ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از حواشی سفر صالحی به اردن تا پیام ویژه تهران به مسکو و واشنگتن

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۵۹۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آمادگی طرفداران مرسی به جنگ مسلحانه با ارتش، حواشی سفر صالحی به اردن، پیام تهران به مسکو و واشنگتن، بیانیه اخوانی های اردن، تبریک جان کری به هوشیار زیباری، بازگشت ملیاردر مشهور مصری به کشور و تغییر مواضع فرانسه بر سر سوریه از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حواشی سفر صالحی به اردن تا پیام ویژه تهران به مسکو و واشنگتن

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

 

هشدار طرفداران مرسی به ارتش مصر

محمد ابو سمره، دبیر حزب اسلامی جهادی، شاخه سیاسی جماعت الجهاد گفت که این جریان و گروه اخوان المسلمین آمادگی دارند در صورتی که ارتش بخواهد علیه محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر کودتا کند سلاح برداشته و با ارتش مصر بجنگند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی ضمن دفاع از مرسی همچنین گفت که وظیفه خود می داند در کنار رئیس جمهوری مصر از شریعت اسلامی دفاع کند و برای این کار صدها هزار نفر از اسلام گرایان و جریان های جهادی آمادگی دارند سلاح برداشته و به حمایت از شریعت برخیزند.

وی همچنین گفت: «خود جنبش اخوان المسلمین آمادگی دارد پس از کنار زدن نگرانی ها سلاح برداشته و به دفاع از خود برخیزد. به ویژه اگر ارتش بخواهد علیه دولت کودتا کند که در آن صورت چنین دفاعی مشروع و قانونی است چرا که این ارتش است دست به کار غیر قانونی زده است.»

 

اردن در انتظار اخوانی شدن

حمزه منصور، دبیر کل جبهه عمل اسلامی اردن اعلام کرد که پس از استقرار حکومت اخوانی در مصر اردن کشور دومی است که در چارچوب بین المللی اخوان تبدیل به یک کشور اخوانی خواهد شد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی با انتشار ویدئویی اینترنتی که در صفحات اجتماعی منتشر شد، تاکید کرد، در مصر پیروز شدیم و در اردن نیز پیروز خواهیم شد.

وی همچنین در پاسخ به یکی از مقام های امریکایی که گفته بود مصر را از دست دادیم ولی اردن را از دست نخواهیم داد نیز گفت: «ما در مصر پیروز شدیم در اردن نیز پیروز خواهیم شد و همانند نسل اولمان که جهان را با نور خود روشن کرد کاری خواهیم کرد که تمدن اسلامی همه کره خاکی را روشن کند.»

 

برزیل در بدترین وضعیت اقتصادی

وزارت توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل اعلام کرد که در ماه گذشته میلادی وضعیت تجاری این کشور به بدترین حالت خود از سال 1959 تا کنون رسیده است.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، صادارت بازرگانی برزیل در ماه گذشته میلادی 994 میلیون دلار کاهش یافت که این رقم در مدت مشابه سال قبل 879 میلیون دلار بود.

ارزش صادرات برزیل در ماه گذشته میلادی 20.63 میلیارد دلار بود در حالی که میزان واردات این کشور در این ماه به 21.62 میلیارد دلار رسید.

این کمبود در تراز تجاری برزیل به عنوان ششمین اقتصاد در حال پیشرفت جهان در حالی رخ می دهد که طراز اقتصادی جهان به دلیل بحران اقتصاد جهانی به شدت کاهش یافته و این مساله مشکلات بسیاری را برای تولیدات داخلی در برزیل به وجود آورده است.

تبریک کری به زیباری

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا با تماس با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق بازگشت او را به دولت عراق تبریک گفت و ابراز امیدوار کرد که وی بتواند با تداوم کار خود به ثبات در عراق کمک کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، هوشیار زیباری پس از توافق اربیل و بغداد برای حل مشکلات فی مابین و بازگشت وزرا و نمایندگان به مسئولیت هایشان به بغداد بازگشت و در وزارت امور خارجه عراق به کار خود ادامه داد.

کری همچنین از توافقات اخیر بغداد و اربیل برای حل مشکلات دو جانبه شان استقبال کرد و گفت که باید همه امور مهم با هدف حفظ ثبات عراق پیگیری شوند.

 

مذاکرات نه بد نه خوب صالحی در اردن

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان گزارش داد که مذاکرات علی اکبر، صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در اردن با پادشاه این کشور بسیار خوب بوده، در مذاکره با عبدالله نسور، نخست وزیر این کشور نیز مناسب و بیشتر عملی بوده ولی با ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن بسیار بد بوده است.

بنا به این گزارش، پادشاه اردن در پاسخ به پیام تهران مبنی بر لزوم عدم درگیر شدن اردن در جنگ سوریه اطمینان داده است که به هیچ وجه کشورش در نزاع سوریه دخالت نخواهد کرد.

در مذاکره با نخست وزیر اردن نیز دو طرف برای نخستین بار وارد مباحث اقتصادی شدند و توافق شد تا کمیسیون مشترک عالی رتبه ای در این زمینه تشکیل شود. همچنین دو طرف توافق کردند تا مذاکرات خود را گسترش داده و دیدارهای دیگری در سطح عالی برای پیشبرد توافقات اقتصادی برگزار شود. اردنی ها می گویند که ایران برای نخستین بار کمک های جدی و به شکل رسمی و بر اساس پروتوکل های معمول پیشنهادهای اقتصادی خود را ارائه داده است.

این در حالی است که دیدار با وزیر امور خارجه اردن بسیار پرتنش بود و طرف اردنی مباحث مربوط به اختلافات ایران و بحرین و ایران و امارات بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابو موسی را مطرح کرد. حتی ناصر جوده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با علی اکبر صالحی گفت که اردن سه جزیره مذکور را از آن امارات می داند که بلافاصله صالحی پاسخ داد این جزایر کاملا ایرانی هستند و ایران بارها اعلام کرده است به رغم این که این جزایر را ایرانی می داند اما حاضر است با طرف اماراتی مذاکره کند.

 

هشدار ایران به امریکا و روسیه بر سر سوریه

روزنامه الاخبار گزارش داد که ایران به روسیه و امریکا پیام داده است که به هیچ وجه بر سر حمله نظامی به سوریه کوتاه نمی آید و هر گونه حمله ای به آن را با توجه به استراتژی خود در حمایت از سوریه پاسخ خواهد داد.

در همین رابطه روسیه به اطلاع ایران رسانده است که به هیچ وجه از مواضع حمایتی خود از سوریه کوتاه نیامده و همچنان به پشتیبانی از حکومت اسد ادامه می دهد.

منابع آگاه همچنین می گویند که واشنگتن پیام فرستاده است که به هیچ وجه قصد دخالت نظامی در خاک سوریه را ندارد و غرب سناریوی دخالت نظامی در این کشور را دنبال نخواهد کرد و حمله ای که اسرائیل به سوریه انجام داده جدای از تصمیم های امریکا درباره سوریه است.

 

میلیاردر مصری به کشورش بازگشت

نجیب ساویرس، ثروتمند مشهور مصری که بعد از انتخاب محمد مرسی کشورش را ترک کرده بود، در یک استقبال رسمی به قاهره بازگشت.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، ساویرس یکی از میلیاردرها و چهره های بارز مسیحی است که انتقادهای شدیدی را علیه مرسی و جماعت اخوان المسلمین بیان می کرد، اما هنگامی که این بار به فرودگاه قاهره رسید مورد استقبال نماینده رئیس جمهوری با دسته ای گل قرار گرفت.

کارشناسان معتقدند بازگشت او به مثابه بازگشت حمایت و اعتماد به شرکت ها و سرمایه دارانی است که به دلیل بحران های سیاسی مصر هزینه های بسیاری را متحمل شدند.

 

تغییر مواضع فرانسه بر سر سوریه

در حالی که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تا چند هفته پیش از دشمنان جدی اسد بود و دائما سناریوی گزینه نظامی را مطرح می کرد، در تغییر موضعی 180 درجه ای گفت که بحران سوریه باید از راه حل سیاسی حل و فصل شود.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، وی هشدار داد که ناآرامی های سوریه می تواند به سرعت به کشورهای دیگر مثل لبنان و اردن برسد و گفت که این مساله نه تنها یک مساله بغرنج محلی بلکه منطقه ای است.

فابیوس که این اظهارات را در هنگ کنگ بیان می کرد همچنین گفت که باید برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه تلاش کنیم و تشکیل حکومت انتقالی سوریه را امکان پذیر کنیم.

 

احتمال استعفای تمام سلام

تمام سلام، نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان که بعد از استعفای نجیب میقاتی این مسئولیت را بر عهده گرفت، گفت که در صورتی که ببیند نمی تواند برای تشکیل دولت کاری از پیش ببرد، استعفا خواهد داد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، ما خود می توانیم به تنهایی دولت تشکیل دهیم و به حمایت یک سوم نمایندگان دیگر پارلمان کاری نداشته باشیم اما این مساله به ضرر ما و لبنان تمام می شود.

وی موافقت جریان 8 مارس برای شرکت در دولتش را مهم دانست و گفت در صورت نبود این جریان ضربه سختی به دولت و روند سیاسی کشور وارد خواهد شد که به صلاح نیست.

سلام تاکید کرد، در صورتی که ببینم نمی توانم دولت تشکیل دهم آماده ام از سمت خود استعفا دهم.

 

کمک 80 میلیون دلاری کویت به تونس

صندوق توسعه اقتصادی کویت 80 میلیون دلار به تونس برای توسعه پروژه توسعه شبکه انتقال گاز طبیعی در این کشور کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، هزینه ساخت این پروژه 536 میلیون دلار اعلام شده که کویت پذیرفته 80 میلیون دلار آن را خود تامین کند.

قراردادهای لازم برای توسعه این خطوط گازی میان دو طرف امضا شد و دولت کویت به زودی این مبلغ را در اختیار دولت تونس قرار می دهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اردن سوریه مصر لبنان عراق برزیل امریکا کویت


نظر شما :