نشست بررسی نقش سیاست خارجی در انتخابات

به پدرخواندگی های منطقه ای پایان دهیم

متن پاسخ نمایندگان نامزدهای انتحابات ریاست جمهوری به سومین سوال مطرح شده در نشست بررسی نقش سیاست خارجی در انتخابات که در دیپلماسی ایرانی در حال برگزاری است.
به پدرخواندگی های منطقه ای پایان دهیم

دیپلماسی ایرانی: بیست و سومین نشست از نشست های دیپلماسی ایرانی همزمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاست خارجی و انتخابات ریاست جمهوری در محل روزنامه اطلاعات و به میزبانی سایت دیپلماسی ایرانی در حال برگزاری است . در این جلسه نمایندگان کاندیداهای تایید شده به ارائه نظرات خود پرداختند. در بخش سوم این نشست نمایندگان حاضر در جلسه به این سوال پرداختند که راهکار شما در سیاست خارجی در مورد تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه برای لغو این تحریم ها چیست؟

علیرضا اکبری، نماینده دکتر محسن رضایی

باید محیط سیاست خارجی بازسازی شود

از منظر سیاست خارجی طبیعتا تحریم هدف نیست بلکه ابزاری در کشاکش سیاست خارجی است. اگر چه تحریم اقتصادی علیه ما اعمال می شود اما بیشتر تاثیرات اجتماعی و سیاسی آن بیشتر از تحریم های اقتصادی است. این که چقدر و تا چه اندازه می توان از خرد جمعی و امکانات کشور استفاده کرد تا در سیاست خارجی همه امکانات را برای رفع این تحریم ها بسیج کنیم به رویه دولت باز می گردد. آقای رضایی معتقد است که ما باید از مسیری که بر ما حاکم شده جلوگیری کنیم. یعنی این که از روند جلسه – قطعنامه – تحریم که تا کنون داشته ایم جلوگیری کنیم و این فرایند را با پشتوانه ملی تغییر دهیم. دستگاه دیپلماسی باید نگاهش به این باشد که باید یک راه حل اساسی برای حل مشکلات امنیتی – حقوقی در نظر گرفته شود، چرا که غرب مسائل امنیتی را تبدیل به مسائل حقوقی کرده و تلاش دارد از آنها علیه ما استفاده کند. ما باید محیط سیاست خارجی خود را بازسازی کنیم و یک تصمیم و یک دستور العمل جدی در این زمینه اتخاذ کنیم. بعضی ها فهرستی در این رابطه در جیب دارند ولی هنوز چانه ای بر سر آن نزده اند، یعنی هنور در فلسفه آن گیر کرده اند. ما باید مسیر تحریم ها را بر این اساس تغییر دهیم.

علیرضا آلادپوش، نماینده مهندس محمد غرضی

تکیه بر انسجام ملی تنها راه حل مشکلات

من با بخشی از مواردی که آقای اکبری گفتند، موافقم. دولت آقای غرضی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و تنش زدایی و حضور فعال در نهادهای بین المللی و نقش آفرینی در مسائل بین المللی تاکید دارند. اگر ما بر روی نیروهای کارآمد خود تکیه می کردیم قبل از این که این تحریم ها بر ما اعمال شوند، ما می توانستیم از بروز آنها جلوگیری کنیم. آن چه تا کنون بوده ما از روابط خود با دوستان و همسایگانمان استفاده نکردیم. دشمنان ما هم دقیقا از همین زاویه ما را تحت فشار قرار گذاشته اند و دولت را در بن بست قرار داده اند. به اعتقاد آقای مهندس غرضی ما باید با تکیه بر مردم، تجار و حتی گردشگرانی که به کشورهای دیگر می روند، به رفع تحریم ها کمک کنیم. به گونه ای که آنها را قانع کنیم که در تحریم هایی که علیه ما می شود مشارکت نکنند. ما باید بر تولیدات داخلی و انسجام ملی خود تکیه کنیم و به این ترتیب قدرت خود را افزایش دهیم. دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات بزرگ نیست و نخواهد بود. هر گاه ملت و اراده ملی در این ارتباطات وجود داشته ما به موفقیت و سربلندی رسیده ایم، هر گاه ما به تنهایی به سراغ مشکلات رفتیم نه تنها شکست خورده ایم بلکه هزینه های آن را متحمل مردم هم کرده ایم.

علی خرم، نماینده دکتر محمد عارف

برخی درباره تحریم ها به مردم دروغ می گویند

از دید آقای دکتر عارف تحریم های بین المللی سه عامل دارد؛ اول، عدم شناخت به شورای امنیت رفتن توسط مسئولین امر است. مسئولین امر مرتبا می گفتند که ما را از قطعنامه های شورای امنیت نترسانید. هر وقت که به آنها در این زمینه هشدار می دادیم ما را شماتت می کردند. آن گاه می گفتند که این قطعنامه ها کاغذ پاره هستند، این حرف را نه تنها آقای رئیس جمهور بلکه دیگر افراد نیز زدند. اکنون که به این وضعیت رسیده ایم آیا نباید آنها بیایند از مردم ایران عذرخواهی کنند. دوم سیاست خارجی غیر سازنده در مذاکرات است. فراموش نکنیم که اولین قطعنامه در سال 1385 بود. باید بگویم که ما همه تحریم های بین المللی ر در این 8 ساله گرفتیم. عده ای فریب می دهند که ما از اول هم تحریم می شدیم اما نمی گویند که آن تحریم ها جنبه حقوقی نداشتند اما اکنون تحریم ها جنبه حقوقی گرفته اند. یعنی اعمال تحریم های یکجانبه از سوی امریکا و اروپا همگی تحت چارچوب حقوقی اعمال شده اند. در مساله سوم، دشمنی دشمنان ما دامنگیر ما شده است. این مساله باید بررسی شود و اشکالات موجود در این زمینه برطرف شوند. کسی باید بیاید که تمامی مسائل را درک کند و بعدا کلاف مذاکرات را در دست بگیرد. آقای عارف در این زمینه طرح دارد. همانند همه نامزدهای دیگر که آنها نیز طرح دارند. خدا را شکر که آنها نیز به این مشکل پی برده اند و طرحی برای حل این مشکلات دارند. ما باید برای حل این مساله از دیپلمات های زبده استفاده کنیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم. بخشی از تحریم ها علیه ما غیر قانونی هستند در حالی که ما منفعلانه در برابر آنها عمل می کنیم، یعنی در چارچوب های حقوقی نیستند، ما باید به کمک کارشناسان زبده برویم بسیاری از گره های موجود در برابر شرکت ها و بانک هایمان را باز کنیم و اجازه ندهیم که بیش از این تحت فشار باشند.

امیر حسین زمانی نیا، نماینده دکتر حسن روحانی

اعتمادسازی از طریق تدبیر ممکن است نه از راه رجزخوانی

در مورد تحریم های شورای امنیت، باید به این نکته اشاره شود که برای این که بتوانند پرونده ما به شورای امنیت برود نظر دوستان ما نیاز بود، یعنی روسیه و چین، اما برای خروج پرونده ما از شورای امنیت نیاز به موافقت دشمنان ما یعنی امریکا وجود دارد. بنابر این باید درک عمیقی در این زمینه به وجود بیاید. ما باید درک کنیم که کشور با بحران عمیقی مواجه است و برای حل آن باید از کارشناسان زبده استفاده کنیم. باید برای حل تحریم ها یک برنامه دقیق به دور از هر گونه تهدید و توهم تدوین شود. باید اعتمادسازی و ایجاد برنامه ای منطبق با عقلانیت و ایجاد اعتماد داخلی حاصل شود. اعتمادسازی تنها از طریق تدبیر و تعقل ممکن است نه از راه پدرخواندگی منطقه ای و رجزخوانی. در دوران 22 ماهه آقای روحانی که می گویند ما ضعیف عمل کردیم باید به این نکته اشاره کنم که یک قطعنامه تحریمی علیه ما اعمال نشد. ما اگر یک گام به عقب نشستیم برای این بود تا چرخه هسته ای در داخل را تکمیل کنیم. نباید فراموش کرد که میان شورای حکام و شورای امنیت تفاوت بسیاری وجود دارد، در شورای تحکیم قطعنامه و تحریم وجود ندارد اما در شورای امنیت همه اینها وجود دارد.

محمد آرین نژاد، نماینده دکتر محمد باقر قالیباف

استفاده از تجربه شهرداری در سیاست خارجی

برای این که بتوانیم در پرونده هسته ای حضور قوی داشته باشیم آقای دکتر قالبیاف چند برنامه دارند. ایجاد یک حرکت منسجم ملی برای استفاده از ظرفیت های ملی، استفاده از ظرفیت های بین المللی و حقوقی کشور برای ارتقای روابط خارجی و منطقه ای، ایجاد راهکار مقاومت و تعامل با استفاده از استراتژی توانمندی های منطقه ای، استفاده از توانمندی های منطقه ای برای استفاده در سطح تعاملات بین المللی با هدف افزایش سطح روابط بین المللی، تنش زدایی و اعتمادسازی با هدف نزدیکی به کشورهای منطقه، تاسیس شورای عالی دیپلماسی ایرانی و اجرای برنامه جامع این دیپلماسی در کشور و تقویت کادر تخصصی دیپلماسی ایران برای تقویت روابط خارجی از جمله برنامه های آقای قالیباف هستند. البته این بدان معنا نیست که این مسائل تا کنون نبوده است. باور بر این است که ما دیپلمات ها و نیروهای قوی و با تجربه داریم و می توانیم با بازسازی دستگاه دیپلماسی از آنها استفاده کنیم.

در بحث سیاست منطقه ای که صحبت شد، آقای قالیباف بنیادی را بنیانگذاری کردند با عنوان بنیاد شهرداران آسیایی. ایشان معتقدند که ما باید به طور نظری در سطح تعامل جهانی بیندیشیم و سطح منطقه ای عمل کنیم. ایشان از 5 سال پیش به فکر این موضوع بوده اند. ایشان توانسته اند تحت عنوان همگرایی آسیایی همکاری های منطقه ای و آسیایی را به وجود بیاورند. ایشان درصددند در صورت انتخاب برای خدمت به مردم از این امکان نیز استفاده کنند.

کلید واژه ها: نشست بررسی نقش سیاست خارجی در انتخابات


نظر شما :