پایان پایگاه آمریکایی ماناس

۳۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۱۷۶۴۷ سرخط اخبار

پارلمان قرقیزستان، لایحه پیشنهادی دولت این کشور درباره تعطیلی پایگاه آمریکایی ماناس در 2014 را تصویب کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، از 120 نماینده پارلمان قرقیزستان، 94 نفر به تعطیلی پایگاه آمریکایی ماناس در ژوئیه سال 2014  رأی مثبت دادند.

این لایحه که پشت درهای بسته در پارلمان قرقیزستان بررسی و تصویب شد، پس از امضای « الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان، اجرایی می شود.

«کانی بیک امان علی اف» رئیس کمیته پارلمانی در امور خارجه مجلس قرقیزستان، به خبرنگاران گفت که یازدهم ژوئیه 2014  باید مرکز حمل و نقل آمریکایی ماناس از این کشور برچیده شود.

این در حالی است که به گفته خبرگزاری ریانووستی مخالفان این تصمیم معتقدند که حکومت قرقیزستان هنوز درباره این که این کشور چگونه درآمد 60 میلیون دلاری سالانه این مرکز حمل و نقل را جبران می کند، توضیح نداده است.

پایگاه هوایی ایالات متحده در ماناس قرقیزستان که در زمان « باقی اف» رئیس جمهور سابق این کشور به مرکز حمل و نقل، تغییر نام یافت در دسامبر سال 2001 ایجاد شد.

این مرکز یکی از مراکز عمده تدارکاتی برای حمل و نقل کالا و انتقال نیروهای ائتلاف ضد تروریستی در افغانستان محسوب می شود.

مقامات قرقیزستان بر این باورند که توافق نامه استقرار نیروهای آمریکایی در کشور که در اواسط سال 2014 منقضی می شود، دیگر نیازی به تمدید کردن ندارد، زیرا جانب آمریکا تصمیم گرفته که تا سال 2014 نیروهای خودرا از افغانستان خارج و مسایل امنیتی در کشور را بر عهده نهادهای انتظامی این کشور قرار دهد.

کلید واژه ها: قرقیزستان ماناس


نظر شما :