تاکید سوریه بر حضور ایران در ژنو 2

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۱۷۱۰۵ سرخط اخبار

مشاور سیاسی بشار اسد با تاکید بر اینکه سوریه با حضور ایران در کنفرانس ژنو2 به عنوان یکی از دوستان سوریه موافق است، اعلام کرد: کنفرانس ژنو2 تحت نظارت روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار خواهد شد، نه کشورهای عربی.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت وگوی تلویزیونی اعلام کرد: کنفرانس بین المللی ژنو2 تحت نظارت سازمان ملل، روسیه و آمریکا برگزار خواهد شد نه نظارت مشترک کشورهای عربی.

 

وی ادامه داد: ما با حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 به عنوان یکی از دوستان سوریه موافقیم.

 

شعبان همچنین به روابط تاریخی میان سوریه با روسیه و چین اشاره کرده و گفت: این روابط باعث شده که این دو کشور مانع از هر گونه دخالت نظامی در سوریه شوند.

 

مشاور رسانه ای اسد جنگ علیه سوریه را جنگ جهانی و توطئه ای بزرگ علیه این کشور توصیف کرده و اظهار داشت: موضع اتحادیه عرب در بررسی مسائل و مشکلات کشورهای عربی موضعی مبهم است لذا باید هرچه سریعتر تغییر کند. ما از تصمیمات اتحادیه عرب تعجب نمی کنیم چرا که این تصمیمات در سایه ریاست قطر در اتحادیه عرب اتخاذ شده است.

 

شعبان همچنین تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب را نشان دهنده هویت و گرایش واقعی این اتحادیه خواند.

پیشتر نیز مقامات سوریه اعلام کرده بودند اتحادیه عرب از چارچوب وظایف خود خارج شده و تصمیمات این اتحادیه هیچ تاثیر مثبت یا منفی بر روند بحران سوریه ندارد.

مشاور رسانه ای اسد در ادامه تاکید کرد: بشار اسد در تعامل با ترکیه و قطر به عنوان نمانیده مردم سوریه تصمیم گیرنده است. سوریه کشور طائفه ای یا با گرایش های دینی نیست. چرا که ما از دهه 80 تاکنون از اخوان المسلمین رنج بردیم. ترکیه تلاش می کند جایگاه اخوان المسلمین در سوریه را به دست آورد و به این وسیله دوران شکوه عثمانی را بازگردانده و تصمیماتش را علیه سوریه اجرایی کند.

 

وی درباره نقش عربستان نیز تاکید کرد: به رغم اختلافات، مردم سوریه نسبت به عربستان که مهد اسلام و مامن مکان های مقدسی چون مکه و مدینه است تمایل دارند. اما موضع سوریه نسبت به عربستان با موضع مقامات سوریه نسبت به قطر تفاوت دارد ما زمانی که از قطر صحبت می کنیم در حقیقت از کشوری صحبت می کنیم که یک سوم آن را پایگاه های آمریکایی تشکیل داده اند.

 

درباره حوادث گذرگاه القنیطره نیز شعبان اعلام کرد: اختلاف میان اروپایی ها درباره حوادث سوریه بر مساله نیروهای سازمان ملل (آندو) نیز تاثیر گذاشته است به ویژه اینکه اخیرا دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد با حضور نیروهای روسی به جای نیروهای اتریشی که از این منطقه خارج شده اند مخالف است.

 

مشاور رسانه ای اسد همچنین تاکید کرد: اسرائیل بیشترین نفع را از حملات القنیطره می برد چرا که اهداف گروه های مسلح با اهداف اسرائیل همخوانی دارد. آنچه امروز در سوریه رخ می دهد در واقع بخشی ازتلاش برای ترسیم نقشه مجدد منطقه است. اما باید اعلام کنم که طراحان این نقشه هرگز موفق به تحقق اهدافشان نخواهند شد ما خواسته های مردم سوریه را درک می کنیم اما باید اعلام کنم آنچه در سوریه اتفاق می افتد در حقیقت نابود کردن زیرساخت ها و ارتش سوریه است. سوریه هشت هزار سال عمر کرده و هرگز تسلیم نخواهد شد. جنگ جهانی که در حال حاضر علیه سوریه آغاز شده در حقیقت با ایستادگی ارتش به پایان خواهد رسید.

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه عرب قطر


نظر شما :