واقعیتی که آمریکا آن را نادیده می گیرد

ناکارآمدی بمب های سنگرشکن در تغییر محاسبات ایران

۲۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۹ کد : ۱۹۱۷۲۸۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
آزمایش موفق بمب های سنگرشکن جدید در آمریکا نمی تواند تغییری در تمایلات هسته ای ایران ایجاد کند. اما مقامات آمریکایی بر این باورند که وجود بمب های سنگرشکن می تواند موضع مذاکره ای آنها در گفت و گو با هیات ایرانی برسر پرونده هسته ای را تقویت کند.
ناکارآمدی بمب های سنگرشکن در تغییر محاسبات ایران

دیپلماسی ایرانی: آمریکا بمب سنگر شنکن جدید خود را برای نخستین بار سال گذشته آزمایش کرده است. این را رسانه های اسرائیلی به نقل از مقاماتی گزارش داده اند که در جریان این آزمایش قرار داشته اند.به گزارش دیپلمات؛ رسانه های اسرائیلی ادعا کرده اند که آمریکا این بمب های سنگرشکن جدید را علیه یک تاسیسات هسته ای زیرزمینی به کار برده که ده ها متر زیر زمین بنا شده بود و این بمب ها توانستند این تاسیسات را تخریب کنند.

هرکدام از این بمب های سنگرشکن با هزینه ای در حدود سه و نیم میلیون دلار ساخته می شوند و بمب افکن های B-2 مسئول حمل این بمب ها هستند.تحلیلگران  ادعا می کنند آمریکا زمانی تصمیم به ساخت بمب های سنگرشکن جدید گرفت که تردید های در مورد توانایی بمب های متداول برای تخریب تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران مطرح شد. تاسیساتی به نام فوردو که در اعماق کوه های نزدیک قم بنا شده اند.

پیش از این وال استریت ژورنال  گزارش داده بود که بمب های سنگرشکن آمریکا تقویت شده اند تا بتوانند تاسیسات فوردو را منهدم کنند. از سوی دیگر سیستم جهت یابی و هدف گیری این بمب ها نیز ارتقاء یافت تا دقت در نشانه گیری را افزایش دهد.گزارش ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند نتایج آزمایش را با متحدان خود مانند اسرائیل در میان بگذارند تا نشان دهند در صورتی که مذاکرات هسته ای در مورد ایران به شکست بیانجامد، در اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران عزم راسخی دارند. از سوی دیگر مقامات آمریکایی بر این باورند که وجود بمب های سنگرشکن می تواند موضع مذاکره ای آنها در گفت و گو با هیات ایرانی برسر پرونده هسته ای را تقویت کند.

هرچند بمب های سنگرشکن می توانند زمان بیشتری را برای مذاکرات به منظور به نتیجه رسیده ایجاد کنند، نمی توانند راه حلی برای مساله هسته ای ایران باشند که بیش ازآنکه مساله ای نظامی باشد، موضوعی سیاسی به شمار می رود. برخی بر این باورند که ساخت بمب های جدید در آمریکا حاکی از ناتوانی مقامات کاخ سفید از درک این واقعیت بنیادین است.

هرچند بمب های سنگرشکن می توانند زمان بیشتری را برای مذاکرات به منظور به نتیجه رسیده ایجاد کنند، نمی توانند راه حلی برای مساله هسته ای ایران باشند که بیش ازآنکه مساله ای نظامی باشد، موضوعی سیاسی به شمار می رود. برخی بر این باورند که ساخت بمب های جدید در آمریکا حاکی از ناتوانی مقامات کاخ سفید از درک این واقعیت بنیادین است.

بسیاری بر این گمانند حمله به تاسیسات هسته ای ایران به جای تخریب ظرفیت هسته ای ایران، انگیزه جمهوری اسلامی به ساخت سلاح هسته ای را تقویت می کند. مقامات تهران تقریبا به این نتیجه گیری کلی رسیده اند که در صورت حمله نظامی از آن به عنوان توجیهی برای خروج از ان پی تی( پیمان منع اشاعه هسته ای) استفاده کنند.

از سوی دیگر حمله به ایران ائتلاف بین المللی برای تحریم جمهوری اسلامی را در هم می شکند. به این ترتیب تهران می تواند به منابع مالی بیشتری برای پیشبرد فعالیت های هسته ای خود دست یابد.

همچنین حمله به ایران، ایالات متحده را ناگزیر می کند تا هر از چندی بمباران تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی را تکرار کند. به این ترتیب می توان گفت آمریکا وارد سیاستی می شود که به لحاظ تاکتیکی یک موفقیت است اما از نظر استراتژیک محکوم به شکست خواهد بود. حتی در صورت تکرار حمله های آمریکا نیز عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تضمین شده نیست.

این یک واقعیت است که آمریکا نیز مشکلات داخلی خود را دارد و شاید نتواند تحت شرایطی مانند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بلایای طبیعی، بحران اقتصادی و یا تهدید جنگ دیگر، باز هم حمله به ایران را تکرار کند. علاوه بر این شناسایی تمامی سایت های هسته ای ایران با توجه به امکان محرمانه بودن برخی از آنها، وجود ندارد. در همین حال ادامه حملات آمریکا علیه ایران، توانایی واشینگتن برای پیشبرد منافع خود در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان به خصوص حوزه آسیا – پاسیفیک را کاهش می دهد.

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در فعالیت های هسته ای ایران که دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای را غیر قابل اجتناب می کند، راکتور آب سنگین اراک است. ایران می گوید ایران راکتور در سال 2014، آغاز به کار می کند و در صورتی که این جدول زمانی صحیح باشد، آمریکا دیگر توان حمله به ایران را نخواهد داشت، مگر اینکه بخواهد ایران و منطقه را به مواد هسته ای آلوده کند. این در حالی است که ایران می تواند الگوی راکتور اراک را تکرار کند.به همین دلیل، آزمایش موفق بمب های سنگرشکن جدید در آمریکا نمی تواند تغییری در تمایلات هسته ای ایران ایجاد کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا


( ۷ )

نظر شما :