آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران-هند

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۹۱۶۶۵۳ سرخط اخبار
دور جدید مذاکرات نفتی ایران- هند با محور صادرات نفت و گاز، توسعه بلوک نفتی بینالود، راهکارهای وصول مطالبات نفتی با سفر رستم قاسمی وزیر نفت به دهلی نو آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به منظور مذاکره با "ام ویرپا مویلی" وزیر نفت و انرژی هند ساعاتی قبل وارد فرودگاه ایندیرا گاندی دهلی نو شد.

رستم قاسمی در بدو ورود به دهلی نو درباره محورهای مذاکرات نفت و گازی ایران و هند، گفت: سالها است با هند در خصوص تامین انرژی و صادرات نفت به این کشور همکاری داریم و این همکاری ها از جمله در توسعه میادین نفتی از طرف شرکت های هندی، صادرات فراورده های پتروشیمی ایران به هند و همچنین سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در بندر چابهار رو به توسعه است.

وزیر نفت از هند به عنوان کشوری بزرگ با توانمندی های بسیار بالا یاد کرد و افزود: این کشور توانمندی های بسیار خوبی برای تامین نیازمندی های ایران به ویژه در بخش کشاورزی و تامین کالاها در بخش صنعت نفت کشورمان برخوردار است.

این عضو کابینه دولت دهم، تاکید کرد: از طرف دیگر ایران ظرفیت بسیار خوبی در موضوع انرژی در اختیار دارد که می تواند از تامین کننده های مهم انرژی هند باشد.

به گزارش مهر، صادرات گاز و نهایی کردن قرارداد صلح، رونق مبادلات نفتی با جایگزینی روپیه به جای دلار و تهاتر نفت با برخی از کالاهای اساسی و توسعه بلوک هیدروکربوری بینالود در قالب قراردادهای مشارکت در تولید از مهمترین مذاکرات نفت و گاز ایران و هند در دهلی نو است.

در همین حال علیرضا نیکزاد رهبر اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای مذاکرات نفت و گازی ایران و هند نهایی کردن قرارداد خط لوله صلح است، گفته است: پس از آغاز رسمی ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، عزم هند هم بریا واردات گاز از ایران دو چندان شده است.

سخنگوی وزارت نفت با اعلام اینکه هم اکنون با ساخت و راه اندازی فاز اول و تا سال آینده فاز دوم خط لوله هفتم سراسری امکان انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان فراهم خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این مذاکراتی برای صادرات گاز از مسیر خشکی و دریایی با هند هم در گذشته انجام شده است.

کلید واژه ها: هند گاز


نظر شما :