گزارش آسوشییتدپرس از نحوه جمع آوری اطلاعات آژانس درباره ایران

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۱۶۵۹۳ سرخط اخبار

 آسوشیتدپرس گزارش داد که بیش تر اطلاعات جاسوسی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته یی ایران از طریق آمریکا و متحدانش فراهم شده و این موضوع تلاش های آژانس را برای ارایه یافته هایی که جامعه بین المللی آن را بپذیرد، با دشواری روبه رو کرده است.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این خبرگزاری آمریکایی در گزارشی از وین با اشاره به موضوع افزود: با توجه به ادعاهای آمریکا در یک دهه قبل مبنی بر این که عراق تسلیحات کشتار جمعی تولید کرده است، اکنون اکثریت جهان اطلاعات جاسوسی آمریکا درباره تولید تسلیحات را با دیده تردید می نگرند. آمریکا از آن ادعاها برای توجیه یک جنگ در عراق استفاده کرد اما بعدها مشخص شد که چنین تسلیحاتی وجود نداشته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اصرار دارد که در ارزیابی برنامه هسته یی ایران متمرکز بر عینیت گرایی است و اطلاعاتش را از طیف گسترده ای از منابع به دست می آورد و با دقت بررسی می کند. اما به آسوشیتدپرس گفته شده است که 80 درصد این اطلاعات را آمریکا و متحدانش تامین می کنند.

دو مقام آژانس که به رقم 80 درصدی اشاره کردند به آسوشیتدپرس گفتند که آژانس مجبور بوده است بیش تر بر اطلاعات رسیده از طرف شدیدترین منتقدان ایران یعنی آمریکا، اسراییل (رژیم صهیونیستی)، انگلیس، فرانسه و آلمان تکیه کند زیرا تهران از همکاری با بازرسان بین المللی خودداری می کند.

این اولین ارزیابی است که به صورت درصدی درباره اطلاعات آژانس داده می شود و مقامات یاد شده به دلیل آن که اجازه صحبت درباره اطلاعات محرمانه را نداشتند از اشاره به نام شان خودداری کردند.

این گزارش حاکی است که هر پنج منتقد برنامه هسته یی ایران، تهران را به کار کردن بر روی تسلیحات هسته یی متهم می کنند و آمریکا و اسراییل توسل به زور را در صورت شکست دیپلماسی منتفی ندانسته اند.

فرانسه و آلمان که از پیوستن به تهاجم (آمریکا) به عراق خودداری کردند، اصرار دارند که اطلاعات آمریکا درباره برنامه تسلیحاتی ادعا شده درباره صدام غیرقطعی بود.

سرویس های اطلاعاتی دیگر کشورها نظیر پاکستان، چین یا روسیه نیز اطلاعاتی را درباره ایران جمع آوری کرده اند اما این واقعیت وجود دارد که دولت ها یا افراد آن ها تجهیزات یا اطلاعاتی را در گذشته ارایه داده اند که به ایران اجازه توسعه برنامه هسته یی را داده است.

آن ها امروز به دلایل سیاسی از ارایه اطلاعات به آژانس درباره آن چه می دانند، خودداری می کنند. آن ها هم چنین بیش تر آژانس را یک سازمان فنی و کم تر دیده بان منع اشاعه سازمان ملل، نقشی که آژانس در تحقیقات درباره ایران به شکل روزافزونی آن را به عهده گرفت، در نظر می گیرند.

بنابراین گزارش، این باعث می شود آمریکا و متحدانش منابع اطلاعاتی اصلی آژانس باشند.

منتقدان آن ها به فضاحت عراق اشاره می کنند تا هشدار دهند که اطلاعات ارایه شده توسط دشمنان ایران ممکن است در بهترین حالت غیردقیق باشد و به عنوان وسیله ای برای گشودن راه حمله احتمالی به کار گرفته شود.

هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس در ماه مارس در دوبی به خبرنگاران گفت: خاطرات شکست و اشتباهات در عراق به قدر کافی جدی گرفته نمی شوند.

او افزود: هیچ مدرکی در حال حاضر وجود ندارد که نشان دهد ایران تسلیحات هسته یی تولید می کند.

براساس این گزارش، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اطلاعاتی که اتهامات علیه ایران مبتنی بر آن هاست، از جهان خواست به درس های گرفته شده در عراق توجه کنند.

در حالی که مدرک جرمی وجود ندارد، ایران و حامیانش آژانس را برای علنی کردن اطلاعاتش به این منظور که جهان بتواند این اتهامات را بررسی کند، به چالش کشیده اند. اما آژانس به کشورهای ارایه دهنده اطلاعات تعهد داده آن ها را محرمانه نگهدارد.

بنابراین گزارش، حمایت عمومی از ایران هم چنان به ویژه در میان 120 کشوری که خود را غیرمتعهد می خوانند جدی است. بسیاری این استدلال ایران را قبول دارند که فشار غرب بر تهران تاکتیکی برای حفظ فن آوری هسته یی در اختیار خودشان است.

حتی برخی کارشناسان که به ایران تردید دارند، تکیه شدید آژانس به منابع اطلاعاتی محدود را زیر سوال می برند.

رابرت کلی، از مقامات ارشد پیشین آژانس، ادعاهای آژانس درباره ایران را به چالش کشیده است.

او گفته است که آژانس با ایراد اتهامات مبتنی بر منابع ناشناس و تکیه بر اطلاعاتی که از منابع شناخته شده دشمن با ایران به دست می آورد بی طرفی اش را به مخاطره می اندازد.

وی به آسوشیتدپرس گفت: درس های 2003 را به خاطر داشته باشید.

کلید واژه ها: آمریکا هسته یی یی عراق بین المللی تسلیحات


نظر شما :