کدام مقام اجرایی توافق لاریجانی و سولانا را بهم زد؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۱۷۱۲۷ سرخط اخبار
مناظره سیاسی دیروز، قرائت برخی ناگفته های حوزه سیاست خارجی و مسائل هسته ای بود. در مناظره ای هم که حداقل سه نفر از مناظره کنندگانش تجربه حضور در عرصه سیاست خارجی را داشتند نمی شد برخی ناگفته ذکر نشود. در بخشی از این مناظره علی اکبر ولایتی از توافق ضمنی لاریجانی و سولانا صحبت کرد که یک مقام اجرایی بلند پایه آن را بهم زده است.
 
به گزارش مهر، روز گذشته در مناظرات تلویزیونی هشت نامزد انتخاباتی، محسن رضایی و علی اکبر ولایتی هر دو  از یک توافق با سولانا در دورانی که علی لاریجانی رایزن هسته ای کشور بود سخن گفتند. مساله ای که سعید جلیلی تکذیب کرد و گفت که چنین توافقی نبوده است، نکته آن بود که علی اکبر ولایتی  اشاره کرد که « یکی از مقامات بلند پایه اجرایی ما در نماز جمعه سخنرانی کرد و گفت ما مذاکره هسته ای نمی کنیم و بعد تلکسی که  از  داخل ایران مخابره شده بود در مذاکره بعدی به لاریجانی نشان داد و گفت: ببینید مقامات گفته اند که مذاکره نمی کنیم و یک کارشکنی در کار دکتر لاریجانی ایجاد شد و مشابه آن را در سیاست خارجی داشتم».
 
ایما و اشاره ولایتی به مقام بلند پایه اجرایی به غیر از احمدی نژاد کس دیگری نمی توانست باشد. نماز جمعه ای هم که او در این باره سخنرانی کرده بود، جمعه 13 مهرماه سال 86 بود که مصادف با روز قدس هم بود. محمود احمدی نژاد در آن مراسم با اشاره به این که «از نظر ما ماجرای جنجالی هسته ای ایران خاتمه پیدا کرده است» گفت که «ما دیگر حاضر نیستیم که به عرصه سیاسی برویم و دربارة حقوق ملت ایران با برخی از قدرتها بنشینیم صحبت کنیم، به چه دلیل؟ ما یک عضو آژانس هستیم وحقوقی وتکالیفی داریم و تکالیفمان را کامل انجام دادیم. البته از حقوقمان کامل استفاده نکردیم.
 
او در ادامه به «بعضی ها» هم نصحیتی کرد و گفت که «بعضی ها در داخل هستند که متأسفانه دستشان به رسانه یا جایی بند است. اینها یا از روی ترس که برخی از این جنجالهای قدرتهای غربی را خیلی جدی حساب می کنند یا از روی موضوعات دیگری ناراحت اند. ناراحت هستند که مسئله هسته ای ایران این طور به فضل الهی به نفع ملت ایران حل شده است. ناراحت اند و می خواهند بی جهت در مسئله دخالت کنند. راه افتاده اند می گویند ما می خواهیم برای حل بن بست هسته ای راه حل بدهیم. کدام بن بست هسته ای؟ چه کسی در بن بست است؟ دنیا بداند ملت ایران این ملت الهی هیچ گاه بن بست نداشته است.
 
احمدی نژاد در ادامه سخنی گفت که بسیاری از رسانه ها با همان تیتر سراغ انعکاس آن سخنرانی رفتند: عده ای سرخود مذاکره می کنند! او گفت که « شما می خوهید آنها را از بن بست در بیارید؛ ملت ایران که در بن بست نیست، یا عده ای احساس مسئولیت کنند و سرخود بلند شوند بروند بخواهند با آنها مذاکره کنند، آنها هم استقبال کنند...»
 
دو هفته بعد از این سخنرانی غلامحسین الهام سخنگوی دولت در یکی از نشست های خبری خود از استعفای علی لاریجانی رایزن هسته ای کشورمان خبر داد و گفت که لاریجانی بارها استعفا کرده بود و سرانجام رییس جمهوری استعفای وی را پذیرفت. 
 
وی خبر داد که سعید جلیلی جایگزین علی لاریجانی خواهد شد. 
 
استعفای لاریجانی در آن مقطع در حالی مطرح شد که چند روز قبل تر ولادیمیر پوتین به ایران آمده و لاریجانی اعلام کرده بود که  پوتین پیشنهادی هسته ای به رهبر انقلاب ارائه داده است. این گفته هم با واکنش محمود احمدی نژاد همراه شد و گفت که  «هیچ پیشنهاد هسته ای مطرح نبود بلکه پوتین پیام دوستی و همکاری همه جانبه را آورده بود که ما نیز پیام ادامه همکاری ها و تاکید بر اراده جدی بر عملی شدن توافقات را داشتیم.»
 
چند روز قبل علی لاریجانی بعد از شش سال دلیل استعفای خود را بیان کرده و گفته بود که  «من حس می کردم یک نوع اختلاف جدی مدیریتی با آقای احمدی نژاد دارم. مسائل استراتژیک کشور با تانی و حساب شده پیش برود و احتیاج دارد همه بخش های مختلف همگرایی داشته باشد. کارهای لحظه ای نمی تواند صدق کند و برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند.»
 
وی گفته بود: «تا یک مدتی تحمل بود و بحث می کردیم اما از یک زمانی به بعد من دیدم به هرحال ایشان رئیس جمهور است و حق دارد و لزومی ندارد که بنده مزاحم ایشان باشم و نمی خواستم حضوری تحمیلی داشته باشم. در واقع سطح من این نبود.»

کلید واژه ها: علی لاریجانی احمدی نژاد ولایتی


( ۴ )

نظر شما :