جزئیات توافق «جان کری» و عباس

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۱۸۹۳۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره برخی مسائل مربوط به مذاکرات سازش به توافق رسیدند که از جمله آن توافق بر سر مدیریت قدس شرقی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، جزئیاتی از توافقات «جان کری» و «محمود عباس» را منتشر کرد که بر اساس آن مذاکرات سازش به صورت مفصل و گسترده در مدت زمانی بین 6 تا 9 ماه بر اساس چارچوب روشن از جمله عدم وجود پیش شرط آغاز خواهد شد.

به موجب این توافق، اردن در جلسات مربوط به آوارگان، قدس و مرزها حضور خواهد داشت و دیوار حایل موجود نیز اساس مرزهای امنیتی دولت یهودی و مرزهای موقت دولت فلسطین خواهد بود و همچنین در راستای طرح دیوار حایل، تبادل اراضی با مساحتی بالغ بر 8 تا 10 درصد اراضی کرانه باختری با موافقت دو طرف و کمیته پیگیری طرح صلح عربی، صورت می گیرد.

ساخت وسازها در تعدادی از شهرک هایی که دولت اسرائیل تصویب کرده است، متوقف می شود اما این موضوع شامل طرح های موجود در شهرک های بزرگ واقع در اطراف شهر قدس و دره اردن از جمله شهرک های معالیه ادومیم، زفعات جئیف، هارگوما، گیلو، نیفی یعقوف، رامات شلومو، رامات الون و کریات اربع و همچنین شهرک های پرجمعیت نمی شود.

همچنین در پایان مذاکرات به برخی خانواده های فلسطینی اجازه داده می شود که به کرانه باختری، رفح یا غزه بازگردند و به برخی دیگر نیز حق غرامت و یا مهاجرت اعطا می شود به گونه ای که کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس که فلسطینیان در آنها حضور دارند، برای تسهیل این امر کمک خواهند کرد و همچنین از تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات، کویت و قطر خواسته می شود تا از صندوق «حق بازگشت» حمایت مالی بعمل آورند.

بر اساس توافق جان کری و عباس همچنین قدس شرقی به مدت 10 سال تحت مدیریت مشترک بین المللی-فلسطینی-اسرائیلی و اردنی باقی خواهد ماند و به اسرائیلی های مقیم قدس شرقی اجازه داده می شود تا هویت خود را انتخاب نماید.

دو طرف فلسطینی و اسرائیلی درباره بررسی مسئله تبادل زمین بویژه در کرانه باختری و قدس در کمیته های مذاکرات توافق می کنند.

همچنین قرار است اسرائیل تعدادی از اسرای فلسطینی را که بیست سال یا بیشتر در اسارت سپری کرده اند، آزاد نماید و پس از آن عباس برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان در کرانه باختری دعوت خواهد کرد.


نظر شما :