بحران سوریه شکاف شیعه و سنی را تشدید کرد

خاورمیانه در لبه پرتگاه

۲۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۹۱۷۲۲۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
شیوع فرقه گرایی در سوریه و رشد قارچ گونه گروه های تندروی سنی و شیعه در منطقه ریسک سقوط واژه کشور را به همراه دارد چرا که هم اینک هر گروهی برای خود رسانه هایی دارد و ارتش خود را تشکیل داده است. .
خاورمیانه در لبه پرتگاه

دیپلماسی ایرانی: حضور حزب الله در جنگ شهری سوریه به شکاف بین شیعه و سنی دامن زده و این امر می تواند با تقویت مواضع تندروها در هر دو طرف، پتانسیل درگیری ها را به دیگر کشورهای منطقه تزریق کند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه شیعه حزب الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد به روشنی اعلام کرده که از بشار اسد در سوریه حمایت می کند. از سوی دیگر برخی نیروهای نظامی شیعه عراقی نیز در حمایت از اسد در مقابل معترضان که عمدتا سنی مذهب هستند، به سوریه وارد شده اند.

این روند بار دیگر سنی ها را در مقابل شیعیان قرار داده است. در حالی که عبدالعزیر الشیخ، روحانی برجسته در عربستان سعودی سنی مذهب از دولت ها می خواهد با فرقه گرایی مبارزه کنند، برخی روحانیون در قطر خواستار پیوستن سنی ها به نیروهای معترض در سوریه هستند.

در مقابل جورج صبرا از ائتلاف ملی سوریه ، حزب الله ، شیعیان ایران و عراق را به دامن زدن به فرقه گرایی ها در سوریه متهم می کند. سلمان شیخ، از موسسه بروکینگز در دوحه می گوید: آنچه که ما هم اکنون از آن می هراسیم به راه افتادن فرقه گرایی در منطقه است که می تواند به شرایط نابسامان عراق و لبنان نیز دامن بزند.

این در حالی است که حزب الله به وضوح در درگیری های القصیر نقش داشت و سرانجام نیز کنترل این شهر در اختیار نیروهای حامی دولت سوریه قرار گرفت. تحلیلگران می گویند بحران اخیر در القصیر هم اکنون نیز تنش ها در خاورمیانه را تشدید کرده است.

اسد و طرفدارانش در سوریه به اسلام علوی که شاخه ای از اسلام شیعه است اعتقاد دارند و این در شرایطی است که در جهان اسلام، شیعیان در مقابل سنی ها در اقلیت هستند. شیخ می گوید ارتباط حزب الله با درگیری های فرقه ای تنش هایی را در لبنان و جهان عرب ایجاد کرده است.

تنش های فرقه ای در منطقه به سطح نگران کننده ای رسیده است. هرچند این تنش ریشه تاریخی دارد اما اکنون فاکتور سیاسی نیز به آن اضافه شده که موضوع را فراتر از یک مساله مذهبی نشان می دهد.

طوفان عراقی

نوری المالکی، نخست وزیر عراق که دولت شیعه اش با مخالفت هایی از جانب سنی ها مواجه است، روز یکشنبه هشدار داد که طوفانی در حال درنوردیدن منطقه است. طوفانی به نام فرقه گرایی. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که ماه گذشته مراسم خاکسپاری عراقی هایی که دوشادوش نیروهای اسد در سوریه جنگیده بودند، در عراق برگزار شد.

یک تحلیلگر مسائل منطقه در امارات متحده عربی می گوید، تنش های فرقه ای در منطقه به سطح نگران کننده ای رسیده است. به گفته وی هرچند این تنش ریشه تاریخی دارد اما اکنون فاکتور سیاسی نیز به آن اضافه شده که موضوع را فراتر از یک مساله مذهبی نشان می دهد.

عربستان سعودی، به عنوان کشوری که در آن خانه کعبه بنا شده است، یک قدرت منطقه ای به شمار می رود که حامی سنی هاست و در مقابل ایران کانون اصلی شیعیان جهان اسلام به شمار می رود.انتظار می رود با ادامه شرایط موجود در سوریه، دمشق آشوب و درگیری را به کشورهای همسایه خود صادر کند. هم اکنون فرقه گرایی در سوریه به وضوح ناآرامی ها در لبنان را تشدید کرده است.

آنچه که برای کشورهای منطقه نگران کننده است، قدرت گرفتن دوباره گروه هایی مانند القاعده تحت تاثیر جدال شیعه و سنی است. تقویت القاعده به معنی تهدید جدی خاورمیانه خواهد بود.

واکنش کشورهای حوزه خلیج فارس

آنچه که برای کشورهای منطقه نگران کننده است، قدرت گرفتن دوباره گروه هایی مانند القاعده تحت تاثیر جدال شیعه و سنی است. تقویت القاعده به معنی تهدید جدی خاورمیانه خواهد بود. از سوی دیگر خصومت دیرین ایران و عربستان سعودی نیز این روزها از طریق جنگ نیابتی در سوریه، یمن، بحرین و لبنان دنبال می شود.

 خبرگزاری فرانسه در ادامه این نوشتار در راستای جنگ تبلیغاتی غرب ادعا می کند که گروه های مسلح شیعه تحت حمایت ایران به نبرد در سوریه ادامه می دهند و این در حالی است که گروه های سنی راسا و معمولا برخلاف میل کشورهایشان در سوریه فعالیت می کنند. برای مثال عربستان سعودی بارها به شهروندانش در مورد دخالت در بحران سوریه هشدار داده است.شیوع فرقه گرایی در سوریه و رشد قارچ گونه گروه های تندروی سنی و شیعه در منطقه ریسک سقوط واژه کشور را به همراه دارد چرا که هم اینک هر گروهی برای خود رسانه هایی دارد و ارتش خود را تشکیل داده است. به این ترتیب می تواند گفت که جهان عرب به سوی درگیری های گسترده حرکت می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

انتشار اولیه: سه شنبه 21 خرداد 1392/ باز انتشار: شنبه 25 خرداد 1392

کلید واژه ها: سوریه حزب الله القاعده


نظر شما :