رژیم صهیونیستی از موفقیت‌های اسد نگران است

تلاویو در فکر جنگ با سوریه حزب اللهی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۱۶۱۱۴ گفتگو خاورمیانه
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با محمد ایرانی،‌ تحلیلگر مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن درباره تشکیل جبهه جدیدی علیه اسرائیل،‌احتمال حمله نظامی به حزب‌الله، ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از توان نظامی آن و احتمال وقوع جنگی تمام در عیار منطقه.
تلاویو در فکر جنگ با سوریه حزب اللهی

دیپلماسی ایرانی: قدرت نظامی و تسلیحاتی حزب الله مایه ترس و نگرانی تلاویونشین ها شده است.  روزنامه عبری اسرائیل الیوم از توان نظامی بالای حزب الله می نویسد و اذعان دارد که حزب الله از نیمه های دهه نخست هزاره سوم کاملا تغییر کرده است به گونه ای که دیگر آن را نمی شناسیم، حزب الله 2013 سازمانی است که بیش از هر زمانی استقلال دارد، بیشترین سلاح راه دارد و بیش از همه پرجرات است. بشار اسد هم پس از حمله اسرائیل صحبت از باز شدن جبهه جولان زده است. موشک مقاومت نامی است که که شاید بتوان برای این جبهه و توان نظامی آن در نظر گرفت. قدرتی که اگر بنا باشد مجددا قدرت نمایی کند باعث تعجب بسیاری از دشمنان خود خواهد شد. دیپلماسی ایرانی با محمد ایرانی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن درباره تشکیل جبهه جدیدی علیه اسرائیل، احتمال درگرفتن جنگ تازه ای با حزب الله و ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از توان نظامی آن و در نهایت احتمال وقوع جنگی تمام عیار در منطقه در میان گذاشته است که در زیر می خوانید.

این روزها بحث جولان مطرح شده است و از موشکی به نام موشک مقاومت نام برده شده است. با توجه به سخنانی که بشار اسد در حمایت و همراهی حزب الله گفته بود بدین معنا که هر دو جبهه در مقابل اسرائیل یکی شوند تا چه میزان این احتمال را قوی می دانید که جبهه جنگ جدیدی از جولان گشوده شود؟

به نظر می رسد که در خصوص سوریه تمامی احتمالات را باید وارد دانست:

1.      یک دلیل نظری دارد: از آنجایی که متغیرهای زیادی در صحنه سوریه دخالت دارند و تحولات لحظه به لحظه در این کشور پویاست، بنابراین هر احتمالی می تواند وارد باشد. پس از حمله اسرائیل به سوریه و زدن برخی از مراکز نظامی در نزدیکی دمشق به نظر می رسد که معادله تا اندازه زیادی تغییر کرده، چراکه برای اولین بار شاهد آن بودیم که در طول تحولات 26 ماهه اخیر سوریه رژیم صهیونیستی وارد این پرونده شده و مستقیما دخالت می کند. بنابراین دور از ذهن نیست که حتی برخی از نهضت های پیرامونی سوریه و نزدیک به نگاه بشاراسد هم فعال شوند.

2.     از نظر عملیاتی: بشاراسد اعلام کرد که پس از حمله اسرائیل جبهه جولان را که تا آن زمان بسته بود، باز خواهد کرد اما اشاره به اینکه توسط گروه های فلسطینی  و حزب الله اتفاق خواهد افتاد، نداشت. آنچه مورد تحلیل بسیاری از ناظران بوده آن است که منظور بشاراسد جریان مقاومت بوده است. این برگه مهمی است و برای ایجاد توازنی که پس از حمله اسرائیل بهم خورده بود می تواند بر آن تاثیرگذار بوده و مجددا به حالت گذشته بازگرداند. اما اینکه عملی شود یا خیر هم بستگی به شرایط منطقه دارد.

اگر تحولات منطقه به سمتی برود که سوریه به ثبات برسد و یا به سمتی پیش رود که موقعیت بشاراسد تثبیت شود احتمال این حمله را نباید نادیده گرفت که بخش دیگری از مقاومت که جریان حزب الله باشد از سوی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و تضعیف شود

از سوی دیگر رسانه های اسرائیلی نیز بر طبل جنگ می کوبند و حتی اعلام کرده اند که جنگ با حزب الله دیر یا زود صورت خواهد گرفت. به نظر شما این احتمال تا چه میزان از سوی اسرائیل می تواند قوی باشد؟ باتوجه به شرایط امروزی سوریه آیا رژیم صهیونیستی بشاراسدی ضعیف می خواهد یا حضور القاعده ای ها را می پذیرد؟

 فرضیه ای وجود دارد مبنی بر اینکه جنگ فرسایشی عملا توسط امریکایی ها و جبهه غرب ادامه پیدا می کند تا نیروهای دو طرف یعنی هم مخالفین و هم موافقین دولت سوریه به تدریج با طولانی شدن جنگ تضعیف شوند که بیشترین بهره را از این ماجرا رژیم صهیونیستی و امریکا خواهد برد و از این به بعد شاهد کشوری در همسایگی اسرائیل و در مقابل آن نخواهیم بود. آنچه در این رابطه به مساله حزب الله بر می گردد این است که اسرائیلی ها از زبان تهدید در برخورد خود با مساله مقاومت استفاده می کنند و بر این عقیده اند در هر مکانی که مقاومت قدرت بگیرد آنها را سرکوب خواهند کرد. اما اینکه این عدم اجازه قدرت گیری تا چه اندازه عملی شود بستگی به عوامل متعددی دارد تا علیه مقاومت اقدامی صورت گیرد. به نظر می رسد که اکنون شرایط مناسب برای این روند فراهم نیست، به دلیل آنکه بسیاری از مسائلی که حزب الله به آن اعتقاد دارد انباشته شده و سطح انتظارات از بکارگیری از توانایی حزب الله بالا رفته و اگر چنانچه اسرائیل قصد داشته باشد تا وارد این جنگ شود نتایج آن غیرقابل پیش بینی خواهد بود و به طور حتم  مقاومت این بار دست به اقدامی متفاوت خواهد زد و اسرائیل نیز نگران این مساله است که همانند جنگ 33 روزه شرایط برای آنکه بتوانند به طور مطلق کل نتایج را برعهده داشته باشند، فراهم نیست. بنابراین بیشتر به نظر می رسد اسرائیل برای اقدامی بازدارنده این موضع را می گیرد تا مقاومت را مجبور کند که از اتخاذ مواضع تند نسبت به رژیم صهیونیستی خودداری کند.

 فرضیه ای وجود دارد مبنی بر اینکه جنگ فرسایشی عملا توسط امریکایی ها و جبهه غرب ادامه پیدا می کند تا نیروهای دو طرف یعنی هم مخالفین و موافقین دولت سوریه به تدریج با طولانی شدن جنگ تضعیف شوند که بیشترین بهره را از این ماجرا رژیم صهیونیستی و امریکا خواهد برد

موضوع دیگر قدرت نظامی حزب الله است و تجهیز نظامی آنها امری نگران کننده ای است که دائما شاهد جلوگیری و متوقف کردن آن توسط رژیم صهیونیستی هستیم. از سوی دیگر اروپا نیز قصد دارد تا حزب الله رابه عنوان تروریست تحریم کند. به نظر شما تا چه زمانی می توانند بدین شکل با حزب الله مقابله کنند و صبر آنها تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

به نظر می رسد که این مسائل بیشتر برای فشار بر تنگ تر کردن چارچوب محاصره سوریه است. اینکه فشار بر همپیمانان نزدیک سوریه آورده می شود و حتی لحن تهدید هم دیده می شود بیشتر به این دلیل است که دولت سوریه را تحت فشار قرار دهند . در طول چند سال اخیر اقدام جدی از سوی حزب الله یا در جبهه دو طرف شاهد نبودیم، بلکه به نظر می رسد این اسرائیلی ها بودند که برخی از مواضع لبنانی ها را مورد تجاوز قرار دادند و حتی تا آسمان بیروت پرواز کرده و مراکز موشکی مقاومت را چندین بار مورد هدف قرار دادند. بنابراین بیشتر در راستای فشار بر سوریه و جبهه مقاومت است. البته نکته دیگری نیز وجود دارد که اگر تحولات منطقه به سمتی برود که سوریه به ثبات برسد یا به سمتی پیش رود که موقعیت بشار اسد تثبیت شود احتمال این حمله را نباید نادیده گرفت که بخش دیگری از مقاومت که جریان حزب الله باشد از سوی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و تضعیف شود، فارغ از آنکه این توانایی وجود دارد یا خیر که بحث دیگری است. اما به نظر می رسد در چنین شرایطی ممکن است اسرائیلی ها زمانی که احساس کنند در جبهه سوریه پیشرفت به نفع بشار اسد است، وارد شوند. در این شرایط ممکن است که مواضع مقاومت مورد هدف قرار گیرد.

با توجه به شرایط منطقه که نا آرام است و آنچه در مصر، سوریه و عراق شاهد هستیم، آیا احتمال جنگ تمام عیار منطقه ای وجود دارد؟

اگر محور  جنگ تمام عیار منطقه ای سوریه باشد و بحث مقاومت و جبهه مقابل آن مطرح باشد، به دلیل آنکه مدتی مسائل مربوط به سوریه از تحولات داخلی فراتر رفته و حتی ابعاد منطقه ای آن نیز گسترده تر و وارد فاز بین المللی شده بنابراین هرگونه تحولی در این منطقه که معنای جنگ داشته باشد حتما باید با نگاه به مواضع قدرت های بین المللی از جمله امریکا روسیه و چین تحلیل شود. این تحول که یکجانبه یک طرف وارد معرکه نظامی شود بدون آنکه نگاهی به مواضع طرف مقابل داشته باشد عملا منتفی است. مگر آنکه این  توافق در سطح قدرت های منطقه ای وجود داشته و منطقه قصد داشته باشد وارد فاز جدید جنگی شود که احتمال هر رخدادی وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 / باز انتشار: شنبه 28 اردیبهشت 1392

کلید واژه ها: سوریه حزب الله رژیم صهیونیستی بشاراسد محمد ايراني


نظر شما :