درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۱۷۸۰۴ سرخط اخبار

اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، افزایش ارزش ریال در پی انتخابات ریاست جمهوری، انتظار بهبود اوضاع اقتصادی ایران با روی کار آمدن روحانی، کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران و ادعای تلاش ایران برای نفوذ بیشتر در ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران
 
به گزارش «تابناک»، یکی از اخبار مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به اظهارات وزرای خارجه آمریکا و هند درباره ایران اختصاص دارد. به نوشته «دیلی استار» لبنان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای هندی خود، از ایران خواسته از فرصت پدید آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری، برای رفع نگرانی ها پیرامون برنامه هسته ایش بهره گیرد.

وی گفته در دیدار با سلمان خورشید، وزیر خارجه هند، دو طرف به ارزیابی تحولات مربوط به روابط با ایران پرداخته اند. کری همچنین از وزیر خارجه هند خواسته با توجه به روابط خوب این کشور با ایران، از مقامات ایرانی درخواست کند، در زمینه هسته ای نسبت به رفع نگرانی ها اقدام کنند. وی اظهار داشته ایران نباید نسبت به تعهد آمریکا و جامعه جهانی دچار سوءتحلیل شود. 
 
درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران
 
اما بخش مهمی از اخبار امروز مربوط به ایران نیز به مسائل اقتصادی ارتباط دارد. در این زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی به موضوع افزایش ارزش ریال در پی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران پرداخته است. این سایت اشاره می کند که از زمان پیروزی روحانی در انتخابات، ارزش ریال ایران 15 درصد افزایش یافته و می نویسد، بهای دلار در بازار ایران ـ که یک روز پیش از انتخابات، 36250 ریال بود ـ طی تنها چند روز به نزدیک 31000 ریال رسید.

بلومبرگ می نویسد، بر خلاف محمود احمدی نژاد که از رویکرد تقابلی حمایت می کرد، روحانی گفته برنامه هسته ای ایران را شفاف تر خواهد کرد و تلاش می کند تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه ایران را از میان بردارد. 
 
درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران
 
در مطلبی کم و بیش مشابه، خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» (UPI) می نویسد با روی کار آمدن روحانی، باید منتظر احیای اقتصادی در ایران باشیم. در این مطلب آمده به باور تحلیلگران، در صورتی که روحانی در دوره ریاست جمهوری خود روابط نزدیک تری با غرب برقرار کند، ارزش پول ملی ایران افزایش خواهد یافت.

این خبرگزاری نیز همچون بلومبرگ اشاره می کند که تنها در چند روز، ارزش ریال ایران بیش از 15 درصد افزایش یافت و به دلیل این سیر نزولی، شماری از افرادی که دلار داشته اند، اکنون اقدام به فروش ارزهای خود کرده اند. یونایتد پرس همچنین اشاره می کند روحانی وعده داده پس از در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری، سیاست های معتدلی را در پیش بگیرد. 
 
درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران
 
این در حالی است که تحریم ها علیه بخش انرژی ایران، همچنان به قوت خود باقی بوده و برخی تأثیرات آن در خبرها قابل مشاهده است. به نوشته «رویترز»، کره جنوبی می خواهد میزان واردات نفت خام خود از ایران را به میزان 15 درصد کاهش دهد. در این مطلب آمده کره جنوبی به دولت آمریکا وعده داده در شش ماه آینده، میزان واردات نفت خود از ایران را 15 درصد کاهش دهد تا باز هم در زمره کشورهای معاف از تحریم نفتی ایران قرار بگیرد. رویترز اشاره می کند که اوایل ماه جاری میلادی، دولت ایالات متحده، کشورهای چین، هند، کره جنوبی و شش کشور دیگر را از تحریم نفت ایران معاف کرده و دلیل آن را کاهش قابل توجه واردات نفت این کشور از ایران عنوان نمود. اکنون دولت کره جنوبی به پالایشگاه های این کشور دستور داده خود را برای کاهش واردات از ایران آماده کنند. 
 
درخواست آمریکا از هند برای انتقال پیامی به ایران
 

در پایان، در میان دیگر اخبار و تحلیل ها، باید به مطلبی اشاره کرد که روزنامه «تودی زمان» درباره ایران منتشر و در آن ادعاهایی را علیه کشورمان مطرح کرده است. این روزنامه با اشاره به یک قرارداد همکاری در زمینه آموزش و پرورش که سال گذشته میان ایران و ترکیه به امضا رسیده، می نویسد چنین همکاری می تواند راه را برای «نفوذ بیشتر ایران» در امور داخلی ترکیه باز کند. در ادامه این مطلب، به بندهایی از این قرارداد همکاری میان دو کشور اشاره و سپس ادعا شده، از آنجا که ایران از جمله کشورهایی است که به اعتراضات اخیر در ترکیه دامن می زند، چنین همکاری هایی می تواند زمینه ساز نفوذ و مداخله بیشتر ایران در ترکیه شود.

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :