پارلمان لبنان برای قانون انتخابی جدید باز هم تشکیل نشد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۹۱۶۲۳۴ سرخط اخبار

نمایندگان پارلمان لبنان یکی پس از دیگری وارد ساختمان می شدند. پس از مدت های طولانی بالاخره اجتماع و جلسه رسمی پارلمان داشت برگزار می شد تا سلسله اختلافات سیاسی که دو سال متوالی این کشور را در بر گرفته است در چهارچوب قانون به سرانجامی رسد.

اما گروهی از نمایندگان پارلمان لبنان به هنگام ورود به ساختمان به جای رفتن به سوی سالن اصلی برگزاری جلسات نمایندگان، به اتاق هایی که از قبل برای برگزاری جلسات کوچک و مشاوره ای تدارک دیده شده است، رفتند. نمایندگان احزاب مستقبل به ریاست سعد حریری، نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع و جبهه مبارزه سوسیالیستی به ریاست ولید جنبلاط کسانی بودند که راه دیگری در پیش گرفتند و وارد سالن اصلی نشدند تا نشان دهند که موافق دستور جلسه امروز نیستند و عملا برگزاری آن را تحریم کرده اند؛ مگر آن که دستور کار عوض شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از بیروت، صحن علنی پارلمان نمایندگان لبنان، امروز (چهارشنبه) روز بسیار شلوغ و پرتنشی را سپری کرد. تنش حاکم در پارلمان فقط مربوط به امروز نیست بلکه ماه ها است که جدال سیاسی پردامنه ای بین 14 مارس و 8 مارس لبنان بر سر قانون انتخابی جدید وجود دارد. با این همه جلسه رسمی پارلمان باز هم تشکیل نشد.

 

نمایندگان مسیحی لبنان پیشتر قانون مشهور به "قانون ارتدوکسی" را مطرح و موفق شده بودند نوعی اجماع سیاسی احزاب و جریان های مسیحی و نیز کلیسای مارونی را به دست آورند. این در حالی بود که اکثریت جریانات و احزاب عضو ائتلاف 8 مارس از این قانون نیز حمایت کرده بودند.

براساس اخبار روزهای گذشته جریان ملی آزاد لبنان (در ائتلاف 8 مارس)، حزب کتائب و نیروهای لبنانی (در ائتلاف 14 مارس) تحت اشراف کلیسای مارونی بر قانون ارتدوکسی توافق کرده بودند. براساس این قانون جامعه مسیحی به کاندیداهای مسیحی (مجموعا 64 نماینده) و جامعه مسلمان به کاندیداهای مسلمان (مجموعا 64 نماینده) رای می دهند.

اجرای این قانون بافت و ترکیب کنونی پارلمان لبنان را بر هم می زد و اکثریت پارلمانی را در انتخابات آینده از مستقبل و هم پیمانانش می گرفت. از همین رو آنها در ساعات شب گذشته موفق شدند حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع را از اجماع مسیحی بر سر قانون ارتدوکسی خارج کنند و جلوی برگزاری پارلمان و تصویب قانون جدید را بگیرند.

 

این در حالی است که با توجه به بافت طایفی لبنان طرح ارتدوکسی می توانست نوعی توازن انتخاباتی و نمایندگی واقعی جریان های سیاسی هر طایفه ای را تامین کند اما فراکسیون مستقبل در پارلمان با یقین بر این که اجرای این قانون اکثریت پارلمانی را از آنها خواهد گرفت به مبارزه ای گسترده علیه آن دست زدند تا جلوی قانونی شدنش را بگیرند و البته تاکنون به دلیل آن که دارای بزرگترین فراکسیون پارلمانی هستند، در این امر موفق هم شده اند.

 

میشل عون، رئیس جریان آزاد ملی لبنان پس از عدم تشکیل جلسه امروز گفت: ما امروز منتظر بودیم تا عدالت اجرا شود، چرا که ماده 24 قانون اساسی تاکید می کند که نمایندگی در لبنان باید براساس نصف به نصف (از بین مسیحیان و مسلمانان) باشد.

وی افزود: امروز می توانستیم شانسی به مسیحی ها بدهیم تا حقوق خود را بازگردانند و این امید را داشتیم که مخالفان ارتدوکسی بفهمند که وطن جز براساس عدالت و برابری استوار نمی شود.

میشل عون ضمن ابراز تاسف شدید از اقدام نیروهای لبنانی (بدون ذکر نام جعجع) در خروج از اجماع مسیحی در خصوص قانون ارتدوکسی افزود: بخشی از حمایت کنندگان از قانون ارتدوکسی به وعده های قبلی خود عمل نکردند و همین ها طرح قانون ارتدوکسی را ساقط کردند.

 

از سویی دیگر جورج عدوان، عضو حزب نیروهای لبنانی در کنفرانس مطبوعاتی امروز که با حضور سران فراکسیون 14 مارس در پارلمان برگزار شد درخصوص خروج از اجماع مسیحی بر سر قانون انتخاباتی ارتدوکسی گفت: ما همیشه سعی کرده ایم قانون متعادلی ایجاد شود که هیچ طرفی احساس نکند که این قانون ضد او است، ما قانونی را می خواهیم که مساحت مشترکی را از همه در بر گیرد.

وی در این کنفرانس از ارائه طرحی جدید از سوی 14 مارس به رئیس مجلس خبر داد که براساس آن 54 در صد نمایندگان با رای حداکثری و 46 درصد براساس نظام نسبی انتخاب خواهند شد.

 

به دنبال این تحولات رئیس مجلس لبنان نبیه بری اعلام کرد که جلسه امروز برای برگزاری مشاوره های جدید با فراکسیون های پارلمان به روز جمعه آینده موکول می شود .

کلید واژه ها: لبنان پارلمان مسیحی ارتدوکسی نمایندگان مارس نیروهای لبنانی قانون ارتدوکسی فراکسیون سیاسی به ریاست ریاست اجماع


نظر شما :