تذکر وزارت خارجه به بحرین

۰۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۱۶۶۹۷ سرخط اخبار
معاون وزیر خارجه کشورمان با توصیه به بحرین برای رعایت خطوط قرمز مسلمانان، تأکید کرد مسأله "شیخ عیسی قاسم" به جهان اسلام مربوط است.
 
"حسین امیر عبداللهیان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، گفت: ورود به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم روحانی عالیقدر که از رهبران مهم جهان اسلام است، خطایی راهبردی و استراتژیک بود.
 
وی افزود: نوع حمله و شراکت برخی از کشورهای منطقه در همراهی نیروهای امنیتی و نظامی برای ورود به منزل ایشان، با واکنش های متعدی در بحرین همراه شد.
 
امیرعبداللهیان اظهار داشت: بنده نیز به صراحت اعلام کردم که حکومت بحرین وارد خطوط قرمز مسلمانان شده است و الان هم مایلم با صدای بلند اعلام کنم که مساله شیخ عیسی قاسم به جهان اسلام مربوط است و نه صرفا یک موضوع داخلی در بحرین.
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: وزیر خارجه بحرین در واکنش به موضع ایران، به دبیرکل سازمان ملل، خانم اشتون و اتحادیه عرب نامه هایی نوشت و ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرد؛ که چنیین چیزی به هیچ وجه صحت ندارد.
 
وی تأکید کرد: ایران در امور داخلی بحرین دخالت نمی کند؛ بلکه کسانی در امورداخلی بحرین دخالت کرده اند که هنوز تانک ها و نیروهای نظامی شان در بحرین وجود دارد.
 
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دوستان ما در بحرین این را نمی بینند اما موضع ایران را در حمایت از یک عالم جهان اسلام دخالت تلقی می کنند.
 
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: توصیه نخست ما به وزیر محترم امور خارجه بحرین این است که .. به خوبی میدانید ایران هیچ دخالتی در بحرین نداشته و ندارد زیرا اگر دخالت می کرد اکنون و ضع طور دیگری بود.
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: دوم اینکه به جای نامه پراکنی به دبیران کل مجامع بین المللی نامه ای دوستانه به مردم بحرین بنویسند و رابطه شان را با توجه جدی به مطالبات مردم صمیمی کنند.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما هیچ دخالتی در بحرین نداریم و توصیه می کنیم بحرین از طریق گفت وگوی ملی وارد راهکار سیاسی شود.
 
وی افزود: توصیه می کنیم که خطوط قرمز را رعایت کنند و رفتاری نکنند که جهان اسلام حساسیت نشان دهد.
 
عبداللهیان در خصوص احتمال بازداشت آیت الله شیخ عیسی قاسم گفت: حکومت بحرین آنقدر بی تدبیر و غیرحکیمانه رفتار نخواهد کرد که بخواهد شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند.
 
عبداللهیان درباره تحولات کنونی بحرین اظهار داشت: چیزی به عنوان گفت وگوی ملی جدی و فراگیر را در بحرین شاهد نیستیم؛ البته طرف های مختلف سعی کردند درگفت وگوها شرکت کنند اما طولانی شدن این گفت وگوها و عدم ورود افراد مؤثر از جانب حکومت و از جانب معارضان، و تداوم سرکوب و خشونت در بحرین باعث شده چیزی به عنوان گفت وگوی ملی در بحرین به نتیجه مورد قبول نرسد.
 
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد:  البته تا کنون مقامات بحرین چندین بار از ایران خواسته اند به برون رفت از این وضعیت کمک کند، ولی ما هر بار علیرغم اعلام آمادگی، جدیتی را از سوی دولت بحرین شاهد نبوده ایم .

کلید واژه ها: بحرین شیخ عیسی قاسم


نظر شما :