اتهام زنی جدید:

قاچاق دلار از کردستان عراق به ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۱۵۹۳۴ سرخط اخبار

روزنامه المستقبل عراق به نقل از شماری از منابع و دفاتر صرافی در بغداد نوشت که به نظر آنها، قاچاق دلار به ایران دلیل گران شدن قیمت این ارز مهم در برابر دینار عراق است.

به گزارش عصر ایران، یکی از مدیران دفاتر صرافی در خیابان السعدون به روزنامه المستقبل گفت: دلارها از صرافی های دولتی و خصوصی در بغداد به کردستان عراق و از آنجا به ایران منتقل می شوند.

وی افزود: ایران هم اکنون با تحریم های بین المللی در کسب دلار با محدودیت های مواجه است و به همین دلیل، عراق با درآمدهای نفتی بالا، راهی مناسب برای تهیه دلار است.

به نوشته روزنامه المستقبل، قیمت دلار در بازارهای بغداد از 1200 دینار در چند هفته پیش به 1285 دینار افزایش یافته است.

مدیر یکی دیگر از دفاتر صرافی در منطقه المنصور بغداد هم گفت: دلیل گران شدن قیمت دلار در برابر دینار عراق، تقاضای شدید از سوی مشتریان ، مردم و مبادلات خرید های کلان ارزی و انتقال آنها به کشورهای همسایه است.

وی افزود: بانک مرکزی عراق قبلا روزانه 200 میلیون دلار و هم اکنون روزانه 300 میلیون دلار برای کنترل قیمت دلار در بازار ارز بغداد، وارد بازار می کند ولی این افزایش ورودی دلار نتوانسته تاثیر گذار
باشد.

برخی دیگر از منابع خبری هم این رقم را روزانه 100 میلیون دلار ذکر کرده اند.

در همین ارتباط  عزیز المیاحی عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری در پارلمان عراق مسؤولیت این روند افزایش قیمت دلار را متوجه بانک مرکزی عراق دانست.

وی گفت:  بانک مرکزی مسؤولیت حفاظت از توازن بازار ارز و کنترل گرفتن قیمت دلار را برعهده دارد و باید ابزارهای مناسبت برای کاهش قیمت دلار را به کار بگیرد.

المیاحی همچنین تعدادی از کارمندان بانک مرکزی عراق را عامل افزایش قیمت دلار دانست و گفت آنها با داشتن ارتباطات خاص خود از افزایش قیمت دلار سوء استفاده می کنند.

عراق با صادرات بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام در روز توانسته است درآمدهای ارزی گسترده ای را به دست آورد

کلید واژه ها: دلار قیمت عراق قیمت دلار بغداد بانک صرافی بانک مرکزی دینار


( ۱۹ )

نظر شما :