واشنگتن پست تحلیل کرد

اهمیت سیاست خارجی برای رای دهندگان در انتخابات

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۱۶۴۴۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی سهم دیپلماسی در انتخابات
در شرایطی که اقتصاد ایران با نرخ بالای بیکاری و تورم مواجه است، عده قلیلی از کاندیداها چیزی فراتر از نسخه ای برای احیای اقتصاد ارایه داده اند. اما تقریبا تمامی آنها بر توانایی هایشان برای حل مشکلات با جامعه بین المللی تاکید کرده اند
اهمیت سیاست خارجی برای رای دهندگان در انتخابات

دیپلماسی ایرانی: بهبود اوضاع اقتصادی ایران در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد ، اولویت رای دهندگان خواهد بود، زمانی که جانشین محمود احمدی نژاد برای دوره ای چهار ساله انتخاب می شود. این تحلیل روزنامه واشنگتن پست از اولویت رای دهندگان است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، سیاست خارجی نیز از جمله اولویت ها در انتخابات پیش رو خواهد بود چرا که در چهار سال اخیر، فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران افزایش یافته است.

در شرایطی که اقتصاد ایران با نرخ بالای بیکاری و تورم مواجه است، عده قلیلی از کاندیداها چیزی فراتر از نسخه ای برای احیای اقتصاد ارایه داده اند. اما تقریبا تمامی آنها بر توانایی هایشان برای حل مشکلات با جامعه بین المللی تاکید کرده اند. البته این کاندیداها در مورد نحوه حل این مشکلات با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

در حالی که شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران تجربه ای در سیاست اقتصادی ندارند، اغلب آنها ید طولایی در تجربه سیاست خارجی دارند. البته در این انتخابات سیاست اقتصادی و سیاست خارجی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند را که بسیاری از مسائل اقتصادی ایران نتیجه تحریم های بین المللی است که دسترسی ایران به درآمد نفتی را محدود کرده است.

بیژن خواجه پور، مدیر آتیه بین الملل که یک موسسه مشاوره ای در وین است، می گوید:  قشر تحصیلکرده و شهرنشین ارتباطی را بین سیاست خارجی و شرایط اقتصادی ترسیم می کند. به همین دلیل موضوعاتی مانند تحریم ها و رابطه ایران – آمریکا، در دستور کار نامزدهای ریاست جمهوری قرار می گیرد.اما هنوز نتیجه تایید صلاحیت ها در شورای نگهبان مشخص نیست و انتظار می رود نتیجه نهایی چهارشنبه اعلام شود.

به گزارش واشنگتن پست، آن دسته از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که از حقوق بین المللی و استقلال ایران دفاع کنند، شانس خوبی برای جذب آرا دارند اما یک رویکرد کمتر مقابله جویانه در سیاست خارجی نیز اهمیت دارد تا کشور بتواند از فشار ناشی از تحریم ها رهایی یابد.

 قشر تحصیلکرده و شهرنشین ارتباطی را بین سیاست خارجی و شرایط اقتصادی ترسیم می کند. به همین دلیل موضوعاتی مانند تحریم ها و رابطه ایران – آمریکا، در دستور کار نامزدهای ریاست جمهوری قرار می گیرد.

به همین دلیل برخی کارشناسان ادعا می کنند شاید شانس جلیلی برای پیروزی در انتخابات کمتر باشد چرا که وی شیوه مذاکره ای غیر منعطفی دارد و به همین دلیل مذاکرات هسته ای ایران و غرب نیز از زمانی که وی ریاست مذاکرات را بر عهده دارد، پیشرفتی نداشته است. جلیلی بر مقاومت تاکید داشته و بر این باور است که استراتژی هسته ای باید با قوت دنبال شود.

این در حالی است که حسن روحانی، همتای اسبق جلیلی، رویکرد متعادل تری در سیاست خارجی دارد. او هفته گذشته در جمع دانشجویان در دانشگاه تهران گفت: برخی گمان می کنند باید با دیگر کشوهای جهان جنگید و برخی گمان می کنند ما باید خود را در حصار فرو ببریم. اما گزینه سومی هم وجود دارد و آن حرکت به سوی جامعه بین المللی بر مبنای منافع ملی است.

در بین نامزدهای محافظه کار میانه رو، علی اکیر ولایتی حضور دارد که در دانشگاه جان هاپکینگز تحصیل کرده و در سال های 1981 تا 1997، وزیر امور خارجه ایران بوده است.وی هم اکنون مشاور مقام معظم رهبری است و برخی ادعا می کنند او در چهار سال گذشته در مذاکراتی با آمریکا دخالت داشته است. البته این ادعا از سوی ولایتی به شدت تکذیب شده است.  ولایتی می گوید از توانایی احقاق حقوق هسته ای ایران و بهبود روابط با جهان، برخوردار است. اما او به این پاسخ که رابطه با آمریکا در صورت روی کار آمدنش چگونه خواهد بود، پاسخی نداده است.

اسفندیار رحیم مشایی نیز کاندیدای دلخواه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور است که نظرهای مخالف زیادی در مورد او در بین محافظه کاران وجود دارد.از نگاه بسیاری از تحلیلگران علی اکبر هاشمی رفسنجانی، چهره ای است که می تواند به طور همزمان چالش های سیاسی و اقتصادی پیش روی ایران را حل کند. البته او نیز به دلیل پراگماتیسم دیپلماتیکی که دنبال می کند، هدف انتقادها قرار دارد.اما فارغ از مخالفت ها و موافقت ها، تجربه در سیاست خارجی و تسلط بر نحوه مواجه با چالش های اقتصادی، دو گزینه ای است که نامزد های انتخابات ریاست جمهوری باید به آن مجهز باشند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


نظر شما :