ویژگی‌های با نفوذترین روحانی بحرین

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۱۶۳۷۹ سرخط اخبار

عیادت از خانواده شهدا و جانبازانی که در حملات وحشیانه آل خلیفه مجروح شده اند و در بیمارستان ها و منازل شان بستری هستند، یکی از اشتغالات شیخ در روزهای جاری است که این اقدام وی، به کابوسی برای رژیم آل خلیفه و سعودی ها تبدیل شده است.

به گزارش مشرق رژیم بحرین در اقدامی هتاکانه، ساعت دو بامداد جمعه، ده ها نظامی مسلح رژیم آل خلیفه با همراهی افراد لباس شخصی با حمله به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم، رئیس شورای اسلامی علمای بحرین و رهبر معنوی شیعیان این کشور، در شهر "الدراز" در غرب منامه، در نبود صاحبخانه، خانواده او را که در خواب به سر می بردند وحشت زده بیدار کرده و علاوه بر ایجاد رعب، خسارتهایی را به منزل وی وارد کردند.

این اقدام غیرقانونی دستگاه سرکوب گر آل خلیفه در تعرض به یک نماد مذهبی بحرینی، موج مخالفت های گسترده را در سطح داخلی و منطقه ای به دنبال داشته است که این واکنش ها همچنان ادامه دارد.

حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای، حمله به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم در منامه را محکوم کرد و این اقدام را اهانتی خطرناک به مقدسات دینی و شخصیت های مذهبی دانست.

علمای بزرگ بحرین نیز حمله به خانه این روحانی را اقدامی زشت و نشانه ای بسیار خطرناک دانستند. آنها در بیانیه خود رژیم بحرین را مسؤول عواقب این هتاکی دانستند و گفتند: ملت بحرین در قبال تعدی به بزرگترین نماد دینی در بین نمادهای این کشور سکوت نخواهد کرد و دستگاه حاکم باید همه پیامدها و نتایج این اقدام خود را برعهده بگیرد.

سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز دیروز از طرفدارانش خواست تا پس از نماز جماعت، با برگزاری تظاهرات، خواستار بسته شدن فوری و بدون تاخیر سفارت بحرین در عراق شوند.

پس از این اقدام هتاکانه رژیم بحرین ، مجدد گزارش "زندگی و سوابق رهبر انقلابیون بحرین" به شخصیت برجسته این عالم ربانی پرداختیم.

در بحرین حدود 15 حزب فعالیت می کنند که اعضای آنها شیعه، سنی، ملی گرا، سکولار، بعثی و غیره هستند؛ البته با توجه به جمعیت اندک بحرین بعضاً اعضای این احزاب به بیش از یک صد نفر نمی رسد. در این میان "مجلس علمای شیعی" یک تشکل جدی و منسجم در بحرین به شمار می آید که "شیخ "عیسی قاسم" فرزند احمد، با نفوذترین روحانی بحرینی، رئیس این تشکل است.

* شیخ عیسی قاسم کیست؟

آیت الله حاج شیخ "عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی" از برجسته ترین علما و رهبران سیاسی بحرین است که در روستای "دَراز"، از روستاهای اطراف "منامه" در پایتخت بحرین دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس این روستا به پایان رساند.

تحصیلات علوم دینی خود را در بحرین در دهه 1960 میلادی با حضور در محضر شیخ "علوی الغریفی" آغاز کرد و سپس راهی نجف اشرف شد تا به تحصیل علوم دینی و از جمله فقه در آن بپردازد. وی از جمله دانش آموختگان آیت الله شهید "سید محمدباقر صدر" است.
با آغاز فعالیت برای تأسیس پارلمان بحرین که قصد داشت پس از شکل گیری کشور، کار تدوین قانونی اساسی بحرین را به انجام برساند، مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید و در عمل شیخ عیسی موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلامگرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی بحرین ایفا کند.

در سال 1971 میلادی، وی نامزد نمایندگی در مجلس ملی شد و با به دست آوردن آرای لازم به این مجلس راه یافت و تا زمان انحلال این مجلس با اخلاص و وفاداری هرآنچه در توان داشت، به مردم بحرین خدمت کرد.

* ادامه تحصیلات عالیه دینی

در سال 1971 میلادی که جمعیت "بیداری اسلامی" در بحرین تأسیس شد، وی از جمله بارزترین و برجسته ترین بنیانگذاران آن بود و در ادامه، در ابتدای دهه 1990 میلادی برای اتمام تحصییلات عالیه دینی خود، عازم شهر مقدس قم شد و تحصیلات حوزوی و علوم دینی خود را در محضر اساتیدی چون آیات عظام مرحوم آیت الله "فاضل لنکرانی"، "سید محمود هاشمی" و "سید کاظم حائری" ادامه داد.

وی تا هشتم مارس سال 2001 میلادی در قم اقامت داشت و مشغول به تحصیل بود تا اینکه در این سال خود را برای بازگشت به بحرین آماده کرد و پس از ورود به بحرین که با استقبال وسیع و شورانگیز مردم این کشور انجام گرفت، رسالت تدریس و آگاه سازی و بیدارسازی شیعیان بحرین نسبت به ظلم و استبداد آل خلیفه و اقامه نماز جمعه را برعهده گرفت.

* گزیده سخنان علمای بزرگ درباره شیخ

حضرت آیت الله العظمی "سید علی خامنه ای"، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله شیخ عیسی قاسم را "ستاره ای در آسمان تشیع" توصیف نموده و فرمودند: «اینجانب به وجود شیخ افتخار می کنم.»

حجت الاسلام والمسلمین شیخ "اسد قصیر" از اعضای دفتر استفتائات مقام معظم رهبری که مسؤولیت انتقال استفتائات مقلدان عرب زبان معظم له را بر عهده دارد، درباره دیدگاه ولی امر مسلمین در مورد شیخ قاسم گفته است: «اگر من هم در بحرین بودم خود را ملتزم به دیدگاه ها و مواضع سیاسی حضرت شیخ عیسی می دانستم و اگر از سیدنا القائد نیز سؤال شود قطعاً پاسخ ایشان نیز همین خواهد بود.»
آیت الله "سید کاظم حسینی حائری" از مراجع تقلید نیز درباره ایشان فرمودند که شیخ قاسم، "عالم ربانی" و "شیخ جلیل القدری" است که هرکس به وی اقتدا کند و از او هدایت جوید، رستگار می شود.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نیز درباره شیخ عیسی قاسم گفته است: «من پیش از سفرم به بحرین، شیخ عیسی را که از اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نماینده آیت الله خامنه ای مدظله العالی بودند، می شناختم. سابقه آشنایی من با ایشان به جلسات مجمع و حضور ما در آنجا بازمی گردد و من هیچ گاه جز علم و تقوا و پرهیزگاری چیزی از ایشان ندیدم و با هیچ یک از علمای بحرین به اندازه شیخ عیسی آشنا نیستم و نمی توانم آنها را با شیخ عیسی مقایسه کنم.»
وی می افزاید: «بی شک انتخاب ایشان توسط رهبر معظم انقلاب برای عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(ع) به دلیل ارجحیت شیخ بر سایر علمای کشور بحرین است و در یک کلام، باید بگویم من مرید و دوستدار ایشان هستم و همواره برای آن شیخ جلیل القدر دعای خیر می کنم.»
آیت الله مصباح همچنین پیش از سفر به بحرین، تأکید کرده بود که تنها زمانی پا به خاک این کشور خواهم گذاشت که شیخ عیسی به من اذن دهد و پس از خوشامدگویی و اعلام آمادگی شیخ عیسی، وی اقدام به سفر به بحرین نمود.

علامه سید عبدالله الغریفی که خود از علمای بزرگ و محبوب بحرین است درباره عظمت مقام شیخ قاسم می گوید: «من تا این لحظه به هیچ شخصیت بزرگی به اندازه شیخ عیسی احمد قاسم، ایمان عمیق نداشته ام و در مورد رهبری ایشان در چنین سطحی، به هیچ وجه نگران و مردد نیستم.»
حجت الاسلام شیخ علی سلمان، رئیس فراکسیون "الوفاق" بحرین که مقامات این کشور تلاش بسیاری دارند که با ترویج شایعات مختلف، روابط وی با شیخ را شکرآب توصیف کنند و به این شایعه دامن بزنند، بارها در سخنرانی های مختلف خود، عظمت مقام شیخ قاسم را ستوده و به شاگردی وی افتخار کرده و مردم را به تبعیت از دستورات و فرامین شیخ توصیه اکید کرده است.

* خصوصیات و ویژگی های فردی

پرهیزگاری، تسلط بر مسائل و جریات روز کشور و جهان، در کنار مهربانی و مردمداری و علم فراوان و تسلط بر مسائل فقهی، موجب شده تا شیخ، جایگاه بسیار با نفوذی در میان مردم بحرین بیابد و بجرأت بتوان گفت، محبوب ترین روحانی در میان مردم بحرین باشد.

او از میان مردم برخاست و این مردم بودند که به وی این جایگاه رفیع را بخشیدند. شهرت و معروفیت خود را از طریق رسانه ها و راضی و خشنود کردن آنها به دست نیاورده و به همین دلیل، شیعیان بحرین، همواره مطیع و فرمانبر اوامر و دستورات و اشارات او هستند.

کسانی که سخنرانی های شیخ را دنبال یا استماع کرده باشند، بخوبی می دانند، زبان وی، زبان حال مردم است و هیچ گاه کسی موفق نشده، او را از گفتن حق یا حقیقت یا دفاع از آن بازدارد.
از جمله ویژگی های شیخ، حمایت دائمی او از مسلمانان و مظلومان جهان، بویژه حمایت قاطع از جریانات مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان بوده و به همین دلیل، مردم لبنان نیز علاقه زیادی به شیخ عیسی دارند.

* نقش مواضع شیخ در قیام مردم بحرین
با آغاز قیام مردمی بحرین در 14 فوریه گذشته، شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی جنبش الوفاق بحرین به ریاست شیخ "علی سلمان" و از جمله جنبش های معارض بحرینی است، رهبری و هدایت مردم این کشور را جهت تبیین اعتراضات مسالمت آمیزشان نسبت به ظلم و ستم آل خلیفه و مطالبه حقوق برحقشان از این خاندان جائر برعهده گرفت و هرگاه آل خلیفه با ترفند و توطئه ای خواسته تا با فریب مردم و به بهانه انجام مذاکرات و گفت وگو با معارضان آتش قیام آنها را فرو بنشاند، شیخ عیسی قاسم در کنار دیگر علمای این کشور با روشنگری های خویش، این ترفند آل خیلفه را نقش برآب ساخته است.

*زیرکی سیاسی شیخ
زیرکی در عملیات های روانی و تبلیغاتی و مانورهای سیاسی و فرهنگی، از دیگر ویژگی های شیخ است. عیادت از خانواده شهدا و جانبازانی که در حملات وحشیانه آل خلیفه مجروح شده اند و در بیمارستان ها و منازل شان بستری هستند، یکی از اشتغالات شیخ در روزهای جاری است که این اقدام وی، به کابوسی برای رژیم آل خلیفه و سعودی ها تبدیل شده و آرامش روانی را از آنها گرفته است.

خطبه های وی در نماز جمعه بحرین نیز همواره یکی از نگرانی های آل خلیفه بوده است، زیرا صدور یک کلام از سوی شیخ، برای مردم به منزله موضع ولایت امر و مراجع تلقی می شود و می تواند در ظرف زمانی کوتاهی، سرنوشت منطقه را تغییر دهد.

جنایات و فجایعی که رژیم آل خلیفه تا این لحظه آفریده است در شرایطی است که انقلابیون به رهبری شیخ عیسی قاسم، تا این لحظه از اقدامات خشونت آمیز منع شده و تنها به تحصن و اعتراضات مدنی بسنده کرده اند.

کلید واژه ها: بحرین عیسی شیخ عیسی قاسم آل خلیفه شیخ عیسی قاسم عیسی قاسم علمای دینی رهبر به بحرین شیخ قاسم "سید میلادی بحرین در سیاسی پارلمان معظم رهبری مردم بحرین آل خلیفه و رژیم آل خلیفه رژیم آل خلیفه و


( ۱ )

نظر شما :