بارسلون میزبان نمایندگان دمشق و واشنگتن بود

افشای دیدار مخفی نمایندگان اسد و اوباما

۲۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۱۷۱۷۵ اخبار اصلی خاورمیانه
به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، طرف سوری پیشنهاد داد که از طرف دمشق یک فرد دینی که در عین حال صاحب سمت شبه رسمی در حکومت اسد است و از چهره های معنوی، اسلامی و ملی سوریه محسوب می شود، در این دیدار حاضر شود
افشای دیدار مخفی نمایندگان اسد و اوباما

دیپلماسی ایرانی: شاید کسی باور نکند که مقام های امریکایی و سوری به دور از دوربین رسانه ها در پایان ماه می در بارسلون گرد هم آمدند و با یکدیگر مذاکرات مفصلی را انجام دادند.به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، طرف سوری پیشنهاد داد که از طرف آن یک فرد دینی که در عین حال صاحب سمت شبه رسمی در حکومت اسد است و از چهره های معنوی، اسلامی و ملی سوریه محسوب می شود، حاضر شود. طرف امریکایی نیز یک هیئت عالی رتبه از وزارت امور خارجه را اعزام کرد، البته در این جمع رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه حضور نداشت، کسی که تمامی محساباتش برای یکپارچه سازی مخالفان بشار اسد اشتباه از کار در آمده است. قرار بر این بود که نماینده رسمی طرف امریکایی در این جلسه سفیر ایالات متحده امریکا در بارسلون، آلان سلومون باشد اما در لحظه آخر این تصمیم لغو شد.

حضور یک شخصیت دینی از سوی سوریه واشنگتن را به این باور رسانده است که جریان های سلفی تندرو، وابسته به القاعده در میان مخالفان نفوذ کرده اند و از ریشه این جریان را زیر و رو کرده اند، و این خطری بزرگ محسوب می شود، بنابراین در این مذاکرات آنها به این توافق رسیدند که برای ناتوان کردن آنها به یکدیگر کمک کنند. در عین حال، مرد روحانی سوری نسبت مخاطرات جبهه النصره در برابر اسلام معتدل هشدار داد و گفت که تسلط آنان بر بخشی از اراضی سوریه را نباید ساده گرفت. وی همچنین گفت، جنگ رسانه ای حقایق سوریه را پوشانده و این مسلمانان سنی در سوریه هستند که اسلام معتدل را نمایندگی می کنند که به تساهل و تسامح اعتقاد دارند، اکثریت این گروه طرفدار بشار اسد علیه گروه های تندرو هستند. وی همچنین گفت که امروزه در سوریه همه جهان در حال جنگ هستند.

ارسال این نماینده دینی به بارسلون برای مذاکره با امریکایی ها همه معادلات جاری نزد غربی ها را به هم زده است، در حالی که پاریس احمد معاذ الخطیب را نماینده دینی مردم سنی سوریه می داند، این حرکت دمشق حرکتی هوشمندانه و زیرکانه محسوب می شود که توانست واشنگتن را به حضور نماینده دینی خود قانع کند.

ارسال این نماینده دینی به بارسلون برای مذاکره با امریکایی ها همه معادلات جاری نزد غربی ها را به هم زده است، در حالی که پاریس احمد معاذ الخطیب را نماینده دینی مردم سنی سوریه می داند، این حرکت دمشق حرکتی هوشمندانه و زیرکانه محسوب می شود که توانست واشنگتن را به حضور نماینده دینی خود قانع کند. همچنین نشان داد که غرب نسبت به وقایع جاری در سوریه کاملا بیگانه است و لازم است که واشنگتن در محاسبات خود تجدید نظر اساسی کند.

نشست بارسلون همچنین نشان داد که امریکایی ها از دو مساله دور نیستند، یکی اهمیت استمرار مبارزه با تروریسم در سوریه تا شکست کامل آن و دیگری راه حل سیاسی که تنها راه حل برای بازگرداندن ثبات به سوریه و مناطق آن محسوب می شود، علاوه بر آن برای رسیدن به این اهداف باید با روس ها در تماس دائم باشند.

 

در چارچوب مواضع جدید امریکا در برابر بحران سوریه، شاهد تحولی جدی هستیم، روشن است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا میل تازه ای پیدا کرده است تا میان پنتاگون و رهبران میانی ارتش امریکا برای غلبه بر بحران سوریه رابطه ایجاد کند تا این پرونده از انحصار وزارت امور خارجه این کشور که بارزترین آنها رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه است، خارج شود.

بنا به اطلاعات دیپلماتیک جدید، بحران سوریه سبب شد تا فاصله ای عمیق میان کاخ سفید و پنتاگون رخ دهد، این مساله باعث شد تا اوباما خود شخصا پرونده را به دست بگیرد و کار را برای جبران این شکاف به دریک شوالیه، معاون وزیر دفاع امریکا در امور امنیتی که شخصا مورد وثوق باراک اوباما است، بسپارد. این بدان معنا است که رئیس جمهوری امریکا اهمیت بسیاری به نظرات ارتش امریکا و وزارت دفاع خود در قبال بحران سوریه می دهد. بنابراین بر اساس اطلاعات به دست آمده تقسیم کاری به ترتیب زیر در دستگاه سیاست خارجی امریکا زیر نظر باراک اوباما ایجاد شده است:

  • جان کری، وزیر امور خارجه کار نزدیک ساختن دیدگاه های امریکا و روسیه را بر اساس شراکت تازه تعریف شده کری – لاوروف برای رسیدن به راه حل سیاسی از طریق ژنو 2 بر عهده بگیرد.
  • رابرت فورد، به عنوان مرد مورد اعتماد کری ارتباط با مخالفان سوری را حفظ کند، که البته نشان می دهد جایگاهش در پرونده سوریه به ویژه با رفتن هیلاری کلینتون از وزارت امور خارجه بسیار تنزل پیدا کرده است. نباید فراموش کنیم که او نظریه "شیطانی که می شناسیم (منظور جریان های سلفی مسلح) بهتر از شیطانی که نمی شناسیم (بشار اسد) است"، را مطرح کرد. همچنین او بود که گفت باید کاری کنیم که بشار اسد از رسیدن جبهه النصره به اتاق خوابش همیشه در وحشت باشد.
  • در این میان ستاره اقبال دریک شوالیه در پرونده سوریه صعود کرده است. او که مورد اعتماد باراک اوباما است مسئول رابطه میان فرماندهان میانی ارتش امریکا با پنتاگون است. این نشان می دهد که امریکا از سیاست سابق خود که فورد پیگیری می کرد، فاصله گرفته و در رابطه با مبارزه با تروریسم در سوریه به دمشق نزدیک شده است. این جریان همچنین نسبت به گسترش ناآرامی های سوریه به دیگر کشورهای همسایه به ویژه لبنان نیز دائما هشدار می دهد.  

منابع آگاه به الاخبار گفته اند که واشنگتن دیدگاه خود را در برابر بحران سوریه کاملا عوض کرده است. دریک شوالیه گفته است که "ما نمی خواهیم که اسد به هر قیمتی کنار برود. اگر بنا باشد مخالفان او را القاعده و اعضای النصره تشکیل دهند اولویت نخست ما مبارزه با آنها خواهد بود. ما نمی خواهیم به سوریه نیرو بفرستیم. این توصیه ای است که دوستان ما در منطقه نیز به ما کرده اند. آنها می گویند عدم ارسال ارتش از سوی شما به سوریه هم برای ما بهتر است همه برای شما."

وی همچنین تاکید می کند، کاخ سفید برای رسیدن به راه حل در سوریه با کمک روسیه از طریق ژنو 2 کاملا جدی است و مسکو نیز برای رسیدن به این هدف هم کاملا جدی است.

شوالیه اذعان می کند که برگزاری نشست ژنو 2 کار بسیار سختی است و معلوم نیست که نتایج آن چه خواهد بود ولی آن چه مسلم است هم مسکو و هم واشنگتن در حل مسالمت آمیز بحران سوریه مصمم هستند. امریکا هم از این که بحران سوریه به یک بحران بزرگ بین المللی تبدیل شود و امنیت منطقه را تهدید کند، به شدت نگران است. برای همین تلاش می کند که خود نیز علیه تروریسم و مبارزه با آن وارد عمل شود.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه امریکا


نظر شما :