حمله جان بولتون به حسن روحانی

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۵:۰۹ کد : ۱۹۱۷۶۰۷ سرخط اخبار

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در یادداشتی عنوان کرد رئیس جمهور برگزیده ایران در دوران مذاکرات خود با سه کشور اروپایی، غرب را تمسخر و تحقیر کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، جان بولتون، سفیر اسبق ایالات متحده در سازمان ملل متحد که در دوران مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی، عهده دار این سمت بود، در یادداشتی طولانی در پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری فاکس نیوز، از استقبال طرف های غربی از جمله کاخ سفید و اتحادیه اروپا از برگزیده شدن حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است.

بنابراین گزارش، بولتون که ظاهرا از حماسه سیاسی ملت ایران و برگزیده شدن آقای روحانی به ریاست جمهوری سخت عصبانی است، از رئیس جمهور منتخب ایرانیان به عنوان کسی یاد می کند که «بی وقفه» حامی انقلاب اسلامی ایران بوده است، از جمله در دورانی که دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره در خصوص مساله هسته ای ایران را برعهده داشته است. 

بولتون ضمن اشتباه خواندن رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات خود با حسن روحانی، مدعی شده است که ایران از یک دوره زمانی 3.5 ساله که به شکل یک فرصت در دوران مذاکرات روحانی با غرب به دست آورد، برای تکمیل توان مندی های فنی هسته ای خود استفاده کرد و به تولید تعداد بیشتری سانتریفیوژ پرداخت، هرچند که ظاهرا این سانتریفیوژها نمی چرخیدند.

بولتون تصریح کرده است که «روحانی یکی از کلیدی ترین نقش ها را در اجرای این راهبرد برای خرید زمان و کسب مشروعیت برای برنامه هسته ای ایران داشت.»

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل همچنین ادعا کرده که آقای روحانی قول داده بود که ایران پروتکل الحاقی را امضا می کند، امری که تاکنون هم اتفاق نیفتاده است. [بولتون در حالی این ادعا را مطرح می کند که جمهوری اسلامی ایران اجرای پروتکل را به صورت داوطلبانه پذیرفته بود.]

بولتون سپس به تعلیق غنی سازی اورانیوم در دوران مذاکرات روحانی با غرب اشاره کرده و به گفته های آقای روحانی در آن دوران پرداخته است: «ما داوطلبانه این کار را انتخاب کردیم و این بدان معناست که تعلیق می تواند یک روز یا یک سال ادامه یابد. این به ما مربوط است. تا زمانی که ایران فکر کند که تعلیق برای سودمند است به آن ادامه می دهد و هر وقت که دیگر تعلیق را نخواهد، به پایان خواهد رسید.»

بر اساس این گزارش، آنچه ایران تعلیق می خواند، به هیچ وجه شبیه پیش شرط های مدنظر سه کشور اروپایی مبنی به توقف همه فعالیت ها نبود. ایران به بخش های کلیدی برنامه هسته ای خود ادامه داد که یکی از آنها مونتاژ سانتریفیوژ بود.

بولتون مدعی است که ما بعدها فهمیدیم که آن زمان ایران در تبدیل اورانیوم یواف6 دچار مشکلاتی بود [و در چنین شرایطی تعلیق را پذیرفت.]

در این یادداشت مفصل که مخاطبان محترم تنها خلاصه ای موجز از آن را پیش رو دارند، جان بولتون تصریح می کند که تاکید روحانی بر تعلیق داوطلبانه در واقع به معنی ادامه برنامه هسته ای ایران بر اساس توان مندی ها و نقاط ضعف فنی ایران بود، نه به معنی تطابق آن با توافق با سه کشور اروپایی.

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل یادداشت پرغیظ خود را چنین پایان داده است: «روحانی در دورانی که مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود، غرب را فریب داد، مسخره کرد و تحقیر کرد ... دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم او پس از رسیدن به ریاست جمهوری نیز همین کار را خواهد کرد.»

کلید واژه ها: روحانی مذاکرات


نظر شما :