کرد.

باقری در پاسخ به سوال دانشجویی که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آینده به صراحت از تغییر در دیپلماسی هسته یی و روندی که در چند سال گذشته پیگیری شده است، صحبت می کنند، اظهار کرد: نمی توانم در این باره چیزی بگویم چرا از خود آن ها سوال نمی کنید که اگر روند سال های اخیر را قبول ندارند، ایده شان چیست و می خواهند چه چیز را تغییر دهند؟ اگر کسی ایده جدید دارد، بیان کند و نقد شود و اتفاقا دانشگاه بهترین مکان برای این مساله است.

وی گفت: روشنگری جامعه دانشگاهی و نخبه ما اجازه نمی دهد که افراد از جمله نامزدها حرف مبهم بزنند و اساسا در عرصه بودن دانشجویان و جوانان به همین معناست.

این عضو مذاکره کننده تیم هسته یی کشورمان با اشاره به این که بنده اظهارات مختلف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را دارم که متاسفانه حرف های کلی را بیان می کنند، خاطرنشان کرد: برخی می گویند 20 درصد را می توان داشت اما تحریم نشد. یا این که هنر این است که هسته یی شویم بدون قطعنامه. بله من هم می گویم هنر این است که بجنگیم اما از دماغ کسی خون نیاید، اما چگونه.

 

همان تیمی که در مذاکرات هسته یی آن بلا را سر کشور در آورد، عقبه این آقایان (برخی نامزدها) دارند کار می کنند.

باقری خاطرنشان کرد: وقتی خوب نگاه می کنیم و تا ته داستان را می رویم، می بینیم همان تیمی که همان بلا را سر کشور در آورد، عقبه این آقایان (برخی نامزدها) دارند کار می کنند.

او درباره برخی دیدگاه ها و نظرات مبنی بر تعدیل روند گفت وگوها و کوتاه کردن زمان مذاکرات در پاسخ به دانشجویی دیگر اظهار کرد: اگر ته ذهن این افراد از معنای تعدیل این است که به گذشته برگردیم، دیگر نیازی به مذاکره نیست. ما که دوره گذشته را تجربه کرده ایم، چرا باید دوباره آن را تجربه کنیم. باید از کسانی که طرف مردم هستند در انتخابات (کاندیداها) بخواهیم که بیایند و به مردم واضح توضیح دهند که می خواهند چه کار کنند. یکی یا مهم ترین موضوع سیاست خارجی ایران، موضوع هسته یی است. باید یک نسخه عملی در این باره ارائه دهیم.

 

روند مذاکرات یک موقعی به ضرر ما بود وقتی که فعالیت های هسته یی مان را تعلیق کردیم و آن ها به ما فشار می آوردند اما الان زمان به ضرر ما نیست. اما اگر به ضرر ما باشد به ضرر آن ها هم هست. اگر آن ها فشار می آورند ما هم از طرفی داریم پیشرفت فنی مان را می کنیم.

این دیپلمات کشورمان درباره تاثیر زمان مذاکرات گفت: روند مذاکرات یک موقعی به ضرر ما بود وقتی که فعالیت های هسته یی مان را تعلیق کردیم و آن ها به ما فشار می آوردند اما الان زمان به ضرر ما نیست. اما اگر به ضرر ما باشد به ضرر آن ها هم هست. اگر آن ها فشار می آورند ما هم از طرفی داریم پیشرفت فنی مان را می کنیم.

وی تاکید کرد: پیشرفت های فنی ما با قوت در چارچوب تعهدات مان ادامه دارد و معتقدم روند انتخابات و نتیجه آن روند پیشرفت فنی مان را تقویت خواهد کرد.

کلید واژه ها: یی هسته یی مذاکرات به ضرر ضرر ضرر ما به ضرر ما مان را امنیت مذاکره فنی تعلیق می کنیم دوره گذشته بر این که آن دوره فشار می


نظر شما :