واشنگتن دائما به تلاویو گوشزد می‌کند

رسیدگی به پرونده ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۱۶۴۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
مرزهای لبنان و سوریه تحت کنترل کامل نیروهای وفادار به اسد و حزب الله هستند، از این رو سازمان‌های امنیتی امریکایی‌ها فقط می‌توانند گزارش دهند که چه سلاح‌هایی به سوریه سرازیر شده‌اند اما نمی‌توانند ردیابی کنند که کدام سلاح‌ها به دست حزب الله می‌رسند.
رسیدگی به پرونده ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر نشانه هایی از برخورد مصالح مستقیم ایالات متحده امریکا و روسیه را در سوریه شاهدیم که این مساله سبب شده تا مصالح اسرائیل برای هر دو طرف در اولویت دوم قرار بگیرد. در حالی که واشنگتن از اتخاذ تصمیم های مطلوب در سوریه ناتوان است، روسیه نیز چندان اطمینان ندارد که در صورت سقوط اسد تضمینی برای عدم بازگشت نیروهای تندروی سنی به قدرت وجود نداشته باشد.

در عین حال روسیه از یک سو این خط استراتژی را دنبال می کند که به هر قیمتی شده بندر طرطوس که پایگاه ویژه روس ها در دریای مدیترانه محسوب می شود، حفظ شود و از سوی دیگر جلوی نفوذ امریکا در منطقه را که با سقوط اسد جهشی سریع خواهد گرفت، بگیرد.

در این میان روسیه خود را آماده کنفرانس بین المللی ای درباره اوضاع سوریه می کند که احتمالا در ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد. روسیه همچنین برای این که دیگر اسرائیل نتواند نفوذ خود را در سوریه بیش از این گسترش دهد، قصد دارد حضور نظامی و موثر خود را در این کشور تقویت کند. برای همین است که صحبت از ارسال سامانه های موشکی اس – 300 می کند و تلاش های بنیامین نتانیاهو برای قانع ساختن روس ها از عدم انجام چنین کاری نیز راه به جایی نمی برد. همین مساله به روشنی نشان می دهد که در سایه اطلاعاتی که به بیرون درز کرده، مسکو و واشنگتن خود را برای یک نبردی تمام عیار در سوریه آماده می کنند.

دستگاه های امنیتی امریکا هر روز خبر تازه ای را از ارسال محموله جدیدی از کمک های نظامی روسیه به حکومت اسد به واشنگتن مخابره می کنند. این محموله ها فقط شامل موشک های اس – 300 نمی شوند که در حال حاضر در سوریه مستقر شده اند بلکه شامل موشک های دیگر از جمله موشک های دقیق ساحل به دریای یاخونت که به طور خاص به دغدغه ای برای اسرائیل تبدیل شده اند نیز می شود. این در حالی است که حضور دریایی روسیه با ورود ناوهای جدید این کشور به بندر طرطوس و آب های ساحلی سوریه نیز بیش از پیش تقویت شده است.

برخی می گویند که اسرائیل اگر بخواهد علیه ایران کاری از پیش ببرد تا تابستان وقت دارد چرا که در فصل زمستان امکان حمله نظامی به ایران بسیار سخت است. در این رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در تماس دائم هستند.

کاملا روشن است که اسرائیل نمی تواند مانع از معامله روس ها با سوری ها شود. در این میان ایران نیز حمایت قاطع از بشار اسد می کند و حزب الله تجربه دیده از جنگ با اسرائیل نیز در کنار بشار اسد ایستاده است. مرزهای لبنان و سوریه تحت کنترل کامل نیروهای وفادار به اسد و حزب الله هستند، از این رو سازمان های امنیتی امریکایی ها فقط می توانند گزارش دهند که چه سلاح هایی به سوریه سرازیر شده اند اما نمی توانند ردیابی کنند که کدام سلاح ها به دست حزب الله می رسند. به ویژه که اطلاعاتی به دست آمده است که نشان می دهد جابه جایی سلاح از روسیه به سوریه همچنان ادامه دارد و هیچ کس هم جلوی آن را نمی تواند بگیرد. در این میان کاملا روشن است که اسرائیل قربانی تعاملات اطلاعاتی امریکایی ها و روس ها می شود و تحت فشار امریکایی ها نمی تواند کاری از پیش ببرد. برای همین است که اسرائیلی ها نمی توانند تمیز دهند که بقای اسد برایشان بهتر است یا این که اسد سقوط کند و جریان های تندرو قدرت را در دست بگیرند.

اوباما به نتنیاهو دائما می گوید تا انتخابات ریاست جمهوری ایران صبر کنید سپس ببینید که چه پیش می آید. اگر دیدیم که انتخابات نوید گشایش در پرونده ایران نمی دهد آن گاه می توانیم به فکر گزینه های دیگر باشیم.

در این کش مکش سیاسی پرونده هسته ای ایران نیز مطرح است. دیگر در ماه های اخیر همانند سابق نمی شنویم که اسرائیل ایران را تهدید به حمله نظامی کند. برخی می گویند که اسرائیل اگر بخواهد علیه ایران کاری از پیش ببرد تا تابستان وقت دارد چرا که در فصل زمستان امکان حمله نظامی به ایران بسیار سخت است. در این رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در تماس دائم هستند. اوباما به نتنیاهو دائما می گوید تا انتخابات ریاست جمهوری ایران صبر کنید سپس ببینید که چه پیش می آید. اگر دیدیم که انتخابات نوید گشایش در پرونده ایران نمی دهد آن گاه می توانیم به فکر گزینه های دیگر باشیم. اما اسرائیلی ها خوب می دانند که در بازی پرونده هسته ای ایران نیز آن کسی که سرش بی کلاه می ماند، اسرائیل است. چرا که نه تنها قرار نیست به تاسیسات هسته ای ایران حمله شود بلکه اوباما درصدد است تا به هر نحوی شده با ایران هسته ای کنار بیاید و حتی غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور را به رسمیت بشناسد. تلاویو احساس می کند که کاخ سفید هم در قضیه سوریه و هم در قضیه پرونده هسته ای ایران و هم بر سر مواجهه با پرونده هسته ای کره شمالی درصدد فریب آن است.

در این میان آن چه اسرائیلی ها را بیش از پیش به نیات امریکایی ها بدبین می کند، گزارش هایی است که نتایج حمله به ایران را پیش بینی می کنند و نسبت به هر گونه تحرکی در این زمینه هشدار می دهند. همه عواملی که سبب می شد تا اسرائیل در سال گذشته میلادی تصمیم به حمله به ایران بگیرد امسال نیز وجود دارند اما اراده ای از سوی اوباما برای چنین کاری وجود ندارد و همیشه با تصمیم های تلاویو در این زمینه نیز مخالفت شده است. با این حال تنها چیزی که اسرائیلی ها را تسلی می دهد، انتخابات ایران است. امریکایی ها دائما می گویند تا انتخابات صبر کنید، بعد از آن پرونده هسته ای ایران مجددا روی میز قرار می گیرد.  

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه روسیه پرونده هسته ای ایران


نظر شما :