تحرکات سیاسی بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله افزایش یافت

لبنان پشت خط آتش

۰۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۰ کد : ۱۹۱۶۶۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
شلیک دو موشک به سمت جنوب لبنان و شلیک موشک از جنوب لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی نگرانی را از انفجار وضعیت سیاسی در لبنان افزایش داده است.
لبنان پشت خط آتش

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد هشدارهایی که نسبت به سرایت بحران سوریه به کشورهای هم جوار بر سر زبان ها می آمد جنبه فعلیت به خود گرفته است. به ویژه با مداخله خارجی، به خصوص از سوی اسرائیل و احتمال این که این رژیم گمان کند در این وضعیت می تواند با حزب الله بجنگد، احتمال تشدید بحران در سرزمین شام و خاک لبنان افزایش می یابد. لبنان در حال حاضر در وضعیت بی ثباتی به سر می برد. تنش های سیاسی به قوت خود باقی است و در این میان شلیک دو موشک به سمت جنوب لبنان و شلیک موشک از جنوب لبنان به سمت سرزمین های اشغالی نگرانی را از انفجار وضعیت سیاسی در لبنان افزایش داده است. سخنرانی سید حسن نصرالله در حمایت از بشار اسد به عنوان یکی از مهره های کلیدی مقاومت، جنگیدن نیروهای حزب الله با همین رویکرد در سوریه و فتح جبهه های جدید به سود حکومت سوریه نشانه هایی است که برخی از تحلیلگران عاملی برای گسترش جنگ در منطقه می دانند. در این میان مواضع کشورهای عربی به ویژه اعراب سنی در راس آنها عربستان نیز تاثیرگذار است.

عواض العسیری، سفیر عربستان در بیروت با شماری از چهره های بارز سنی دیدار کرده و از آنها خواسته است تا جبهه ای مسلحانه علیه حزب الله و نفوذ ایران در لبنان تشکیل دهند.

در همین رابطه روزنامه العرب، چاپ لندن، در تازه ترین گزارش خود خبر از تلاش های تازه سفیر عربستان در لبنان علیه حزب الله داد و نوشت که عواض العسیری، سفیر عربستان در بیروت با شماری از چهره های بارز سنی دیدار کرده و از آنها خواسته است تا جبهه ای مسلحانه علیه حزب الله و نفوذ ایران در لبنان تشکیل دهند. وی در این دیدار به آنها گفته است که بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله که در آن اعلام کرد حزب الله در کنار اسد در سوریه می جنگد تشکیل چنین جبهه ای ضروری است.

به گفته این منابع العسیری با تمام سلام، نخست وزیر و خلف او نجیب میقاتی، همچنین با سلیم الحص، عمر کرامی و فواد سنیوره دیدار کرده و از آنها خواسته است که موضعی یکپارچه در لبنان و اتفاقاتی که در شمال این کشور می افتد، اتخاذ کنند و راه های چگونگی برخورد با آن را نیز مورد بررسی قرار دهند. او به آنها هشدار داده است که با ادامه این وضعیت حزب الله بر کل لبنان مسلط خواهد شد و نباید به آن اجازه داد که به این هدف برسد. وی نسبت به دخالت حزب الله در جنگ سوریه نیز هشدار داده و گفته است که دخالت آن به سود جریان طایفه شیعه و در سوریه به سود طایفه علوی خواهد بود و نباید اجازه ادامه چنین کاری را به آن داد.

سفیر عربستان همچنین به این پنج رهبر بارز سنی لبنانی هشدار داده است که در صورتی که نتوانند افکار عمومی سنی را رهبری کنند، این مساله باعث می شود تا جریان های تندروی سلفی که نقشی موثر در آموزش و مسلح ساختن نیروهای افراطی و اعزام آنها به سوریه دارند، تقویت شوند و کاری کاملا مغایر با فعالیت های حزب الله انجام دهند که در آن صورت کل لبنان وارد جنگی تازه خواهد شد.

به گفته این منابع العسیری از این افراد خواسته است که با او در تماس دائم باشند و در همه امور اعم از انتخابات یا تشکیل دولت یا امور کلی مرتبط با طایفه سنی با او هماهنگ کنند.  

به اعتقاد ناظران هدف اصلی تحرکات ریاض راندن سنی ها به رویارویی با حزب الله و قرار دادن این حزب در اولویت سیاست های اصطکاکی شان است.

فشارها به میشل عون، یکی از رهبران موثر مسیحیان و از متحدان حزب الله افزایش یافته و از او خواسته اند که یا به حزب الله فشار بیاورد تا مواضع خود را تعدیل کند یا خود از جریان 8 مارس خارج شود.

از سوی دیگر بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله طایفه مسیحی نیز جلسه های فشرده ای را برگزار کرده اند تا به یک موضعی ثابت در برابر تحولات سوریه و فعالیت های جریان های شیعه و سنی برسند. آنها تا کنون خود را نه در برابر اسد و نه در کنار اسد می دانستند و به همین دلیل با هر گونه ورود به جنگ سوریه مخالف بودند.

در این میان فشارها به میشل عون، یکی از رهبران موثر مسیحیان و از متحدان حزب الله افزایش یافته و از او خواسته اند که یا به حزب الله فشار بیاورد تا مواضع خود را تعدیل کند یا خود از جریان 8 مارس خارج شود.

زیاد ماجد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه امریکایی در پاریس در این باره می گوید: «تا سال 2011 حزب الله تلاش بسیاری می کرد تا ذهنیتی منحصر به فرد و ایجابی از خود در افکار عمومی جهان عرب ایجاد کند اما اکنون که می بیند نظام اسد با خطر سقوط دست و پنجه نرم می کند، مواضع خود را تغییر داده و با دستورالعمل ایرانی در مخالفت با اندیشه های عربی در تعامل با اسد رفتار می کند.»

غسان العزی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه لبنان نیز در این باره می گوید: «ایرانی ها از حزب الله خواسته اند که در کنار اسد در سوریه بایستد و تا آخر پشت او را خالی نکند برای این که این جنگ در نهایت آینده هم پیمانی ایران و سوریه و حتی تغییر کل آینده منطقه را هدف قرار داده است.»

در این میان تحرکات اسرائیل نیز توجه ها را به سوی خود جلب کرده است. به نظر می رسد که اسرائیلی ها قصد دارند به نیابت از غرب یا بنا به تشخیص دولت تندروی تلاویو، جنگی را در منطقه آغاز کنند که در صورت آغاز ممکن است کل منطقه را درنوردد.

در همین رابطه روزنامه عبری هاآراتص می نویسد که جنگ کوچک داخلی ای که اکنون در خیابان های طرابلس مشاهده می شود ممکن است به زودی به خیابان های بیروت کشیده شود. لبنان در حال حاضر بیش از هر زمانی در معرض انفجار قرار دارد و انتظار می رود به طور نامنظمی منفجر شود!

این روزنامه اسرائیلی در ادامه می نویسد: جنگ موجود در شمال که میان علوی ها و سنی ها جریان دارد چیز تازه ای نیست اما آن چه تازگی دارد ورود رسمی حزب الله در جنگ سوریه است که این مساله می تواند فورا جنگ را از طرابلس به خیابان های بیروت بکشاند.

هاآرتص همچنین تسلط حزب الله بر عرصه سیاسی لبنان را جدی می داند به ویژه که در حال حاضر جریانی که بتواند جلوی قدرت حزب الله بایستد وجود ندارد. از جانب ارتش نیز هیچ پیش بینی ای که بتواند در برابر حزب الله تاب بیاورد، وجود ندارد.

این روزنامه همچنین می نویسد که تلاویو منتظر کوچک ترین تحرکی از سوی حزب الله در لبنان است تا فورا وارد جنگ شود و حمله ای تمام عیار را به لبنان انجام دهد. مساله ای که می تواند در نهایت به سود سوریه تمام شود چرا که در این صورت می تواند افکار عمومی جهان عرب را تغییر داده و برای رویارویی با اسرائیل آنها را بسیج کند. 

کلید واژه ها: حزب الله لبنان سوریه سنی عربستان


نظر شما :