چرا افشاگر آمریکایی به ایران پناهنده نشد؟

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۱۸۹۲۰ سرخط اخبار
یک منبع نزدیک به ادوارد اسنودن گفت: یکی از دلایلی که وی از ایران درخواست پناهندگی نکرده این است که درخواست از ایران می توانست برای وی بسیار هزینه داشته باشد.
 
به گزارش "ندای انقلاب"، ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا که جنجال زیادی به پا کرده است در شرایط خوبی به سر نمی برد و بسیاری از کشور های جهان از ترس واکنش آمریکا به وی کمکی نمی کنند. حتی کشوری مانند روسیه هم که ممکن است به وی پناهندگی بدهد این امر را مشروط به سکوت وی کرده است و آقای پوتین که نگران عواقب این موضوع است بارها اعلام کرده است که وی باید هرچه زودتر از خاک روسیه خارج شود.
 
یک منبع نزدیک به ادوارد اسنودن به "ندای انقلاب" گفت: یکی از دلایلی که وی از ایران درخواست پناهندگی نکرده این است که درخواست از ایران می توانست برای وی بسیار هزینه داشته باشد و تنها در صورتی این کار را می کرد که ایران نسبت به این مساله و اعطای پناهندگی به وی واکنشی نشان دهد. اما رئیس جمهور ایران که که اخیرا به مسکو سفر کرد کوچکترین موضع و سخنی از این ماجرا به میان نیاورد.
 
بخشی از مصاحبه جناب آقای عراقچی, سخنگوی وزارت خارجه کشورمان را با خبرنگار خبرگزاری تسنیم می خوانید:
 
تسنیم: نظر شما درباره جاسوسی هایی که آمریکا از مردم خود و از دولت های دیگر انجام داده است، چیست؟
 
عراقچی: این موضوع یکبار دیگر ماهیت سلطه گری آمریکا را نشان داد. این حرف را ما بارها زده بودیم و بسیاری هم در دنیا می دانستند که آمریکا حتی به متحدین خود هم رحم نمی کند. جالب است که حتی بعضی از این کشورها خودشان با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همکاری می کردند. آنچه که اسنودن افشا کرد در حقیقت بر اطلاعات ما چیزی نیافزود ولی مسلما افکار عمومی دنیا را نسبت به ماهیت سلطه طلبانه دولت آمریکا روشن تر کرد.
 
تسنیم: با توجه به نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا و احتمال شکنجه ادوارد اسنودن در صورت بازگشت به این کشور، آیا جمهوری اسلامی ایران حاضراست به وی پناهندگی اعطا کند؟
 
عراقچی: اسنودن در حال حاضر به ما درخواست پناهندگی نداده و نخواهد داد که جای بررسی داشته باشد. ظاهرا وی از روسیه درخواست پناهندگی کرده است.

کلید واژه ها: آمریکا ادوارد اسنودن


( ۵ )

نظر شما :