درخواست کارشناسان آمریکایی از اوباما درباره ایران

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۱۷۹۴۱ سرخط اخبار

همزمان با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران ، تحلیل های رسانه ای و نظر بسیاری از صاحب نظران در آمریکا در قبال این رویداد سیاسی شگرف در ایران، بر این مبنا قرار گرفته که دولت اوباما باید به بهترین نحو از فرصت انتخاب روحانی در ایران بهره ببرد.

به گزارش عصر ایران با نگاهی به مجموع ارزیابی و تحلیل هایی  که در دو هفته گذشته در رسانه های آمریکایی انتشار یافته و یا صاحبنظران آمریکایی در مصاحبه با رسانه ها بیان کرده اند، می توان دریافت که فشارها به دولت اوباما برای کاهش تحریم ها علیه ایران به عنوان قرار دادن یک فرصت مناسب در برابر دولت روحانی برای به حرکت درآوردن پرونده هسته ای ایران از رکون و بن بست فعلی، متمرکز شده است.

برخی از صاحب نظران آمریکایی با انتشار مقالات و ارایه تحلیل هایی بر این باور هستند که به عنوان یک واکنش مناسب در قبال انتخاب روحانی باید شیب تحریم ها علیه ایران به عنوان یک سیگنال مثبت کاهش یابد.

این تحلیلگران - که تعداد آنها کم هم نیست - معتقدند ، واشنگتن برای گام نخست و برای اثبات حسن نیت خود باید فاز جدید تحریمی خود را علیه واحد پول " ریال" و " صنعت خودرو " ایران به حالت تعلیق در آورد.

در تحریم های جدید که از سوی کنگره آمریکا به تصویب رسیده ولی هنوز اجرایی نشده است، قرار است ریال ایران و صنعت خودرو سازی ایران تحت تحریم آمریکا قرار گیرد.

حسن روحانی رییس جمهور منتخب ایران در شعارهای انتخاباتی و در نخستین کنفرانس خبر ی خود پس از پیروزی در انتخابات، وعده شفافیت بیشتر در برنامه هسته ای و ادامه گفتگوهای هسته ای با اعضای 1+5 با اعتماد سازی بیشتر به منظور حل و فصل موضوع هسته ای را داده است.

با این حال برخی از تحلیلگران در آمریکا که مدافع ایده تحریم و فشار مضاعف بر ایران هستند در دو هفته گذشته با مخالفت با "شل کردن" تحریم ها ، معتقدند که نفس انتخاب روحانی در ایران ناشی از تاثیر گذاری تحریم ها بر این کشور است و آمریکا و اتحادیه اروپا  نباید به راحتی از این ابزار موثر علیه ایران عقب نشینی کنند.

کلید واژه ها: تحریم روحانی آمریکا


نظر شما :