با پیروزی روحانی، "محور شرارت" تبدیل به "محور صلح" می شود

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۱۸۷۹۳ سرخط اخبار

چارلز میلون وزیر دفاع اسبق فرانسه و سفیر اسبق این کشور در سازمان ملل طی یادداشتی در "ورد ریویو" نوشت: درحالیکه دکتر حسن روحانی خود را آماده ی تحویل پست ریاست جمهوری می کند ، "محور شرارت" بزودی می تواند تبدیل به "محور صلح" شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در یادداشت این مقام سابق فرانسوی آمده است: درحالیکه حسن روحانی خود را آماده ی تحویل پست ریاست جهوری می کند، اروپا و آمریکا فرصتی برای نگاه به ایران به عنوان متحدی برای صلح در خاورمیانه دارند.

دکتر روحانی روز سوم اگوست به عنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران تنفیذ می شود.

دکتر روحانی به عنوان یک اعتدال گرا، میانه رو و واسطه میان اصولگرایان است که نسبت به گروه مذکور و اصلاح طلبان، شخصیتی وفادار است.

به همین دلیل، به او به عنوان فردی مناسب برای تجدید و احیا گفتگوها با دنیای غرب نگریسته می شود.

وی که رئیس مذاکره کنندگان هسته ای ایران در اوائل سال 2000 بود، اشاره کرده است که می خواهد با گروه پنج بعلاوه یک گفتگو کند.

حقیقت این است که روحانی انتخابات را در دور نخست به نفع خود به پایان برد، این موضوع به رئیس جمهور منتخب ایران مشروعیت بالایی در چشمان اصولگرایان و مردم داده است که باید به او حداقل زمان معینی برای مانوری در جهت عادی سازی روابط دولت ایران با باقی جهان داده شود.

در پی اعمال تحریم های اقتصادی، دشواری های دیپلماتیک ده سال اخیر ایران با دشواری های اقتصادی همراه شده است.

این مسئله در سال های اخیر منجر به تورم افسار گریخته، سقوط ارزش واحد ملی ریال و افزایش بیکاری شده است.

با این حال نفوذ منطقه ای ایران به جای کاهش رشد یافته است. سقوط صدام در سال 2004 جامعه ی شیعیان عراق را بیدار کرد.

در همین حال، بشار اسد رئیس جمهور سوریه بیش از همیشه به ایران به عنوان یک متحد نیازمند است و از سوی دیگر حضور حزب الله، اثبات کننده درایت و فراست دیپلماتیک ایران است.

ایران و اتحاد شیعه شاید آخرین پناهگاه باقی مانده در جعبه باروت جهان(خاورمیانه) باشند.

همین واقعیت است که باعث شده، غرب و به خصوص فرانسه در سال های اخیر تخم مرغ های خود را در سبد کشورهای نفتی سنی مذهب بگذارد.

اکنون شاید زمان آن رسیده که دیپلمات های اروپایی دریابند، ضرر این اتحاد نسبت به منفعتش بیشتر است و کشورهای نفتی مذکور منبع اختلاف و نفاق در جهان اسلام، عرب و افریقا هستند.

بنابراین، آیا حل مسائل با ایران، مذاکره با حسن روحانی رئیس جمهور جدید این کشور و تلاش برای معرفی جریان سومی که بنیادگرایان و جهادی ها را حذف می کند، استراتژی بهتری برای فرانسه، اروپا و آمریکا نیست؟

مسائل هسته ای مانعی دائمی در مقابل مذاکرات میان ایران و غرب است.

دکتر روحانی توافقی که در سال 2005 به امضا رسید را روی میز گذاشته است. این توافق موجب ادامه غنی سازی ایران در ازای تضمین به عدم برخورداری از اهداف نظامی شد.

ایران متهم به هرچه باشد اما این حکومت شیعه رفتار نرم تری در قبال اقلیت ها و زنان نسبت به عربستان سعودی وهابی داشته است.

ایران کشوری با ثبات و دموکرات و نه استبدادی است که امکان مذاکره مسالمت امیز را فراهم می کند.

اتحاد با ایران به بازگرداندن نظم و امنیت به خاورمیانه بی ثبات کمک می کند.

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :