مذاکرات باید میان ایران و آمریکا برگزار شود

۱۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۸ کد : ۱۹۱۹۳۷۴ سرخط اخبار

با توجه به اینکه کمتر از دو روز به برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب باقی مانده، برخی تحلیلگران غربی به ارزیابی و گمانه زنی اوضاع مسئله هسته ای ایران در دوران او پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «بلومبرگ» با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب کشورمان، نوشت: بعد از یک دهه مذاکرات بی ثمر و تحریم های اقتصادی سخت، احتمال دارد در 12 ماه آینده، تلاش بین المللی برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شدیدتر شود و یا فشارها شکسته شود.

در این گزارش آمده: حسن روحانی که چهارم آگوست، رسما سکان ریاست جمهوری را به دست می گیرد، در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فردی میانه رو محسوب می شود که این امید را به وجود آورده، شاید ایران مایل به توقف تلاش های هسته ای خود باشد.

جان مک لافلین، مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی در این باره گفته: 80 درصد احتمال دارد مسئله هسته ای ایران، سال آینده این موقع به سرانجام رسیده باشد.

یک دیپلمات غربی در بروکسل که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: کشورهای 1+5 که با ایران مذاکره می کنند، آماده دور جدید از مذاکرات شده اند و بر این باورند، انتخاب روحانی می تواند فرصتی برای پیشرفت فراهم سازد.

«ری تکیه»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی در واشنگتن در مصاحبه تلفنی گفت: فضا و شرایط واقعا تغییر کرده است. با توجه به این تغییر فضا، فکر می کنم، دورنمای مقابله و رویارویی (با ایران) از این هم کمتر شود.

بلومبرگ در این باره نوشت: البته این امر به آنچه روحانی طی چند ماه آینده انجام می دهد، بستگی دارد. آزمون اولیه برای این موضوع نیز نوع پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی است. این صرفا نخستین گام است و باعث رهایی ایران از تحریم های اعمال شده علیه بخش های مالی و نفتی نمی شود.

کنث کاتزمن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در در کمیته خدمات تحقیقاتی کنگره نیز در این باره گفت: انتظار ندارم به دنبال انتخاب حسن روحانی، راهبرد مذاکره آمریکا تغییر کند.

وی افزود: تردید بسیاری زیادی در آمریکا درباره دادن امتیاز به ایران وجود دارد، مگر اینکه واشنگتن شاهد آنچه باشد که روحانی می خواهد و می تواند، انجام دهد.

گری سیمور، هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در امور تروریسم و منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی نیز در این باره اظهار داشت: اولین آزمون درباره اینکه آیا روحانی می تواند مسیر متفاوتی را در پیش گیرد این است که آیا ایران پیشنهاد اوباما برای مذاکرات دوجانبه را می پذیرد یا خیر. او مذاکرات 1+5 با ایران را روش ناکارآمدی برای انعقاد توافق قلمداد می کند.

سیمور با اشاره به اینکه در نشست های 1+5 با ایران حضور داشته، گفت: برای رسیدن به توافق، باید دو گروه اصلی یعنی ایران و آمریکا وارد مذاکره شوند.

 

کلید واژه ها: روحانی حسن روحانی مذاکرات


نظر شما :