پیشنهادهای ایران برای حل بحران مالی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۱۶۱۰۲ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی پیرامون بحران مالی به جده سفر کرده است روز دوشنبه در این اجلاس پیشنهادات ایران برای حل این بحران را ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به جده، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه بنا بر دعوت رسمی برای شرکت در نشست گروه تماس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در خصوص مالی که قرار است روز دوشنبه در جده برگزار شود وارد عربستان شد.

این اجلاس با ابتکار کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی جهت بررسی وضعیت کشور مالی تشکیل می شود.

علاوه بر وزیر امور خارجه ایران وزرای خارجه عربستان، ترکیه، مصر ، سنگال نیجر ،بورکینافاسو و وسیرالئون نیز در این نشست حضور دارند.

مالی از فروردین 91 به دنبال کودتای نظامی دچار تنش شد و شورشیان شمالی با استفاده از فرصت بوجود آمده اقدام به تصرف بخش عظیمی از مناطق شمالی مالی کرده و به طرف پایتخت پیشروی کردند.

دولت مالی نیز از نیروهای فرانسه درخواست کمک کرده و نیروهای این کشور با حمایت و پشتیبانی لجستیک چند کشور اروپایی و با موافقت الجزایر و نیجر کشورهای همسایه مالی وارد خاک مالی شده و شورشیان را عقب راندند.

بر اساس این گزارش از زمان آغاز بحران مالی ایران به عنوان عضو فعال سازمان همکاری اسلامی ضمن تاکید بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی مالی خواستار اعاده نظم و گفتگوی مسالمت آمیز بین طرف های درگیر و جلوگیری از ریختن خون برادران مسلمان در این کشور با مدیریت نهادهای منطقه ای افریقایی بوده و معتقد است ورود نیروهای نظامی خارجی تنها به پیچیده تر شدن بحران می انجامد.

 جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بر خورداری از روابط خوب دوجانبه با همه دولتهای کشور مالی به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد آمادگی خود را برای استفاده از همه امکانات سیاسی برای کمک به حل موضوع اعلام داشته است.

در این چارچوب ایران در این نشست حضور یافته و پیشنهادات خود را ارائه می دهد.

کلید واژه ها: مالی سازمان همکاری سازمان همکاری اسلامی همکاری اسلامی بحران


نظر شما :